واکسن های کرونا با چه قیمتی عرضه می شوند؟

 پاندمی کرونا اشتیاق مصرف داروها و ویتامین‌ها را برای بالا بردن سطح ایمنی بدن در مقابل این ویروس طی چند ماه گذشته افزایش داده است. به عنوان مثال در اولین ماه سال جاری میلادی مصرف ویتامین ها در ایالت متحده ۱۶.۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ تخمین زده شده است و این صنعت در ایالت متحده تنها در این ماه ۷۸۱ میلیون یورو از فروش ویتامین‌ها درآمد کسب کرده است و گفتنی است که تقاضا برای ویتامین‌ها ر این کشور همچنان رو به افزایش است به طوری که در ماه مارس با اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا تقاضا برای این محصول ۵۱.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

در کنار افزایش تقاضا برای ویتامین که در مولتی‌ویتامین‌ها به طور کلی به 59 درصد در نسبت با سال گذشته می‌رسد آنچه درآمد صنعت داروسازی را به طور چشمگیری افزایش داده است تولید و فروش واکسن های کرونا است. گفتنی است که در بین کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا آمریکا و انگلیس از جمله کشورهایی هستند که از ماه مارس سال جاری میلادی هر دوز واکسن تولید شده را برای مصرف داخلی استفاده کردند و در این میان چین 120 میلیون دوز واکسن برای مصرف داخلی و 109 میلیون دوز برای مصرف بازارهای جهانی تولید کرده است و در ماه مارس این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان واکسن کرونا لقب گرفته است.

فایز که ابرشرکت داروسازی آمریکایی و چندملیتی است و با درآمد سالانهٔ ۵۱٫۷ میلیارد دلار به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت داروسازی جهان شناخته می‌شود پیش بینی کرده است که با تولید و عرضه واکسن کرونا در سال جاری میلادی 15 میلیارد دلار درآمد کسب می کند. گفتنی است که کمپانی فایزر هر دوز از واکسن کرونا خود را به قیمت 20 دلار به بازار عرضه می کند.

در این بین مُدرنا که یک شرکت زیست‌فناوری آمریکایی مستقر در کمبریج، ماساچوست است و تمرکز اصلی آن در زمینه داروپژوهی است پیش بینی کرده است که در سال جاری میلادی از عرضه واکسن های کرونا 18 میلیارد دلار کسب درآمد خواهد کرد. کمپانی مدرنا هر دوز از واکسن خود را به قیمت 32 تا 37 دلار به بازار عرضه می کند.

آسترازنکا شرکت بریتانیایی-سوئدی و چندملیتی داروسازی که دفتر مرکزی آن، در شهر لندن، بریتانیا مستقر است یکی دیگر از تولیدکنندگان عمده واکسن در دنیا است که تاکنون از فروش واکسن به ایالت متحده آمریکا 1.2 میلیارد دلار کسب درآمد کرده است؛ هر دوز از واکسن‌های این کمپانی 4 دلار قیمت دارد.

جانسون و جانسون که شرکت آمریکایی و چندملیتی فعال در زمینه ارائه تجهیزات پزشکی، داروسازی، تولید کالا و خدمات بسته‌بندی کالاهای مصرفی می‌باشد، امروزه بزرگترین تولید کننده تجهیزات پزشکی در جهان میباشد و پاندمی کرونا این شرکت را به یکی دیگر از بزرگترین عرضه کنندگان واکسن در دنیا تبدیل کرده است؛ هر دوز واکسن کرونا این کمپانی به قیمت10 دلار به بازار عرضه می‌شود.

هر دوز از واکسن نواواکس نیز که نتایج تازه‌ترین بررسی نشان می‌دهد که به طور کلی ۹۶ درصد از ابتلا به ویروس کرونا محافظت می‌کند در بازارهای جهانی به قیمت 16 دلار عرضه می شود.

هر دوز از واکسن سینوواک بیوتک نیز که یک شرکت زیست دارویی چینی است که بر تحقیق، توسعه، ساخت و تجاری سازی واکسن‌هایی برای مقابله با بیماری‌های عفونی انسان تمرکز و فعالیت دارد به قیمت 29 دلار و 75 سنت عرضه می شود. چندین کشور آسیایی از جمله سنگاپور ، مالزی و فیلیپین با سینوواک قرارداد امضا کرده اند و در ژانویه 2021 اندونزی فعالیت واکسیناسیون گسترده خود را با واکسن این کمپانی آغاز کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.