آنتونی بلینکن روز جمعه در بیانیه‌ای از پایان تهدید و اعمال تحریم اقتصادی و محدودیت ویزایی بر فاتو بنسودا دادستان و فکیسو موچوکوکو رئیس بخش صلاحیت قضایی دادگاه کیفری بین‌المللی خبر داد.

وی افزود: وزارت خارجه آمریکا همچنین سیاست سال ۲۰۱۹ در مورد محدودیت ویزا برای برخی از پرسنل این دادگاه را خاتمه داد.  این تصمیم‌ها بیانگر ارزیابی ما از نامناسب بودن و بی‌اثر بودن اقدامات اتخاذ شده است. 

وزیر خارجه آمریکا در عین حال با اقدامات این دادگاه درباره رسیدگی به جنایات نیروهای آمریکایی و اسرائیلی در افغانستان و فلسطین به شدت مخالفت کرد و ادامه داد: ما اعتراض دیرینه خود را نسبت به تلاش‌های دیوان برای صلاحیت رسیدگی به پرسنل غیر دولت‌های عضو همچون ایالات متحده و اسرائیل حفظ می کنیم.

بلینکن اضافه کرد:  ما معتقدیم نگرانی‌های ما درباره این موارد بهتر است از طریق تعامل با همه ذینفعان در روند دادگاه کیفری به جای اعمال تحریم ها حل شود.  حمایت ما از حاکمیت قانون، دسترسی به عدالت و پاسخگویی در برابر جنایات دسته جمعی از منافع مهم امنیت ملی ایالات متحده است که با تعامل با بقیه جهان برای پاسخگویی به چالش های امروز و فردا محافظت و پیشرفت می کند. 

وی با اشاره به دادگاه های نورنبرگ و توکیو پس از جنگ جهانی دوم، اظهار کرد: ما این میراث را با حمایت از طیف وسیعی از دادگاه‌های بین المللی ، منطقه ای و داخلی و سازوکارهای تحقیق بین المللی برای عراق ، سوریه و میانمار تحقق بخشیدیم تا قول عدالت را برای قربانیان جنایات تحقق بخشیم. 

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: ما این کار را از طریق روابط همکاری ادامه خواهیم داد.  ما تشویق می‌کنیم که کشورهای عضو اساسنامه رم طیف وسیعی از اصلاحات را برای کمک به دیوان در اولویت بندی منابع خود و دستیابی به مأموریت اصلی خود یعنی خدمت به عنوان آخرین دادگاه در مجازات و جلوگیری از جرایم خشن بررسی کنند.  ما فکر می‌کنیم این اصلاح یک تلاش ارزشمند است.

دادگاه کیفری بین‌المللی در گزارشی به شورای امنیت، پرده از جنایات سربازان آمریکایی در افغانستان برداشت و آنها را تحت پیگرد قضایی قرار داد. همچنین این دادگاه در حال بررسی جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی است.

این پرونده‌ها باعث شد تا دولت ترامپ، مقامات دادگاه کیفری بین‌المللی را تحریم کند و اجازه ورود به خاک آمریکا حتی برای نشست‌های سازمان ملل متحد را هم صادر نکند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.