رونمایی از کاندیداهای جدید انتخابات ۱۴۰۰

سیاست در سال 99 پرحاشیه و پر خبر بود. کاندیداهای جدید انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم رونمایی شدند، اختلافات در خانواده آیت الله هاشمی فاش شد و احمدی نژاد دست از حاشیه سازی برنداشت.

زمستان سیاست سال ۹۹ از همان ابتدا پرحادثه آغاز شد و هرچه جلوتر رفت، با اخبار انتخاباتی و چند اعلام کاندیداتوری گرم تر و گرم تر شد.. مجلس انقلابی یازدهم باز هم حاشیه آفرید  از کارت زرد نمایندگان به مرد شماره یک دیپلماسی گرفته تا سیلی زدن آقای نماینده به گوش یک سرباز راهور. 

کاندیدا شدن چهره های سیاسی  چپ و راست و نظامیان، ماجرای سفر قالیباف به روسیه و لغو دیدارش با پوتین، نامه احمدی نژاد به روسای جمهور آمریکا و روسیه، نامه بلند رئیس دولت اصلاحات به رهبر انقلاب و دعوای جنجالی حدادعادل و رئیس جمهور دولت بهار از دیگر اتفاقات مهم فصل زمستان ۹۹ بود. 

تکذیب ورود جنگنده های اسرائیلی به ایران و رصد یک زیردریایی بیگانه در نزدیکی رزمایش نیروی دریایی ارتش و رونمایی سپاه از شهرموشکی جدید را باید از جمله خبرهای نظامی این فصل از سیاست دانست.

یک ادعای جنجالی درباره آیت الله مصباح!

«آیت الله مصباح یزدی را در خانه غسل دادند و کسی غسل  داد که آیت الله حق شناس را غسل داده بود؛ او تعریف کرد آیت الله جاودان به ما پیام داد که اگر از آقای مصباح یک کرامتی دیدید به ما بگویید. غسال روایت می کند وقتی این پیام را دریافت کردم آرزو کردم که ای کاش آیت الله مصباح  در آن دنیا شفاعتی بکند. تا این آرزو را کردم دیدم آیت‌الله مصباح چشمانشان را باز کردند و یک نگاه مهربانانه‌ای کرد و دوباره چشمانش را بست.» این همان روایت حجت الاسلام کاظم صدیقی درباره آیت‌الله مصباح یزدی است که غوغایی به پا کرد و با وجود آنکه صدیقی تا چند روز ترجیح داد سکوت کند اما سیل واکنش‌ها آنقدر زیاد بود که در نهایت مجبور شد یک گام به عقب بنشیند و از آنچه گفته بود ابراز شرمندگی کند و گفته های غسال را برآمده از توهماتش معرفی کند. 

بمب اختلاف در خانواده آقای هاشمی

در چهارمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که بازار مصاحبه‌های فرزندان آیت‌الله نیز حسابی داغ بود، فائزه هاشمی رفسنجانی در یکی از همین مصاحبه‌ها نظرش را درباره انتخابات آمریکا بیان کرد و گفت «دوست داشتم ترامپ رای بیاورد»  و دلیل این را هم امکان تغییر در سیاست‌های داخلی کشور معرفی کرد. اظهار نظری که چندان به مذاق برادرش که بر مسند ریاست شورای شهر نشسته بود خوش نیامد و برای همین هم دست به قلم شد و اعتراض خود را با یک نامه سرگشاده اعلام کرد.

محسن هاشمی، در نامه ای از فائزه گلایه کرد و نوشت:« می دانم که در سالهای اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه روی پدر گردیده، ولی این دلیل نمی شود که به رییس جمهور کشور بیگانه امید ببندی ودم از استقلال بزنی.» او در همین نامه از خواهرش خواست که به خاطر مواضعش عذرخواهی کند.  اما فائزه هاشمی در نامه ای پاسخ انتقادات برادرش را داد و گفت: به او حق می دهم چون برای خودش آینده ای ترسیم کرده و دنبال حذف موانع است.

اما جنجال های این ماه تنها مختص به فرزندان آیت الله نبود، احمدی نژاد با نامه نوشتن برای بایدن و پوتین از یک سو و حسن روحانی از سوی دیگر مرد حاشیه ساز باقی ماند. سفر قالیباف به روسیه و ماجرای عدم دیدارش با پوتین علی رغم تبلیغات اطرافیان رئیس مجلس تبدیل به یک ماجرای پرحاشیه در زمستان پارلمان شد.

