علت پزشکان لبنانی به عراق چیست؟

منبعی عراقی از مهاجرت شماری از پزشکان لبنانی به عراق پس از وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی لبنان خبر داد.

منبعی عراقی از مهاجرت شماری از پزشکان لبنانی به عراق پس از وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی لبنان خبر داد.

منبع مذکور در گفت‌وگو با روسیا الیوم تصریح کرد: طی هفته‌های گذشته و پس از وخامت اوضاع در لبنان، شماری از پزشکان لبنانی برای کار در عراق به این کشور مهاجرت کرده‌اند.

وی افزود: برخی از بیمارستان‌های جنوب و شمال عراق شاهد حضور پزشکان لبنانی است و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که ده‌ها پزشک لبنانی دیگر نیز طی روزهای آتی به عراق خواهند آمد.

به نقل از میدل ایست نیوز، پیش از این «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در دیدار با «حسن التمیمی»، وزیر بهداشت و محیط زیست عراق بر لزوم تقویت روابط با عراق تاکید کرده و گفته بود: این امر می‌تواند اهرم نجات لبنان برای رهایی از بحران‌هایش باشد.

وی با بیان اینکه لبنان در صورتی که در وضعیت کنونی باقی بماند، در معرض فروپاشی قرار دارد، افزود: این تقویت روابط در سایه بحران‌ها و چالش‌های کنونی می‌تواند تا ۵۰ درصد به لبنان در رویارویی با بحران‌ها کمک کند.

«میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان هم در دیدار با التمیمی از تلاش‌های دولت عراق و موافقت بغداد برای تحویل نفت در مقابل خدمات پزشکی تشکر کرد.

بحران سیاسی و اقتصادی لبنان که از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد شدیدترین دوران بی‌ثباتی کشور از زمان پایان جنگ داخلی پانزده ساله این کشور در سال ۱۹۹۰ است.

از شروع بحران اقتصادی اخیر ارزش پول ملی لبنان حدود ۹۰ درصد سقوط کرده و بیکاری به شدت افزایش یافته است.

بهای کالاهای اساسی و نرخ تورم به شکل سرسام آوری افزایش یافته و نهادهای مدنی و کارشناسان اقتصادی می‌گویند که حدود نیمی از جمعیت کشور اکنون زیر خط فقر هستند.

دولت لبنان سال گذشته اعلام کرد که قادر نیست بدهی‌های خارجی خود را بپردازد و ذخایر ارز خارجی بانک مرکزی لبنان که اقتصادش به شدت به واردات وابسته است به شدت کاهش یافته است.

جامعه بین‌المللی و نهادهای مالی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول کمک مالی به لبنان را به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی عمیق و تشکیل دولت مستقل از نفوذ احزاب و گروه‌های سیاسی مشروط کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.