استقبال اسماعیل هنیه از بهبود روابط ترکیه و مصر

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که بهبود روابط میان ترکیه و مصر به نفع منافع فلسطین است.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در مصاحبه‌ای گفت که بهبود روابط کشورهای عربی و اسلامی از جمله ترکیه و مصر به نفع مسأله فلسطین است.

او به خبرگزاری آناتولی گفت که کشورهایی همچون مصر، ترکیه، ایران و عربستان سعودی دارای مرکزیت در منطقه هستند و هرگونه نزدیکی و تفاهم میان این کشورها به نفع مردم منطقه و مسأله فلسطین است. او اختلاف و دو دستگی میان کشورهای اسلامی را یک فرصت طلایی برای رژیم صیونیستی دانست تا بتواند طرح‌های خود برای شهرک‌سازی و یهودی‌سازی در فلسطین پیش ببرد.

مسئولان ترکیه و مصر اخیرا از بهبود روابط دو کشور پس از نزدیک به هشت سال قطع رابطه سخن گفته‌اند. در نیمه ماه مارس «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت که ارتباط دیپلماتیک میان آنکارا و قاهره آغاز شده و هیچ یک از کشورها پیش شرطی را برای بهبود روابط تعیین نکرده‌اند.

اسماعیل هنیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که منطقه پس از یک دوره بحرانی به تدریج شاهد تحولات مثبتی است. او کنار رفتن «دونالد ترامپ»، حل بحران قطر، نزدیکی ترکیه و مصر، حل بخش قابل توجهی از بحران لیبی و سخن از حل بحران یمن را نشانه‌هایی از این تحولات مثبت دانست.

رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین گفت که فلسطینی‌ها خود را وابسته به اقدامات «جو بایدن» نمی‌کنند، هرچند بایدن گفته است که «توحش سیاسی» دوره ترامپ در زمان وی ادامه نخواهد یافت.

او در خصوص برگزاری انتخابات فلسطین در آینده نزدیک نیز گفت که این انتخابات به اختلاف و دو دستگی میان گروههای فلسطینی در ۱۵ سال گذشته پایان خواهد داد و می‌توان نظام سیاسی فلسطین را بر مبنای شراکت همگان بازچینی کرد.

اسماعیل هنیه در خصوص احتمال تعویق زمان برگزاری انتخابات به دلیل فشارهای خارجی نیز گفت که مطمئن است انتخابات در موعد خود و طبق توافق برگزار خواهد شد. انتخابات شورای قانون‌گذاری فلسطین قرار است پس از ۱۵ سال وقفه در ۲۲ ماه می (یکم خرداد ۱۴۰۰) برگزار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.