در معاملات روز شنبه شاخص کل بورس ۱۱ هزار و ۶۴۸ واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد رسید.  

بیشترین ریزش سال جدید

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی 6 هزار واحد ریزش کرد. در پایان معاملات امروز شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 11 هزار و 648 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 282 هزار و 874 واحد رسید. ریزش 11 هزار واحدی بیشترین ریزش شاخص در سال جدید است. 

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات هزار و 533 واحد نسبت به چهار‌شنبه پایین آمد و در رقم 441 هزار و 114 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز 119 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 3 واحد رسید.

کارشناسان معتقدند اخبار امیدوارکننده درباره احیای برجام و به تبع آن کاهش قیمت دلار عامل اصلی سقوط قیمت‌ها خصوصا در نمادهای کامودیتی محور بورس است. درباره رابطه قیمت دلار و شاخص بورس میان کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد، اما به علت تاثیر قیمت دلار بر درآمد شرکت‌های صادراتی و وزن بالای این شرکت‌ها در بازار سهام تهران همواره کاهش قیمت دلار موجب کاهش قیمت سهام این شرکت‌ها و در نتیجه کاهش شاخص کل بورس شده است. لذا فعالان بازار به طور کلی شاخص بورس و قیمت دلار را هم‌جهت می‌دانند. امروز هم کاهش قیمت دلار به کانال 24 هزار تومانی بر روند تغییرات قیمت‌ها در بورس تاثیرگذار بود. 

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «بورس پشت دیوار دلار + نمودار» بخوانید.

 
 
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.