در جداول زیر به مهمترین خبرهای سیاسی فصل چهارم سال اشاره شده است؛

سیاست در دی ماه سال ۹۹

ردیف

اتفاق

تاریخ

توضیحات

۱

ابتلای شکوری راد به سرطان

۹۹/۱۰/۱

علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت طی پیامی توضیح داد که با تشخیص نوعی سرطان خون در بخش خون بیمارستان شریعتی بستری شده است.

۲

انتقادات تند آیت الله جنتی از رئیس جمهور

۹۹/۱۰/۳

دبیر شورای نگهبان گفت: من در تعجبم چرا در این شرایط که به دلیل سوء تدبیری‌های برخی مسئولان مردم با مشکلاتی همچون گرانی و تورم مواجهه هستند، آقای رئیس جمهور اظهارت خلاف قانون اساسی علیه شورای نگهبان مطرح می‌کنند.

۳

شایعه مرگ بنی صدر

۹۹/۱۰/۳

 در حالی که برخی منابع به نقل از زیر نویس شبکه فرانس ۲۴ مدعی مرگ بنی صدر در یک تصادف شده اند، بررسی‌ها نشان می‌دهد خبر اشتباه هست و فرانس ۲۴ چنین زیرنویسی نداشته است.

۴

بیانیه وزارت اطلاعات درباره تبلیغات علیه اتباع افغانستانی

۹۹/۱۰/۳

وزارت اطلاعات با رد برخی مطالب که با تبلیغات علیه اتباع افغانستانی سعی در ایجاد ترس و وحشت در جامعه دارد، اعلام کرد تنها مرجع اطلاع‌رسانی درباره اخبار این وزارتخانه روابط عمومی وزارت اطلاعات است.

۵

ضرغامی حضور خود را در انتخابات ۱۴۰۰ تایید کرد

۹۹/۱۰/۶

عزت الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، در حساب توییتری خود نوشت: «۹ دی هر سال در یکی از استان‌ها سخنرانی دارم. امسال، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، از من برای سخنرانی در مراسم کرمان دعوت کردند. اشتیاق و احساس وظیفه من به دلیل سالگرد شهادت سردار سلیمانی مضاعف بود ولی به دلیل شبهه‌ی انتخاباتی برای ۱۴۰۰ ، از آنها تشکر و عذرخواهی کردم.»

۶

صلاحیت مهدی کروبی رد شد

۹۹/۱۰/۸

سخنگوی فعلی حزب اعتماد ملی از رد صلاحیت خودش، آقای ابوالحسنی، حسین کروبی (فرزند مهدی کروبی) و مهدی کروبی برای عضویت و دبیر کلی حزب اعتماد ملی خبر داد.

۷

سردار قاآنی، دونالد ترامپ را تهدید کرد

۹۹/۱۰/۱۱

سردار قاآنی طی سخنانی در مجلس گفت: عوامل امریکایی دخیل در ترور شهید سلیمانی باید سبک زندگی مخفی سلمان رشدی را یاد بگیرند؛ چرا که جمهوری اسلامی انتقام خون به ناحق ریخته شهید سلیمانی را خواهد گرفت.

۸

تکذیب عیادت محمود احمدی نژاد از آیت الله مصباح یزدی

۹۹/۱۰/۱۲

خبری مبنی بر عیادت محمود احمدی نژاد از آیت الله مصباح یزدی در فضای رسانه ای و مجازی منتشر شد. این خبر اما به سرعت از سوی دفتر آیت الله تکذیب شد.

۹

آیت الله مصباح یزدی فوت کرد

۹۹/۱۰/۱۲

 آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی از روز شنبه (۶ دی ماه) به علت وخامت بیشتر بیماری گوارشی در بیمارستانی در تهران بستری شده بود که عصر امروز در سن ۸۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

۱۰

بیانیه سپاه پاسداران در سالروز سقوط هواپیمای اوکراینی

۹۹/۱۰/۱۷

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای به مناسبت سالروز سقوط هواپیمای اوکراینی تاکید کرد: بار سنگین فراق فرزندان عزیز ایران بسیار سخت و اندوه بار است و انتقام سخت از جنایتکاران در دستور کار است.

۱۱

باز شدن چشم آیت الله مصباح یزدی هنگام غسل دادن

۹۹/۱۰/۱۹

کاظم صدیقی در گفت و گویی روایتی از باز شدن چشمان آیت الله مصباح یزدی در هنگام غسل را مطرح کرد.

۱۲

نامه گلایه آمیز محسن هاشمی به فائزه هاشمی

۹۹/۱۰/۲۱

محسن هاشمی خطاب به فائزه هاشمی نوشت: می دانم که در سالهای اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه روی پدر گردیده، ولی این دلیل نمی شود که به رییس جمهور کشور بیگانه امید ببندی ودم از استقلال بزنی.

