سفر به بیشکک به روایت ظریف

وزیر امور خارجه در گزارشی توئیتری از سفرش به بیشکک اعلام کرد که گفت‌وگوها با مقامات قرقیزستان بر گسترش روابط اقتصادی دو کشور و تسهیل دسترسی به مسیرهای ترانزیتی بین‌المللی متمرکز بوده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (سه‌شنبه) و در ادامه دومین مقصد سفرش به چهار کشور آسیای مرکزی به بیشکک سفر کرده بود، ضمن ابراز خرسندی از گفت‌وگو با «صادیر چاپاروف» رئیس جمهور و «روسلان کازاکبایف» وزیر خارجه و دیگر مقامات عالیرتبه این کشور نوشت: ضمن تأکید بر منافع مشترک، گفت‌وگوها بر بهبود پیوندهای دیرینه ما برای گسترش روابط اقتصادی و تسهیل دسترسی به مسیرهای ترانزیتی بین‌المللی متمرکز بود. مقصد بعدی قزاقستان.

گفتنی است «روسلان کازاکبایف» وزیر خارجه قرقیزستان در دیدار امروز ظریف ضمن قدردانی از کمک‌های بشردوستانه ایران به مردم این کشور در زمینه مقابله با کرونا، آمادگی کشورش را برای همکاری‌های همه جانبه با ایران در حوزه‌های کشاورزی، تولید دارو و ساخت نیروگاه‌های برقی و آبی اعلام کرد. (اینجا بخوانید)

رئیس جمهور قرقیزستان هم در دیدار وزیر امور خارجه با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها با ایران، از کمک‌های انساندوستانه جمهوری اسلامی در زمینه مقابله با کرونا قدردانی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این به ازبکستان سفر و با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. قزاقستان و ترکمنستان مقاصد بعدی سفر وزیر امور خارجه ایران به آسیای مرکزی است. ظریف در هفته‌ای که گذشت نیز سفری دوجانبه به تاجیکستان داشت و ضمن رایزنی با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور در نهمین کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول درباره افغانستان شرکت و با برخی مقامات شرکت کننده از جمله رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.