انتقاد سردار شکارچی از اظهارنظرها درباره سربازی/ این کارها نمایشی و انتخاباتی است

سخنگوی ارشد ستادکل نیروهای مسلح گفت: مطرح کردن مسائل سربازی در مقابل دوربین آن‌هم در آستانه انتخابات بیشتر شبیه به کار نمایشی است.

 سردار ابوالفضل شکارچی در نشست خبری که صبح امروز با موضوع خدمت سربازی برگزار شد، سخنانش را با یاد شهیدان صیاد شیرازی و قاسم سلیمانی و نیز ۶۰ هزار سرباز شهید جنگ تحمیلی آغاز کرد و گفت: یکی از ارکان قدرت ما در دفاع مقدس حضور سربازان عزیز و جوان بود که همان موقع هم در رشته‌های تخصصی خودشون نظیر پزشکی، الکترونیک، مکانیک و ... به کار گرفته شدند و افراد بدون تخصص نیز پس از دریافت آموزش‌های لازم در حوزه‌های مختلف به‌کارگیری می‌شدند.

شکارچی ادامه داد: مدتی است که در رابطه با موضوع سربازی موضوعاتی از سوی برخی افراد حقیقی و حقوقی در کشور مطرح شده و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده است

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه از تمام سربازان تقدیر و تشکر می‌کنم گفت: متاسفانه عده‌ای با وعده‌های پوچ، توخالی و بدون پشتوانه منطقی و عقلانی و مشورت با افراد تخصصی، اظهارنظر کرده و طرح‌های یک‌جانبه و غیرقابل تحقق می‌دهند و متاسفانه آسیب به توان دفاعی کشور می‌زنند و دشمن را شاد می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز به ما می‌گویند سربازان را چه کار می‌کنید؟ ما از صددرصد سرباز مورد نیازمان در شرایط عادی حدود ۶۰ درصد را حاضر داریم و ۴۰ درصد کسری داریم که بار آن بر دوش همین سربازان عزیز حاضر است.

شکارچی با بیان اینکه بیش از هشت هزار کیلومتر مرز داریم که سربازان نقش موثری در دفاع از آن دارند، گفت:  تعداد زیادی از سربازان درگیر مسئولیت امنیتی و دفاعی در کشورند. شرایط کشور ما با برخی کشورها که مثال می‌زنند تفاوت دارد. آنها امنیتشان را کنتراتی به کشوری دیگر می‌دهند، اما ما که کشور مستقل و آرمانخواهی هستیم و در بین کشورهای ناامن بالاترین امنیت را داریم. نمی‌توانیم مانند برخی کشورها  امنیتمان را کنتراتی بدهیم. 

وی ادامه داد: کشوری که ارتش به اصطلاح حرفه‌ای است و از بند پوتین تا عینکش را آمریکایی‌ها تامین می‌کنند، ناامن‌ترین کشور جهان است. بنابراین  همینطور بدون تخصص و بدون در نظر گرفتن موقعیت ژئوپولیتیک کشور ما نمی‌توان در این مورد صحبت کرد. این‌ حرف‌ها خطر آفرین و آسیب به روحیه مردم است.

سخنگوی ارشد ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد: مطرح کردن مسائل سربازی در مقابل دوربین آن‌هم در آستانه انتخابات بیشتر شبیه به کار نمایشی است. تمام دغدغه ما دفاع از امنیت کشور است و به هرکسی که می‌خواهد آسیبی به کشور وارد کند ما ایراد می‌گیریم.

وی ادامه داد: نباید با دادن وعده‌های غیرقابل اجرا شرایطی را ایجاد کرد که در نهایت با عدم تحقق منجر به دلسردی سربازان و ناامیدی آنان شود. 

سردار ابوالفضل شکارچی در حاشیه نشست خبری با موضوع سربازی در پاسخ به ایسنا در مورد رسیدگی به ماجرای علی اصغر عنابستانی که بر سر اصرار برای ورود غیرمجاز به خط ویژه به صورت یک سرباز پلیس راهور سیلی زده بود، گفت:  بسیار متاسفم برای کسی که می‌رود و رأی مردم را می‌گیرد و به عنوان نماینده آنان وارد مجلس می‌شود و حتی اگر آن سرباز خطاهم کرده باشد به اوکشیده بزند.

اوتصریح کرد: سیلی به سرباز یعنی سیلی به نظم و امنیت و نیروهای مسلح و به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

وی به ماجرای درگیری یک بازپرس با سربازی در یکی از شهرهای شمالی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه با آن فردی که با عنوان بازپرس با سرباز درگیر شد هم علیرغم قول‌هایی که دادند، برخورد نشد.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه ما این موارد را پیگیری می‌کنیم، ادامه داد: در شأن جمهوری اسلامی نیست که بازپرس قلدری کند یا یک نماینده به صورت سرباز سیلی بزند. این سربازان برای خدمتی که می‌کنند آموزش دیده‌اند و حتی اگر تخلف هم کرده باشند، راهکار قانونی دارد و نباید به او سیلی بزنند. 

وی افزود: ما به عنوان نیروهای مسلح امروز از هر دوی آن افراد شاکی هستیم، نباید اجازه دهیم به سربازی که در این شرایط داوطلبانه و صادقانه در حال خدمت است سیلی زده و به مشکلاتش افزوده شود. 

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه حساب مجلس محترم شورای اسلامی از چنین نمایندگانی جداست، گفت: حساب این فرد از نماینده‌های مردم جداست. در نظام جمهوری اسلامی فرقی بین نماینده و وزیر و امیر و وکیل با دیگر شهروندان وجود ندارد. قانون گفته که نباید از خط ویژه عبور شود و اجرای آن هم برای همه یکسان است و سرباز هم به همین وظیفه خود عمل کرده است.

وی ادامه داد: این سرباز سازمان دارد و هیچکس حق ندارد به او توهین کند. این فرد با مجری قانون برخورد کرده و بعد هم می‌گوید قانونگذار است.

شکارچی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد شکایت متقابل عنابستانی از سرباز و حمایت ستادکل از سرباز وظیفه گفت: مساله دو موضوع دارد، اگر محرز شود که سرباز هم تخلفی داشته به آن رسیدگی خواهد شد. اما مساله سیلی زدن هم تخلفی است که حتما شاکی هستیم و آن را پیگیری خواهیم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.