۱۳

رصد یک زیردریایی بیگانه در نزدیکی رزمایش نیروی دریایی ارتش

۹۹/۱۰/۲۵

در مرحله نهایی رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نداجا، یک فروند زیر دریایی بیگانه، مورد شناسایی و رصد قرار گرفت.

۱۴

تکذیب رفع حصر میرحسین موسوی

۹۹/۱۰/۲۷

 دختر میرحسین موسوی خبر رفع حصر پدرش را تکذیب کرد.

۱۵

کارد زرد مجلس به ظریف

۹۹/۱۰/۳۰

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر امور خارجه درباره دیپلماسی اقتصادی قانع نشدند.

 

 

سیاست در بهمن ماه سال ۹۹

ردیف

اتفاق

تاریخ

توضیحات

۱

تکذیب ادعای تشکیل ستاد انتخاباتی محسن رضایی

۹۹/۱۱/۲

 امیدوار رضایی خبر تشکیل ستاد انتخاباتی برادرش را تکذیب کرد.

۲

اهانت به رییس جمهوری در رسانه ملی 

۹۹/۱۰/۳

 علی ربیعی در توئیتی نوشت: وقتی کلیپی از یک برنامه تلویزیونی حاوی ‎توهین به رئیس جمهوری را دیدم،‌ نمی‌دانم چرا بی‌اختیار فراتر از آن توهین، حرمت‌ این کلمات به ذهنم خطور کرد: ‎دهه فجر، روحانیت، پژوهشگاه، اندیشه اسلامی و ‎صدا و سیما به منزله دانشگاه. در باب علل ‎زوال اخلاق و ‎سیاست، شنبه خواهم نوشت.

۳

سیلی نماینده مجلس به صورت یک سرباز

۹۹/۱۰/۴

علی اصغر عنابستانی، از نمایندگان مجلس یازدهم برای ورود به مسیر خط ویژه به صورت یک سرباز سیلی زد

۴

اظهارات حسین دهقان در باره استفاده اش از املاک نجومی واگذارشده توسط قالیباف

۹۹/۱۰/۵

حسین دهقان در زمینه املاک نجومی‌ اظهار داشت: از سال ۹۰ تا ۹۲ به نوعی مشاور آقای قالیباف بودم. در اتاق مسکن، یا مسکن‌سازی یا واگذاری مسکن صورت می‌گرفت و در آن افرادی که ساخت‌وساز می‌کردند و تراکم می‌خریدند و بدهکار بودند، مابه‌ازای آن واحدهایی به شهرداری می‌دادند. یکی از این واحدها را من گرفتم.

۵

عذرخواهی عنابستانی از مردم

۹۹/۱۰/۷

نماینده مردم سبزوار در مجلس ضمن تشکر از "عابد اکبری"، مأمور راهور پلیس، از مردم ایران عذرخواهی کرد و گفت: باید بیشتر به خودم مسلط می‌بودم.

۶

نامه محمود احمدی نژاد به جو بایدن

۹۹/۱۰/۱۰

محمود احمدی‌نژاد از ارسال نامه به جو بایدن، رییس جمهور آمریکا خبر داد.

۷

بیانیه قرارگاه خاتم الانبیا(ص) درباره ادعای دیدار انتخاباتی سعید محمد و احمد خاتمی

۹۹/۱۰/۱۰

روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با انتشار بیانیه‌ای برخی اخبار مبنی بر دیدار انتخاباتی سردار «سعید محمد» فرمانده این قرارگاه با «سید احمد خاتمی» عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در روزهای اخیر را نادرست اعلام کرد.

۸

تکذیب ورود جنگنده های اسرائیلی به ایران

۹۹/۱۱/۱۱

یک مقام آگاه ورود جنگنده‌ F-۳۵ به آسمان ایران را رد کرد.

۹

شکایت ناجا از عنابستانی

۹۹/۱۱/۱۱

رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره پرونده برخورد نماینده مردم سبزوار با سرباز راهور گفت: راهور ناجا در دادستانی طرح شکایت کرده است.​

۱۰

تکذیب دیدار محمود احمدی نژاد با فرزند رهبر انقلاب و یک عضو شورای نگهبان

۹۹/۱۲/۱۲

یکی از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور پیشین ایران خبر دیدار وی با چهره‌های مختلف پیرامون حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده را کذب دانست.

۱۱

«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان شد

۹۹/۱۱/۱۳

«منوچهر متکی» به عنوان سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان انتخاب شد.

