جزئیات بیانیه پایانی هجدهمین کمیسیون مشترک برجام

در پایان هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام، انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست این نشست را بر عهده داشت با صدور بیانیه‌ای از آمادگی اعضا برای پرداختن به موضوع بازگشت کامل آمریکا به توافق هسته‌ای ایران در چارچوب تلاش‌های مشترک خبر داد.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است؛ نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در روز جمعه، ۲ آوریل (برابر با ۱۳ فروردین ۱۴۰۰) بصورت مجازی برگزار شد. مطابق مفاد برجام، کمیسیون مشترک مسئول نظارت بر اجرای توافقنامه است.

این بیانیه می‌افزاید؛ کمیسیون مشترک، به ریاست معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی، انریکه مورا، از طرف نماینده عالی اتحادیه اروپا، جوسپ بورل و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در سطح معاونین/مدیران سیاسی وزرای امور خارجه برگزار گردید.

بیانیه یادشده حاکیست؛ اعضا در راستای بیانیه مشترک وزرا مورخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، چشم‌انداز بازگشت کامل ایالات متحده به برجام را مدنظر قرار دادند و آمادگی خود را جهت بررسی موضوع با نگرش مثبت و در یک تلاش جمعی مورد تاکید قرار دادند. آن‌ها همچنین بر تعهدشان جهت حفظ برجام تاکید کرده و سازوکارهایی جهت تضمین اجرای کامل و موثر آن را مورد بحث قرار دادند.

این بیانیه می‌افزاید؛ اعضا موافقت کردند این جلسه کمیسیون مشترک را هفته آینده در وین از سر بگیرند تا اقدامات اجرایی مربوط به لغو تحریم‌ها و (اقدامات) هسته‌ای را از جمله از طریق تشکیل جلسات گروه های کارشناسی مشخص کنند. در این زمینه‌، هماهنگ کننده تماس‌های جداگانه خود را با همه اعضای برجام، و با ایالات متحده در وین افزایش خواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.