با نشانه های مرگبارترین دلیل مرگ و میر در جهان آشنا شوید

لخته شدن خون می‌تواند باعث انسداد عروق و بروز عوارض جدی در فرد از جمله مرگ شود. مصرف آسپرین و دیگر دارو‌های ضدانعقاد خون یکی از مواردی است که پزشکان به افراد مستعد این بیماری پیشنهاد می‌کنند.

در این مطلب به حقایق بسیار مهم درباره لخته شدن خون می‌پردازیم:

۱- گرچه عوامل مختلف می‌تواند خطر ابتلا به لخته شدن خود در افراد را افزایش دهد، اما این موضوع می‌تواند در هر فردی بروز کند. از این رو، داشتن سبک زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل بسیار ضروری است.

۲- در حالی که بیشتر مردم نسبت به لخته شدن خون بی توجه هستند، اما این بیماری یکی از مرگبارترین امراضی است که انسان را به کام مرگ می‌کشاند. براساس اعلام مقامات بهداشتی اتحادیه اروپا، شهروندان اروپایی که بر اثر لخته شدن خونشان جان خود را از دست می‌دهند بسیار بیشتر از مجموع تلفات سرطان پروستات، سرطان سینه، ایدز و حوادث جاده‌ای است.

۳- آمبولی ریوی یکی از اجتناب پذیرترین عوامل مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود. در این بیماری، در یکی از سرخرگ‌ها یا بافت ریه لخته خون ایجاد می‌شود و توانایی تنفسی فرد را کاهش می‌دهد. این امر می‌تواند منجر به مرگ بافت ریه شود. آمبولی ریوی هر ۳۷ ثانیه یک نفر را در کشور‌های غربی به کام مرگ می‌کشاند.

۴- شاید از ارتباط میان لخته شدن خون و سکته مغزی اطلاعی نداشته باشید، اما تحقیقات نشان داده است دلیل ۸۵ درصد از سکته‌های مغزی به وجود آمدن یک لخته خونی بوده است. وجود لخته خون باعث انسداد رگ‌ها شده و در نتیجه در فرآیند ارسال مواد غذایی و اکسیژن به سلول‌های مغزی اختلال به وجود می‌آید. این امر می‌تواند ناشی از عوامل زمینه‌ای مانند چاقی، فشار خون بالا، زیاده روی در مصرف مشروبات الکلی و آریتمی قلبی (اختلال در ضربان قلب) باشد.

۵- لخته شدن خون ارتباط مستقیمی با حمله قلبی دارد. لخته شدن خون در رگ‌های خون رسان به عضلات قلب (رگ‌های کرونری) می‌تواند باعث اختلال در روند اکسیژن رسانی شده و در نتیجه آن حمله قلبی و مرگ برگشت ناپذیر بافت قلب بروز کند.

۶- تشخیص لخته شدن خون در ریه‌ها کار دشواری است. به طور معمول اگر لخته شدن خون تنها در یکی از ریه‌ها اتفاق افتاده باشد، ۸۰ درصد افراد نمی‌توانند این موضوع را تشخیص دهند. با این حال، علائم ملایمی همچون درد در قفسه سینه، تنگی نفس، گیجی و افزایش ضربان قلب می‌تواند از علائم این بیماری باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.