بازگشت حالت عادی تردد در کانال سوئز

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اداره کانال سوئز از عبور کلیه کشتی‌های متوقف در پشت این آبراه بین‌المللی و بازگشت برنامه تردد عادی به این کانال خبر داد.

 "اسامه ربیع" در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عبور همه شناورهای منتظر در مسیر حمل و نقل کانال از زمان حادثه به گل نشستن کشتی غول پیکر کانتینر بر پانامایی "اور گرین" به روال قبل بازگشته است.

برگشت تردد در کانال سوئز به حالت عادی پس از آن روی می‌دهد که تعداد کل شناورهای منتظر به ۴۲۲ شناور رسیده بود، و کل محموله‌های خالص آن به ۲۶ میلیون تن رسیده بود.

ربیع تأکید کرد: کار برای آزادی این نفتکش حتی یک لحظه متوقف نشده تا اطمینان حاصل شود که همه کشتی های منتظر از مسیر حمل و نقل عبور می کنند.

در پی بازگشایی مسیر آبی کانال سوئز برای عبور کشتی‌هایی که طی یک هفته اخیر در این کانال متوقف شده بودند، اکنون دهها کشتی‌ باری یکباره به سوی بنادراروپایی روان شده‌اند و مسئولان این بنادر نگران ترافیک شدید هستند.

کشتی عظیم باربری «اور گرین» که یک هفته مسیر آبی کانال سوئز را مسدود کرده بود، سرانجام ظهر دوشنبه هفته گذشته به حرکت درآمد.

 این کشتی غول پیکر با طول ۴۰۰ متر و عرض ۵۹ و محموله ۲۴ تنی از چین عازم روتردام هلند بود.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: مسدود شدن این آبراهه بین المللی روزانه نزدیک به ۹.۶ میلیارد دلار به اقتصاد جهان خسارت زد و ثابت کرد که چرخ اصلی اقتصاد جهان در "دریا" است. یعنی تقریبا ۷۰ درصد کل تجارت جهانی توسط نقل و انتقال کالا از دریا صورت می‌گیرد.

کانال سوئز یک قرن و نیم پیش افتتاح شد، این کانال یکی از مهمترین و پر رفت و آمدترین مسیر عبور کشتی‌ها و نفتکش‌ها در جهان به شمار می‌رود. این کانال مسیر دریایی میان آسیا و اروپا را تا ۱۵ روز کاهش داده و خطرات سفردریایی را نیز پایین می‌آورد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.