واکنش الکاظمی به حضور نیروهای رزمی آمریکا در عراق

یک روزنامه سعودی گزارش داد، نخست‌وزیر عراق در زمان حضور در عربستان سعودی گفته که عراق به نیروهای رزمی آمریکا نیازی ندارد اما همکاری اطلاعاتی واشنگتن نیازمند است.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق که اخیرا به عربستان سعودی سفر کرده بود، در گفت‌و‌گو با روزنامه‌نگاران درباره موضوعات مختلفی از جمله حضور نیروهای بیگانه در خاک این کشور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، نخست‌وزیر عراق در جمع خبرنگاران ادعا کرد:‌ «من یقین دارم که حضور عربستان سعودی در سطح اقتصادی، همکاری سیاسی و تبادل نظر نقش بسزایی در ثبات منطقه خواهد داشت».

مصطفی الکاظمی در بخش دیگری اظهار داشت: «موفق شدیم به کشوری تبدیل شویم که روابط عالی با اروپا، آمریکا، ایران، ترکیه و همچنین روابط عالی با عربستان سعودی دارد».

الکاظمی همچنین ضمن تمجید از روابط بغداد و ریاض و اشاره به مبادلات تجاری دو طرف افزود: «مـتأسفانه، هر گاه کسی سخنی فرقه‌گرایانه را فریاد بزند این برداشت ایجاد خواهد شد که این جو عمومی عراق است در حالی که این درست نیست. جو [حاکم] در عراق مبتنی بر مدارا و آمادگی برای کامل کردن یکدیگر است. مشکلات در مناطقی است که یک سری گروه‌های جنایتکار دارای سلاح حضور دارند، این‌ها یک تهدید هستند».

او در ادامه بیان کرد: «گروهی از جوانان هیجان‌زده در عراق هستند که می‌خواهند با سلاح‌های غیرقانونی مبارزه کنند به گونه‌ای که منجر به برخورد یا جنگ داخلی شود که ما این اجازه را نمی‌دهیم».

نخست‌وزیر عراق ضمن اعلام پایبندی به مبارزه با فساد در عراق و اشاره به یک سری مسائل داخلی در این کشور، گفت: «عراق تجربه جنگ علیه داعش را داشته که تمام شده است.. و نیازمند نیروهای رزمی آمریکایی نیست؛ اما به همکاری اطلاعاتی آمریکا، کمک به نیروهای ما در آموزش و بالا بردن راندمان آنها و توانمندی‌های رزمی نیاز مبرم دارد».

این اظهارات در حالی مطرح شده است که بر اساس مصوبه پارلمان عراق در دی ماه ۹۸ که دو روز پس از به شهادت رسیدن سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهید «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سابق سازمان الحشد الشعبی به تصویب نمایندگان عراق رسید، حضور نظامیان آمریکایی و غیرآمریکایی در این کشور غیرقانونی است و باید هرچه سریعتر خاک عراق را ترک کنند.

مصطفی الکاظمی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش به روابط خوب بغداد و اربیل اشاره کرد و درباره ثبات سیاسی در عراق گفت: «چالش‌ها دشوار هستند و عراق همچنان با برخی چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کند مثل مسئله سلاح».

الکاظمی بیان کرد آنچه پس از سال ۲۰۰۳ رخ داده است و «شرایط نبود اعتماد، یک نظام سیاسی شکننده، جنگ فرقه‌ای، فقدان آرامش، عدم برابری میان مردم ایجاد کرده است» که این موضوع به «جنگ‌های بیهوده منجر شده است؛‌ جنگ‌هایی که باعث شده است عراقی‌ها آواره، پناهنده یا دور از کشور زندگی کنند».

این روزنامه سعودی همچنین بخش دیگری از اظهارات الکاظمی را از خبرگزاری فرانسه نقل کرد و خبر داد که الکاظمی در بخش دیگری از اظهاراتش گفته است:‌ «کشورش نقطه‌ای برای آغاز حملات علیه عربستان سعودی نخواهد بود».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.