۱۲

تماس تلفنی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با سیدهادی خامنه ای

۹۹/۱۱/۱۴

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد طی تماس تلفنی با حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای گفتگو کردند. 

۱۳

مخالفت مجلس با طرح شفافیت آرا

۹۹/۱۱/۱۵

نمایندگان مجلس با طرح شفافیت آرا مخالفت کردند.

۱۴

بیانیه مهم سپاه پاسداران درباره آزادی ۲ مرزبان گروگان گرفته شده توسط گروهک تروریستی

۹۹/۱۱/۱۵

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از آزادی دو رزمنده مرزبان گروگان گرفته شده توسط گروهگ تروریستی جیش الظلم در شب گذشته (سه شنبه) و در اقدامات موفق اطلاعاتی خبر داد.

۱۵

قالیباف، پروتکل‌های بهداشتی دیدار پوتین را نپذیرفت

۹۹/۱۱/۱۸

قالیباف، پروتکل‌های بهداشتی دیدار پوتین را نپذیرفت و پوتین برای دریافت پیام مهم مقام معظم رهبری، نماینده ویژه معرفی کرد.

۱۶

تیرخلاص شریعتمداری به قالیباف

۹۹/۱۱/۲۱

حسین شریعتمداری وقتی با تکرار جمله"با اطلاع عرض می کنم" خبر مهمی را در باره سفر رئیس مجلس به مسکو در شبکه افق سیما بیان کرد، به وضوح نشان داد برای انجام ماموریتی مهم بر صفحه تلویزیون ظاهر شده است.

 شریعتمداری صراحتا گفت:سفر آقای قالیباف به روسیه سفری کاری و به دعوت مسکو است. بحث انتقال پیام هدف اصلی این سفر نبوده، بلکه به اهداف این سفر اضافه شده است.

 حسین شریعتمداری نام دکتر ولایتی را هم به این دلیل آورد که تفاوت او با قالیباف را به رخ بکشد و بگوید سفر ولایتی به مسکو فقط یک هدف داشت و آن رساندن پیام رهبری به مسکو بود.

۱۷

نامه احمدی نژاد به پوتین

۹۹/۱۱/۲۱

محمود احمدی نژاد در نامه‌ای به پوتین نوشت: حق حاکمیت و تعیین سرنوشت از آن آحاد مردم است. این حق اساسی و بنیادین را خداوند با دادن اختیار به انسان‌ها ارزانی فرموده است و هیچ فرد، گروه یا قدرتی حق سلب یا تحدید آن را ندارد.

۱۸

نامه احمدی نژاد به روحانی

۹۹/۱۱/۲۴

محمود احمدی نژاد در نامه ای در خصوص حوادث راهپیمایی ۲۲ بهمن خطاب به روحانی نوشت: «متأسفانه از صبح روز ۲۲ بهمن، انبوه مأمورین با کمک لباس شخصی‌ها از فاصله دور کل محدوده میدان ۷۲ را به۲.۲۰۲ م

ج۱حاصره درآورده و با نصب موانع، راه را بر عبور و مرور مردم بستند.»

۱۹

اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره شهادت سه تن از سربازان گمنام امام زمان(عج)

۹۹/۱۱/۲۹

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اطلاعات در اطلاعیه از به شهادت رسیدن سه تن از سربازان گمنان امام زمان(عج) در سیستان و بلوچستان خبر داد.

۲۰

گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی با آنگلا مرکل

۹۹/۱۱/۲۹

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور از گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور با آنگلا مرکل خبر داد.

۲۱

رایزنی مهم روحانی و رئیس شورای اروپا درباره برجام، کرونا و تروریسم

۹۹/۱۱/۳۰

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر پنج شنبه در گفت و گوی تلفنی با "شارل میشل" رئیس شورای اروپا، از برجام به عنوان یک دستاور مهم برای دیپلماسی چند جانبه نام برد و با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم این دستاورد بزرگ به راحتی از بین برود، افزود: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام می تواند نقش خود را در طراحی گام ها ایفا کند.

 

 

سیاست در اسفندماه سال ۹۹

ردیف

اتفاق

تاریخ

توضیحات

۱

حدادعادل آب پاکی را روی دست احمدی‌نژاد ریخت

۹۹/۱۲/۲

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تلویحا از ردصلاحیت احمدی‌نژاد خبر داد و گفت: اصلا به او فکر نکنید، تکلیف روشن است.

