سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

واکنش‌ جهانی به حادثه در نطنز/ تحریم ‌های جدید اروپا علیه ایران

کدخبر: ۴۰۵۳۰۱
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفته که ایالات متحده آمریکا در حادثه قطع برق در سایت هسته‌ای ایران در نطنز دخالتی نداشته است. اتحادیه اروپا هم در واکنش به این مسئله نسبت به هرگونه اقدام در جهت به خطر انداختن مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام هشدار داد.
واکنش‌ جهانی به حادثه در نطنز/ تحریم ‌های جدید اروپا علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز، واکنش‌های بین المللی به حادثه نطنز، تحویل جنازه در ازای 85 دلار در میانمار، خط تماس ویژه در چین برای پیگیرد انتقادکنندگان، رد اتهام از سوی هالک بانک، تصمیم مناقشه‌برانگیز ژاپن پیرامون آب‌های آلوده نیروگاه اتمی فوکوشیما، ممنوعیت سفرهای هوایی کوتاه داخلی در فرانسه، ترکیه در مسیر ماه، رشد تصاعدی ابتلا به کرونا در جهان و بازگشت محدودیت‌های کرونایی به ژاپن در آستانه المپیک توکیو سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

واکنش‌های بین‌الملی به حادثه نطنز

در اولین واکنش نسبت به حادثه در تاسیسات نطنز، بنیامین نتانیاهو در کنفرانس خبری مشترک با وزیر دفاع آمریکا که به اسرائیل سفر کرده گفت اسرائیل اجازه دستیابی به توانمندی‌ هسته‌ای و ساخت سلاح اتمی را به ایران نمی‌دهد و بار دیگر با تکرار اتهامات پیشین ایران را «بزرگ‌ترین تهدید در خاورمیانه» نامید. آویو کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفته: «اقدامات ارتش اسرائیل در خاورمیانه، از دید دشمنان ما پوشیده نیست. آنها ما را زیر نظر دارند و توانمندی‌های ما را می‌بینند و با دقت گام‌های بعدی خود را طراحی می‌کنند».  جروزالم‌پست اظهارات کوخاوی را اشاره تلویحی به دست‌داشتن تل‌آویو در خرابکاری در تأسیسات نطنز دانسته و به نقل از وی نوشته: «به لطف فعالیت‌های عملیاتی هوشمندانه، سال گذشته یکی از امن‌ترین سال‌ها برای شهروندان اسرائیلی بود».

12

هم‌چنین این روزنامه مدعی شده هدف از حمله نطنز جلوگیری از اعمال فشار از سوی ایران روی آمریکا در مذاکرات برای بازگشت واشنگتن به برجام بوده است. از سوی دیگر شبکه ۱۳ اسرائیل ادعا کرده یک بمب که پیشتر در نزدیکی خط اصلی برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز کاشته شده بود، ساعت ۴ صبح روز یکشنبه منفجر شد و در اثر آن کل تاسیسات متوقف شد. در زمان وقوع انفجار هزار نفر در محل حضور داشتند و به‌دلیل احتمال وجود بمب‌های دیگر، مجتمع بلافاصله تخلیه شده است. اما واشینگتن‌پست نوشته از آن‌جا که سانتریفیوژهای نیروگاه اتمی نطنز زیر زمین قرار دارند، ماهواره‌های تشخیص آتش‌سوزی ناسا روزهای شنبه و یکشنبه هیچ نشانه‌ای از وقوع انفجار در این تاسیسات ثبت نکرده‌اند.

در همین رابطه جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفته که ایالات متحده آمریکا در حادثه قطع برق در سایت هسته‌ای ایران در نطنز دخالتی نداشته است.به گزارش خبرگزاری رویترز، جن ساکی ضمن اعلام این موضوع، از اظهارنظر در مورد اتهام ایران به اسرائیل در مورد این حادثه خودداری کرد.اما لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده از گفتن اینکه آیا حادثه نطنز مانعی در مقابل تلاش‌های دولت بایدن برای مذاکره دوباره با ایران است یا خیر، خودداری کرد. او  گفت: «من از گزارش‌های نطنز مطلع هستم و واقعاً چیزی برای افزودن ندارم. دربارۀ تلاش‌های ما برای متعهد کردن ایران به مشارکت دیپلماتیک در موضوع برجام، این تلاش‌ها ادامه خواهد یافت و من کاملا پشتیبان تلاش‌های رئیس جمهور برای مذاکره [با هدف یافتن] راهی به سمت جلو هستم.»

