آمریکا «تحریر الشام» وابسته به النصره را دارایی خود خواند!

جفری در گفتگو با شبکه پی.بی.اس اظهار کرده است: "آنها (هیات تحریر الشام) در بین گزینه‌های مختلف مرتبط با ادلب کمتر از بقیه بد هستند و ادلب یکی از مهمترین مکانها در سوریه است؛ سوریه‌ای که یکی از مهمترین مکانها در خاورمیانه است.

جفری که تا نوامبر ۲۰۲۰ که بازنشسته شد و ناظر بر سیاست دولت ترامپ در قبال سوریه بوده، این اظهارنظرها را خطاب به یک مستند شبکه سی.بی.اس درباره ابو محمد الجولانی، فرمانده سابق القاعده که اکنون رئیس گروه شبه نظامی هیات تحریر الشام است، مطرح کرده است.

آمریکا به همراه کانادا، انگلیس و ترکیه به تعیین این گروه به عنوان یک گروه تروریستی ادامه می‌دهند. جولانی از سال ۲۰۱۳ از سوی آمریکا به عنوان یک تروریست تعیین شده اما به سی.بی.اس گفت که آن را "ناعادلانه" می‌داند چون روابط او با القاعده متعلق به گذشته است. او اکنون تاکید می‌کند که به دلیل جنگیدن با دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و گروه تروریستی داعش، به طور کلی یک همپیمان برای آمریکا و غرب به شمار می رود.

گروه هیات تحریر الشام کنترل بخشهایی از استان ادلب در شمال غرب سوریه واقع در مرز با ترکیه را در دست دارد. نیروهای سوری در اواخر ۲۰۱۹ عملیاتی را برای آزادسازی ادلب اجرا کردند اما این عملیات در پی مداخله ترکیه در اوایل سال ۲۰۲۰ متوقف شد. در مارس ۲۰۲۰ آتش بسی در آنجا که از سوی روسیه و ترکیه تسهیل شد، به دست آمد اما از آن زمان تا کنون صدها مورد درگیری پراکنده در آنجا گزارش شده است.

آمریکا مکررا متهم به استفاده از افراطگران برای تلاش به منظور سرنگون کردن دولت بشار اسد شده است. در سال ۲۰۱۲ دولت باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا عملیاتی را به منظور اجرای برنامه محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا با هدف انتقال هزاران تن اسلحه و میلیاردها دلار پول به کسانی که در این برنامه به اصطلاح "شورشیان میانه روی سوری" خوانده شدند اجرا کرد، در حالی که بعدا تحقیقات نشان دادند که این به اصطلاح "َشورشیان میانه روی سوری" همپیمان افراطگران از جمله جبهه النصره بوده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.