ابراز امیدواری ظریف درباره مذاکرات ترسیم خط مبدا دریای خزر

محمد جواد ظریف صبح روز چهارشنبه بعد از دیدار و رایزنی با وزیر خارجه قزاقستان در یک نشست مطبوعاتی مشترک با وی به تشریح نتایج رایزنی خود با این دیپلمات عالیرتبه قزاق پرداخت و گفت:  همبستگی تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی میان ایران و قزاقستان بسیار اهمیت دارد و همین مشترکات ما را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

وی با بیان اینکه در جریان گفت‌وگو با وزیر خارجه قزاقستان دو طرف در  مورد موضوعات مهم منطقه‌ای، بین المللی و دو جانبه رایزنی و گفت‌وگو کرده‌اند، ادامه داد:  ما از حمایت های قزاقستان از ایران در صحنه‌های بین‌المللی سپاسگزاریم ، از  نقش مثبتی که قزاقستان در موضوعات مختلف از جمله بحث هسته ای و همچنین روند آستانه داشته است ،  تشکر می‌کنیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشور با بیان این که در جریان این دیدار و در مورد مسائل مهم منطقه از جمله موضوع افغانستان  نیز رایزنی و گفت‌وگو کردیم ، افزود: در این دیدار بر اهمیت احترام به خواست مردم افغانستان، دستاوردهای مردم این کشور و نیاز به ادامه دموکراسی و  توازن قومی و زبانی در آینده سیاسی افغانستان تاکید شد. همچنین در مورد روابط دو جانبه و نقش و حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای گسترش روابط دو جانبه نیز رایزنی شد.

ظریف همچنین با بیان اینکه در مورد اهمیت  استفاده صلح آمیز از دریای خزر توسط ایران و قزاقستان و ۳ کشور دیگر همسایه دریای خزر بحث و گفت‌وگو کردیم، ادامه داد:  امیدوارم که مذاکرات برای ترسیم خط مبدا دریای خزر هر چه زودتر به نتیجه برسد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر اهمیت گسترش مسیر همکاری های ترانزیتی و مسیرهای ترانزیتی  مشترک بین ایران و قزاقستان و سایر همسایگان تأکید کرد و گفت : حضور  قزاقستان در اینچه برون ، بندر عباس و چابهار برای ما محترم است و خوشحال می شویم که دوستان قزاق مان این حضور را افزایش دهند و ایران مسیر دسترسی  قزاقستان به آبهای بین المللی باشد.

ظریف در این نشست همچنین تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی توسط  قزاقستان و روسیه را تبریک گفت.

او همچنین فرا رسیدن سال جدید شمسی  و ماه مبارک رمضان را نیز  به مردم قزاقستان تبریک گفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.