اتحادیه اروپا هم در واکنش به این مسئله  نسبت به هرگونه اقدام در جهت به خطر انداختن مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام هشدار داد. پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه گفت که این حادثه «می‌تواند اقدامی خرابکارانه باشد» اما تأکید کرد در مورد این‌که چه کسی مسئول آن بوده «هیچ اعلان رسمی» منتشر نشده است. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت که تحولات رخ داده پیرامون تأسیسات اتمی نطنز برای مذاکرات در مورد توافق هسته ای ۲۰۱۵سازنده نیست.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

به گزارش بی‌بی‌سی، اتحادیه اروپا 8 تن از مقامات ایرانی از جمله فرمانده سپاه پاسداران و بسیج و فرمانده نیروی انتظامی را به بهانه‌های حقوق بشری و وقایع سال 1398 به فهرست تحریم‌های حقوق بشری خود اضافه کرد. همچنین زندان اوین، زندان مرکزی تهران بزرگ (زندان فشافویه) و زندان رجایی شهر در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

10

در واکنش به این مسئله سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته تهران گفت‌وگوهای جامع با اتحادیه اروپا را به حال تعلیق در می‌آورد. سعید خطیب‌زاده تحریم‌های اتحادیه اروپا را «قویا محکوم» کرد و آن را «بی‌اعتبار» دانسته و گفته ایران در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا، «گفت‌وگوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفت‌وگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری‌های ناشی از این گفت‌وگوها، بویژه در حوزه‌های تروریسم، مواد مخدر و پناهندگان را به حالت تعلیق در می‌آورد».

تحویل جنازه در ازای 85 دلار در میانمار

به گزارش یورونیوز، در پی  ناآرامی‌های روز جمعه در شهر باگو در میانمار در اعتراض به کودتای نظامی در این کشور که دست‌کم ۸۲ نفر کشته‌شده‌اند، اتحادیه دانشجویان دانشگاه باگو با انتشار مطالبی در صفحه فیس‌بوک خود می‌گوید ارتش به شرط دریافت ۸۵ دلار، به خانواده‌ها اجازه می‌دهد اجساد عزیزان‌شان را شناسایی و دریافت کنند.

6

رادیوی آسیای برمه آزاد هم در گزارش‌های خود صحت این ادعای اتحادیه دانشجویان باگو را تایید کرده است. ارتش هنوز واکنشی نسبت به این گزارش‌ها نداشته است. رسانه‌ها گزارش داده‌اند نیروهای نظامی میانمار روز جمعه با شلیک گلوله و همچنین استفاده از نارنجک‌های راکتی و دستی به معترضان ضد کودتا در شهر باگو حمله کردند. تخمین زده می‌شود تاکنون دست‌کم ۳ هزار نفر از معترضان دستگیر و بازداشت شده‌اند. و بیش از ۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

خط تماس ویژه در چین برای پیگیرد انتقادکنندگان

اداره امور سایبری دولت چین اعلام کرده است که در آستانه صدمین سال تشکیل حزب کمونیست چین، خط تماس ویژه ایجاد کرده تا شهروندان هر پیامی حاوی «ضدیت با حزب حاکم و انتقاد از دستاوردهای شگرف فرهنگ سوسیالیستی» در شبکه‌های اجتماعی را به دولت گزارش دهند. ژوئیه امسال صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین است و دولت چین می‌گوید با «نیهیلست‌های تاریخی» برخورد خواهد کرد. دولت چین اصطلاح نیهیلست‌ها یا پوچ‌گرایان تاریخی را به کسانی اطلاق می‌کند که منتقد تاریخ و عملکرد حزب کمونیست چین هستند.

9

اداره امور سایبری چین می‌گوید برخی‌ها با «انگیزه‌های پنهانی» در حال انتشار و ارائه اطلاعات «گمراه‌کننده و پوچ‌گرایانه تاریخی، نفی، تحقیرکننده و تحریف بدخواهانه» درباره حزب کمونیست چین در فضای مجازی هستند. این گزارش اظهار امیدواری کرده است که اکثریت کاربران اینترنتی در نظارت دولتی بر فعالیت‌های مجازی با دولت همکاری کنند و انتشار اطلاعات «زیان‌آور» را گزارش دهند. چین یکی از بسته‌ترین فضاهای اینترنتی در جهان را دارد و دولت این کشور به شدت بر فضای مجازی نظارات می‌کند. گزارشگران بدون مرز در رده‌بندی آزادی رسانه‌ها در جهان، چین را در رده ۱۷۷ از ۱۸۰ کشور قرار داده است. تنها کره شمالی، ترکمنستان و اریتره وضعیت بدتری نسبت به چین دارند.