۲

افشاگری نادران علیه بذرپاش

۹۹/۱۲/۲

 نماینده اصولگرای تهران در مجلس گفت:آقای بذرپاش سند کار در یک موسسه پژوهشی را آورد که امضاکننده نامه بعدا اقرار کرد برگه جعلی است.

۳

حمله تند احمدی نژاد به حدادعادل

۹۹/۱۲/۳

رئیس دولت نهم و دهم در واکنش به اظهارات اخیر حداد عادل گفت: این آقا طی ۱۶ سال اخیر همواره بر ضد بنده بوده و به شدت علیه من فعالیت کرده است.

۴

جنجال در مجلس بر سر توافق ایران و آژانس

۹۹/۱۲/۴

توافقی بین ایران و آژانس منعقد شد به سرعت با واکنش نمایندگان مجلس روبرو شد و خط و نشان کشیدن های جدید علیه دولت کلید خورد.

۵

بیانیه دولت درباره مصوبه هسته ای مجلس

۹۹/۱۲/۴

بیانیه دولت در خصوص اجرای قانون مجلس و استقبال از دستور رهبری برای ایجاد یکصدایی  در مسیر رفع تحریم ها منتشر شد.

۶

علی مطهری رسما کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ شد

۹۹/۱۲/۷

علی مطهری نایب رییس سابق مجلس، در یک نشست خبری اعلام کرد که نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود.

۷

نامه محمد خاتمی به رهبر انقلاب

۹۹/۱۲/۹

محمدجواد حق‌شناس، در خصوص جزئیات نامه سیدمحمد خاتمی به رهبر انقلاب، گفت: خبر نامه سیدمحمد خاتمی خطاب به رهبری را شنیدم که البته تقریباً‌ برای دو ماه گذشته است و در مجموع ۳۷ صفحه است. در این نامه در خصوص دغدغه‌ها و آینده انقلاب و کشور با رهبری صحبت کرده‌اند و برای دهه پیش رو راه حل‌هایی ارائه کرده‌اند.

۸

اطلاعیه دفتر رئیس جمهور درباره نقل قول ارزی منتسب به واعظی

۹۹/۱۲/۱۰

روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری در اطلاعیه‌ای انتشار نقل قول از رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور مبنی بر نقش دولت در ایجاد نوسانات ارزی را بی‌پایه و اساس خواند و تکذیب کرد.

۹

جزئیات حمله تروریستی به نیروهای مهندسی سپاه در سراوان

۹۹/۱۲/۱۲

قرارگاه منطقه‌ای قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران جزئیات حمله تروریستی سراوان را تشریح کرد.

۱۰

مخالفت سردار محمد با اف ای تی اف

۹۹/۱۲/۱۳

سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در پیامی توییتری مخالفت خود را با پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف اعلام کرد.

۱۱

بیانیه سپاه پاسداران درباره ماجرای ربایش هواپیما در مسیر اهواز-مشهد

۹۹/۱۲/۱۵

 روابط عمومی سپاه حفاظت هواپیمایی از خنثی‌سازی توطئه ربایش هواپیما در مسیر اهواز به مشهد، در شب گذشته(پنجشنبه) توسط نیروهای یگان امنیت پرواز سپاه خبر داد.

۱۲

استعفای کروبی پذیرفته شد

۹۹/۱۲/۱۵

شورای مرکزی حزب اعتمادملی عصر امروز الیاس حضرتی را به عنوان دبیرکل این حزب و جانشین مهدی کروبی انتخاب کرد

۱۳

سردار سعید محمد از قرارگاه خاتم الانبیاء رفت

۹۹/۱۲/۱۷

با حکم فرمانده کل سپاه سردار سرتیپ دوم پاسدار سید حسین هوشی سادات به سمت فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سپاه منصوب شد.

۱۴

سردار محمد اعلام کاندیداتوری کرد

۹۹/۱۲/۱۹

سردار سعید محمد در مشهد برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد.

۱۵

رونمایی سپاه از شهرموشکی جدید

۹۹/۱۲/۲۵

با حضور سرلشگر سلامی از شهر موشکی جدید نیروی دریایی سپاه و الحاق تجهیزات موشکی به این نیرو رونمایی شد.

۱۶

بودجه ۱۴۰۰ تایید شد

۹۹/۱۲/۲۶

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت که بر اساس اخبار غیررسمی دریافتی به مجلس، لایحه بودجه در شورای نگهبان تایید و نهایی شده است.

۱۷

اعلام کاندیداتوری فائزه هاشمی

۹۹/۱۲/۲۷

 فائزه هاشمی رفسنجانی اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا خواهد شد.                                                   

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.