رایزنی وزرای خارجه چین و ژاپن برای روابط دوجانبه

به گزارش خبرگزاری شین‌هوآ، مشاور امور خارجه چین و "وانگ یی"، وزیر امور خارجه این کشور روز دوشنبه با "توشیمیتسو موتگی"، وزیر امور خارجه ژاپن تماس تلفنی درباره روابط بین دو کشور برقرار کردند.

وانگ گفت، در مواجهه با شرایط پیچیده بین‌المللی، چین و ژاپن که همسایه‌های نزدیک هستند و به عنوان دومین و سومین اقتصادهای بزرگ جهان باید با روند زمان و روند بین‌المللی تطابق داشته، به هم احترام بگذارند، مورد اعتماد هم باشند و برای منفعت مشترک با هم همکاری کنند. این دو باید به طور مشترک نقش مثبتی را در هدف صلح و توسعه منطقه و در مقیاس بزرگ‌تر جهان، ایفا کنند.

وانگ گفت، دو کشور باید شرایط کلی بهبود و توسعه روابط چین-ژاپن را که به سختی به دست آمده، گرامی بدارند و از آن حفاظت کنند؛ همچنین قاطعانه اجماع سال گذشته بین "شی جینپینگ"، رئیس‌جمهور چین و "یوشیهیده سوگا"، نخست‌وزیر ژاپن را که تلفنی حاصل شده تحقق بخشند، اصول و قیدهای تعیین شده در ۴ سند سیاسی بین چین و ژاپن را رعایت کنند و تضمین دهند که روابط دوجانبه به هم نخورد، راکد نماند و پسرفت نکند، یا اینکه در به اصطلاح مقابله‌ای که بین کشورهای مهم در گرفته است، درگیر نشوند.  

وانگ اظهار کرد: چین امیدوار است ژاپن، به عنوان یک کشور مستقل، به جای گمراهی توسط برخی کشورها که دارای دیدگاه سوگیرانه نسبت به چین هستند، به شیوه‌ای بی‌طرفانه و معقولانه توسعه چین را مورد نظاره قرار دهد.

وانگ با اشاره به اتحاد ژاپن با آمریکا، گفت چین و ژاپن "پیمان صلح و دوستی ژاپن-چین" را هم امضا کرده‌اند و ژاپن الزام تحقق این پیمان را هم دارد.

موتگی نیز در این تماس گفت، به خاطر همسایگی نزدیک چین و ژاپن، توسعه مداوم روابط دوجانبه اهمیت والایی نه فقط برای دو کشور، بلکه در مقیاس بزرگ‌تر برای منطقه و جهان دارد.

وی یادآور شد که اتحاد ژاپن-آمریکا هیچ طرف سوم خاصی را نشانه نگرفته است. ژاپن اهمیت بالایی برای روابط خود با چین قائل است و به تضمین توسعه مداوم روابط ژاپن-چین، متعهد می‌ماند.

وزرای خارجه ژاپن و چین همچنین به تبادل دیدگاه در مورد همکاری منطقه‌ای، تغییرات آب‌وهوایی و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای نظیر شرایط در میانمار پرداختند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.