گاف های خنده دار و عجیب نمایندگان مجلس که سوژه شد

در این گزارش آمده است:آن‌ها حداقل نمی‌خواهند که قبل از هر اظهار نظری، یک مطالعه ساده و یا حتی جستجویی کوتاه در مورد موضوع مورد نظرشان داشته باشند تا مرتکب گاف یا سوتی نشوند. این در حالی است که این گاف‌ها نه تنها در رسانه‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده دارد، بعضا در رسانه‌های خارجی نیز انعکاس پیدا می‌کند. این بار هم شاهد گاف املایی و جغرافیایی یک نماینده مجلس هستیم. محمد صفایی، نماینده گناباد و بجستان در مجلس در پیامی توییتری نوشته است: «آسیا بزرگترین و ثروتمندترین قارّه جهان است. در این قارّه دو قدرت نوظهور، ایران در شرق و چین در غرب تبلور یافته، پیمان راهبردی این دو می‌تواند، به برتری قدرت آسیا سرعت بخشد.» عدم اطلاع نماینده بجستان از موقعیت جغرافیایی ایران و چین و استفاده از تشدید در واژه «قاره» از سوتی‌های او در این توئیت چند خطی است. البته این نماینده بعد از این اشتباه توئیت خود را اصلاح کرد.

> اتفاقی مسبوق به سابقه

اما پیشتر هم شاهد این سوتی‌ها از نماینده‌ها بوده‌ایم. مثلا با آغاز سال ۱۴۰۰ محمد رضا احمدی سنگری نماینده رشت در مصاحبه با شبکه استانی باران، آغاز سال ۱۳۴۰۰ را تبریک گفت! قبل‌تر از آن هم نماینده‌ای به نام علیرضا سلیمی بود که نمی‌دانست وظیفه FATF چیست. نهاد بین‌المللی‌ای که وظیفه مبارزه با تامین مالی تروریست را دارد اما او می‌خواست که اطلاعات ترورها را از FATFدریافت کند از همین رو گفته بود: «اگر FATF صداقت دارد و بنای آن مبارزه با تروریست است، بسم‌الله، اطلاعات کسانی که شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده را ترور کردند در اختیار ما بگذارند پس چرا ساکت هستند؟». یکی دیگر از نمایندگان در مجلس نیز در برنامه تلویزیونی کلمه اِنی‌ور (Anywhere) را آنی‌ور و اِنی تایم (Anytime) را آنی تایم تلفظ می‌کند آنهم با تاکید فراوان. محمدجواد کریمی قدوسی هم که از سردمداران گاف در میان نمایندگان است؛ او یک بار طرحی دوفوریتی تهیه کرده بود که در این طرح دو بار به معاهده «ان پی تی» (معاهده منع گسترش هسته‌ای) اشاره کرد که هر دوبار هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فارسی نام این معاهده را «ام پی تی، mpt» عنوان کرده بود. بار دیگر که از توافقات انتقاد می‌کند در توئیتش «PMD» را «PND» می‌نویسد. اشتباه تلفظ کلمات از جانب برخی از نمایندگان که جای خود دارد. با این اوصاف به نظر می‌رسد که پایانی برای این گاف‌ها از سوی نمایندگان نمی‌توان متصور بود.

اکنون گاف محمد صفایی، نماینده گناباد مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است. یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «وقتی نماینده مجلس دست چپ و راست خود را هم نمی‌داند! محمد صفایی نماینده مجلس: ایران در شرق آسیا و چین در غرب آسیاست».

کاربر دیگری گفته است: «هرچند اگه قاره رو بدون تشدید بنویسه و شرق و غرب رو هم یاد بگیره هیچی عوض نمیشه».

دیگری نوشت: «محمد صفایی نماینده گناباد فرق شرق و غرب رو نمیدونه، بعد این آدم میاد راجع به برجام و مناسبات منطقه‌ای و جهانی اظهار فضل میکنه».

یکی از کاربران اینطور می‌نویسد: «این تازه خوب خوب شه کسانی بر مسند نمایندگی تکیه زدن که شهر خود را روی نقشه ایران نمی‌توانند پیدا کنند تا چه رسد بدانند ایران در شرق آسیاست یا در غرب آسیا».

کاربران دیگر نوشته اند: «آسیا قاره متحرک که ظرف یک ساعت ایران و چین به شرق و غرب می‌روند»، «تازه بهش تذکر دادن و یه کم جغرافی خوند و توییت رو اصلاح کرد و گرنه اول اشتباه نوشته بود»، «املا و جغرافی با تک ماده قبول شدی؟».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.