به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع تایوان امروز (دوشنبه) گزارش کرد، نیروی هوایی چین به منطقه شناسایی دفاع هوایی این جزیره با هشت جنگنده و دو هواپیمای دیگر که یکی در کانال استراتژیک "باشی" پرواز می‌کرده، وارد شده است.

در ماه‌های اخیر تایوان که چین مدعی آن است، از بابت اجرای ماموریتهای مکرر از سوی نیروی هوایی چین در نزدیکی این جزیره با تمرکز بر بخش جنوب غربی منطقه دفاع هوایی آن در نزدیکی جزایر پراتاس، جزایری تحت کنترل تایپه، شکایت کرده است.

اواخر ماه گذشته میلادی تایوان گزارش کرد که ۲۰ هواپیمای چینی در یکی از چنین موارد تجاوزی شرکت کرده‌اند.

وزارت دفاع تایوان در خصوص مورد اخیر اظهار کرد، چهار فروند جنگنده جی-۱۶ و چهار فروند جنگنده جی-۱۰ چین به همراه یک هواپیمای هشدار اولیه و یک هواپیمای ضد زیردریایی در آن دخیل بوده‌اند که هواپیمای آخری با گذر از کانال "باشی" که اقیانوس آرام را به دریای چین جنوبی متصل می کند، به سمت جنوب تایوان پرواز کرده است.

این وزارتخانه اضافه کرد، نیروی هوایی تایوان یک گشت رزم هوایی را اعزام کرده و به هواپیماهای چینی هشدار دور شدن داده است.

هنوز وزارت دفاع چین در خصوص این گزارش پاسخی مطرح نکرده است اما این پروازها با دیگر فعالیتهای نظامی چین در سمت شمال تایوان تلاقی پیدا کرده اند.

وزارت دفاع ژاپن روز یکشنبه اعلام کرد، ناو هواپیمابر چینی "لیائونینگ" به همراه پنج کشتی اسکورت در مسیرش به سمت اقیانوس آرام از تنگه میاکو گذر کرده است.

هر چند که نیروی هوایی چین هواپیماهایش را بر فراز خود تایوان به پرواز در نیاورده این پروازها فشار را هم به لحاظ مالی و هم فیزیکی بر نیروی هوایی این جزیره به منظور تضمین آمادگی هواپیماهایش برای اعزام در هر لحظه افزایش داده و مقامهای امنیتی از آن به عنوان "جنگ فرسایشی" توصیف می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.