46 شهر قرمز شد 119 شهر نارنجی

جزئیات شهرهای قرمز و نارنجی در 13 فروردین/ رشد تعداد بستری ها

کدخبر: ۴۰۲۶۶۰
اقتصاد نیوز: وزارت بهداشت از قطعی بودن خیز چهارم کرونا خبر می دهد تا روز 13 فروردین تعداد شهرهای قرمز(خیلی پرخطر) به 46 شهر رسیده است. تعداد شهرهای جدید زرد(پرخطر) نیز در آخر روز تعطیلات نوروز 119 شهر گزارش شده است.
جزئیات شهرهای قرمز و نارنجی در 13 فروردین/ رشد تعداد بستری ها

به گزارش اقتصاد نیوز، بر اساس اطلاعات نرم افزار ماسک، تعداد شهرهای قرمز به 46 شهر رسید،119 شهر نیز در وضعیت زرد قرار گرفتند، اطلاعات این نرم افزار نشان می دهد؛ هم‌اکنون ۲۴۶ شهرستان در وضعیت زرد هستند و تنها ۳۷ شهرستان در وضعیت آبی باقی مانده‌اند.

وزارت بهداشت بر اساس تعداد بستری ها شهرهای کشور را به سطح تقسیم بندی کرده است،سطح پایین، متوسط و بالا. بر اساس تعداد بستری هر شهر دارای یک رنگ می شود. پرخطرترین وضعیت رنگ قرمز و پس از آن زرد است.

در وضعیت نارنجی و قرمز علاوه بر محدودیت تردد برخی مشاغل نیز تعطیل می شوند. در شهرهای با رنگ نارنجی یا پرخطر سطح شغلی سه و چهار تعطیل است و در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر نیز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهد بود. همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان‌های نارنجی و قرمز ممنوع خواهد بود.

رنگ مشهد نارنجی شد

 بر اساس داده‌های نرم افزار ماسک، وضعیت مشهد و سه شهرستان دیگر استان خراسان رضوی از نظر کرونا از رنگ زرد به نارنجی تغییر یافته است. هم اکنون شهرستانهای مشهد، بینالود، نیشابور و سبزوار وضعیت نارنجی دارند.در حال حاضر از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، ۱۹ شهرستان وضعیت زرد، ۱۰ شهرستان وضعیت آبی و چهار شهرستان وضعیت نارنجی دارند.با افزایش آمار ابتلا، قم  یکی از 119 شهرستان در کشور است که وضعیت کرونا در آن به رنگ نارنجی درآمده است. 

 در مجموع در خیز چهارم کرونا: تبریز، مشهد، سمنان، قم، سنندج، گرگان و ساری در وضعیت نارنجی قرار گرفتند. تعداد مبتلایان در تمامی استانهای کشور بجز خوزستان با سرعت رو به افزایش است.

فهرست شهرستان‌های جدید قرمز و نارنجی از ۱۳ فروردین

در طرح جدید شاخص تعداد بستریها، رنگ‌بندی شهرها را مشخص می‌کند. به این ترتیب که بستری‌های  ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر، شهرهای قرمز را تعیین می‌کند.بر این اساس تا 13 فروردین  46 شهر در وضعیت قرمز قرار گرفته اند. بستری‌های  شش نفر در ۱۰۰ هزار نفر نارنجی و چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر زرد رنگ شهرها را زرد خواهد کرد.طبق مصوبه ستاد ملی کرونا رنگ آبی به معنای وضعیت «کم‌خطر» به وضعیتها افزوده شد. آمار مبتلایان در شهرستان‌های آبی کمتر از شهرستان‌های زرد است. فعلا قوانین شهرستان‌های آبی مشابه زرد است.

شهرهای با وضعیت قرمز‌

شهرستان‌های خوی و نقده (آذربایجان غربی)

شاهین شهر و میمه، فلاورجان، لنجان و نجف‌آباد (اصفهان)،

پردیس و شهریار (تهران)
 
 بروجن (چهارمحال و بختیاری)
 
لالی (خوزستان)
 
 خرمدره (زنجان)
 
سپیدان (فارس)
 
 دلفان (لرستان) 
 
قائم شهر (مازندران).

شهرهای جدید با وضعیت نارنجی 

شهرستان‌های تبریز، چاراویماق و مرند (آذربایجان شرقی)

 پلدشت، پیرانشهر و چالدران (آذربایجان غربی)،

آران و بیدگل، سمیرم و کاشان (اصفهان)

ایوان (ایلام)

 بینالود، سبزوار و مشهد (خراسان رضوی)

 دامغان، سمنان و شاهرود (سمنان)

 کوه‌چنار، گراش و لارستان (فارس)

 قم (قم)

 سنندج (کردستان)

شهربابک (کرمان)

پاوه (کرمانشاه)

بندرگز و گرگان (گلستان)،

رودبار، فومن و لاهیجان (گیلان)

 پلدختر، چگنی، رومشکان و کوهدشت (لرستان)

آمل، جویبار، رامسر، ساری و گلوگاه (مازندران)

 آشتیان و زرندیه (مرکزی)

بندرلنگه، قشم و میناب (هرمزگان)

تویسرکان، فامنین و کبودرآهنگ (همدان)

 تفت و مهریز (یزد).

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون یک میلیون و ۸۹۷ هزار و ۳۱۴ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جانباختگان این بیماری در کشور به ۶۲ هزار و ۷۵۹ نفر رسیده است.همچنین تاکنون یک میلیون و ۶۲۶ هزار و ۱۴۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید