افرایش عمق بازار رسمی ارز

کاهش قیمت عمده فروشی دلار و یورو +نمودار

کدخبر: ۴۰۴۳۳۲
اقتصاد نیوز: قیمت دلار و یورو در بازار عمده‌فروشی در هفته منتهی به 20 فروردین 1400 کاهشی شد.
کاهش قیمت عمده فروشی دلار و یورو +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، متوسط قیمت دلار و قیمت یورو در بازار متشکل در پایان هفته جاری یک کانال پایین‌تر از هفته قبل بسته شد.

در پایان هفته کاری منتهی به 13 فروردین قیمت دلار در بازار متشکل 25 هزار تومان بود، قیمت یورو نیز در کانال 29 هزار تومان قرار داشت. اما در این هفته قیمت دلار و یورو یک کانال پایین‌تر آمد. آخرین نرخ اعلام‌شده برای دلار 24 هزار و 148 تومان بود و آخرین نرخ اعلام‌شده برای یورو 28 هزار و 316 تومان بود.به نظر می رسد یکی از دلایل کاهش قیمت ارز در بازار رسمی به افزایش عمق بازار باز می گردد. در این هفته معاملات دلاری حدود 100 درصد تقویت شده است. معاملات یورو نیز نزدیک به 50 درصد بالا رفت. افزایش حجم معاملات نشان می دهد حجم عرضه متناسب با تقاضا بالا رفته و توانسته در بازار عمده فروشی اسکناس های ارز خاصیت ضدنوسانی داشته باشد. مدیران بانک مرکزی بر این اعتقاد هستند وقتی در بازار متشکل ارز عمق معاملات افزایش یابد قیمت در بازار را نیز می تواند مدیریت کند. زیرا خریداران اصلی در این بازار صرافان رسمی هستند.

3 (2)

بر اساس دستورالعمل بازار متشکل، کارگزار می تواند ارز خریداری شده از بازار متشکل ارز ایران را حداکثر یک (۱) درصد بالاتر از قیمت پایانی که پس از آغاز مرحله معاملات پیوسته در بازه های زمانی ۱۵ دقیقه ای در سامانه معاملات منتشر می شود، در بازار خرده فروشی عرضه کند. ارز خریداری شده از این بازار ظرف سه روز کاری نیز باید به فروش برسد.با توجه به سقف سود و مهلت تقویمی در نظر گرفته شده برای صرافان و ممنوعیت داد و ستد بین هم ارزهای خریداری شده از نگاه کارشناسان بانک مرکزی به دست خریدار واقعی می رسد. از دید کارشناسان بانک مرکزی بنابراین وقتی این بازار عمق پیدا کند می توانند نوسان قیمت گیر قیمت دلار و قیمت یورو در بازار آزاد ارز باشد. 

در بازار متشکل حجم معاملات نیز علاوه بر نرخ میانگین اعلام می‌شود،که در هفته سوم فروردین در مقایسه با هفته ماقبل افزایشی بوده است. اما در کنار آمارهای رسمی اگر این حجم باقیمت میانگین برای روزها مختلف هم سنگ شد درنهایت می‌تواند به یک نرخ متوسط وزنی برای دلار و یورو دست‌یافت.

4 (1)

میانگین وزنی نرخ دلار و یورو در هفته سوم فروردین

آمار بازار متشکل نشان می‌دهد:نرخ متوسط وزنی دلار و یورو در بازار ارز متشکل، در هفته سوم فروردین نسبت به هفته دوم کاهش داشته، اما حجم مبادلات زیاد شده است.

متوسط وزنی نرخ دلار در هفته دوم در حوالی 24 هزار و 821 تومان قرار داشت، این رقم در هفته سوم در حدود 2.2 درصد کاهش یافت و روی 24 هزار و 266 تومان قرار گرفت. درصد تغییرات نرخ یورو نیز در همین حدود بوده است. متوسط نرخ یورو با کاهش حدود 2.3 درصدی از حوالی 29 هزار و 14 تومان در هفته دوم به 28 هزار و 346 تومان در هفته سوم رسید.

1

برخلاف نرخ، حجم مبادلات تغییراتی مثبت را به ثبت رساند. حجم مبادلات دلار، در بازار ارز متشکل که در هفته دوم 10 میلیون و 600 هزار بود، تقریباً دو برابر شد و به 20 میلیون و 359 هزار در هفته سوم رسید. حجم مبادلات یورو نیز با افزایش حدود 50 درصدی از 4 میلیون و 632 هزار در هفته دوم به 7 میلیون و 30 هزار در هفته سوم رسید.

2

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید