سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری امارات در عراق

در بیانیه نسبتاً طولانی که طرفین اماراتی و عراقی به طور مشترک صادر کردند، به مسایل گوناگونی اشاره شده است.

دفتر نخست وزیری عراق با انتشار بیانیه مشترک بین نخست وزیران دو کشور از گفت وگوهای گسترده اقتصادی و تجاری و همچنین سرمایه گذاری عظیم ابوظبی در عراق خبر داد.

در این بیانیه آمده است: در این سفر چشم انداز همکاری بین دو کشور برادر در همه سطوح و راه های توسعه و توسعه آن در خدمت منافع مشترک مورد بحث قرار گرفت و طرفین از عمق روابط برادرانه میان دو کشور برادر قدردانی کردند.

 دو طرف همچنین آخرین تحولات فیمابین و منطقه ای و بین المللی را بررسی کرده و بر اهمیت همکاری بین المللی، هماهنگی و یکپارچه سازی تلاش ها در برابر بیماری همه گیر کرونا و پیامدهای اقتصادی و بهداشتی ناشی از آن در دو کشور تبادل نظر کردند.

در ادامه بیانیه طرفین بر تقویت همکاری در زمینه های اقتصادی، توسعه تجارت و افزایش مبادلات تجاری، سرمایه گذاری بین دو کشور، دعوت از بازرگانان طرفین برای سفرهای متقابل و ایجاد شورای تجارت عراق-امارات توافق شد.

همچنین مصطفی الکاظمی امروز پس از دیدار با ولیعهد امارات با تعدادی از کارآفرینان اماراتی دیدار و گفتگو داشت.

در این زمینه امارات متحده عربی از سرمایه گذاری به میزان ۳ میلیارد دلار در جمهوری عراق خبر داد و هدف آن را تقویت روابط اقتصادی و ایجاد فرصت های جدید برای همکاری و مشارکت و پیشبرد رشد اقتصادی-اجتماعی و توسعه برای حمایت از مردم عراق عنوان کرد.

در بیانیه نخست وزیران دو کشور نیز در مورد لزوم همکاری های امنیتی و نظامی و تبادل اطلاعات برای مبارزه با تروریسم تاکید شد.

به گزارش ایرنا وزیر بهداشت عراق هم امروز پس از اتمام سفر خود به لبنان به امارات آمده و با همتایش رایزنی هایی پیرامون وزارت تحت امرش برای دریافت واکسن کرونا و سایر موضوعات داشت.

گفتنی است؛ دولت الکاظمی پس از روی کار آمدن در عراق طی چند ماه گذشته در سفر به ترکیه حمایت ۵ میلیارد دلاری آنکارا و در سفر به ریاض صندوق مشترک سرمایه گذاری با عربستان به ارزش سه میلیارد دلار دست یافت.

عراق با بدهی بسیار کلان و همچنین کمبود بودجه حتی برای پرداخت حقوق کارمندان، کاهش ارزش پول ملی و تورم مواجه است که با همه گیری کرونا بیشتر نیز شد از این روی به کمک های خارجی نیاز مبرم دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.