رد اتهام از سوی هالک بانک

به گزارش آسوشیتدپرس،  وکلای هالک‌بانک در یکی از دادگاه‌های تجدیدنظر در ایالات متحده مدعی شدند که دولت ایالات متحده صلاحیت اقامه دعوی قضایی علیه این بانک ندارد و هالک‌بانک از آنجا که بانکی دولتی است در آمریکا مصونیت قضایی دارد. و از این رو کیفرخواستی که آن را متهم می‌کند به ایران برای دور زدن تحریم‌های واشینگتن کمک کرده است، باید پس گرفته شود. هالک‌بانک اتهامات پول‌شویی و تبانی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ترکیه و امارات متحده عربی را رد کرده است

3

دادستان ایالات متحده این بانک را متهم کرده که درآمد حاصل از فروش نفت ایران را به طلا تبدیل می‌کرده و دوباره آن را می‌فروخته و در مواردی نیز با جعل سند تلاش داشته است وانمود کند که به جای نفت محموله‌های غذا به فروش رفته است. مقامات قضایی آمریکا همچنین می‌گویند که هالک‌بانک به ایران کمک کرده تا ۲۰ میلیارد دلار وجوه مسدودشده را مخفیانه به ایران منتقل کند و با استفاده از سیستم اقتصادی ایالات متحده دست‌کم یک میلیارد دلار پولشویی کرده است. این پرونده موجب تنش‌هایی در روابط میان ایالات متحده و ترکیه نیز شده و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تاکید داشته که هالک‌بانک هیچ خطایی مرتکب نشده است.

تصمیم مناقشه‌برانگیز ژاپن پیرامون آب‌های آلوده نیروگاه اتمی فوکوشیما

به گزارش رویترز، دولت ژاپن اعلام کرده بیش از یک میلیون تن آب‌های آلوده تاسیسات هسته‌ای ویران‌شده فوکوشیما را به دریا خواهد ریخت، تصمیمی که احتمالا خشم کشورهای همسایه از جمله کره جنوبی را برخواهد انگیخت. این اقدام که حدود یک دهه پس از وقوع فاجعه در این تاسیسات هسته‌ای انجام می‌گیرد، ضربه دیگری به صنعت ماهی‌گیری در فوکوشیما خواهد زد که سال‌هاست با چنین اقدامی مخالفت کرده.

1

توکیو می‌گوید تخلیه این آب که برای خنک سازی سوخت هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد حدود دو سال دیگر آغاز می‌شود. تصویب نهایی پس از سال‌ها بحث و گفتگو صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود روند تخلیه این آب دهه‌ها به طول انجامد.این گزارش می‌گوید که آب‌های آلوده پیش از ورود به دریا باید بار دیگر تصفیه شود تا در چارچوب استانداردهای بین‌المللی ایزوتوپ‌های مضر آن از بین برود.

در حال حاضر ۱.۳ میلیون تن آب رادیواکتیو، حجمی معادل پر کردن ۵۰۰ استخر اندازه المپیک، در ذخایر این نیروگاه از کار افتاده، جمع شده است. گروه‌های محیط زیستی به شدت با اجرای این طرح مخالفت کرده‌اند. در حال حاضر چین از ژاپن خواسته مسئولانه رفتار کند و کره جنوبی نیز از تصمیم توکیو به شدت ابراز تأسف کرده است.

ممنوعیت سفرهای هوایی کوتاه داخلی در فرانسه برای کاهش گازهای گل‌خانه‌ای

به گزارش یورونیوز، قانون‌گذاران فرانسوی با هدف کاهش انتشار گازهای کربنی و گل‌خانه‌ای در این کشور، لایحه‌ای را تصویب کردند که پروازهای کوتاه مدت داخلی را ممنوع می‌کند. در متن این لایحه تاکید شده که اگر سفری داخلی با استفاده از قطار در مدت زمانی کمتر از دو ساعت و نیم قابل انجام باشد، استفاده از مسیرهای جایگزین هوایی باید لغو شود. البته موافقان این لایحه قصد داشتند تا شمول آن را تا سفرهای ریلی تا چهار ساعت گسترش دهند. اما بر پایه مصوبه صورت گرفته، پروازهای داخلی بین پاریس و برخی شهرهای پرتردد از جمله مانند نانت، لیون و بوردو تنها در موارد استثنایی مجاز خواهد بود.

4

نمایندگان منتقد، تصویب این لایحه را در شرایطی که صنعت هوایی این کشور همچون بسیاری دیگر از کشورهای جهان تحت تاثیر رکود حاصل از شیوع ویروس کرونا قرار گرفته، منطقی ندانستند و تصویب نهایی و اجرای آن را عامل وارد آمدن فشار بیشتر بر شرکت‌های متضرر شده هواپیمایی ارزیابی کردند. دولت فرانسه در ماه مه سال ۲۰۲۰ نیز شرکت هواپیمایی ایر فرانس را مجبور کرد در ازای دریافت حمایت مالی از برخی از مسیرهای داخلی تحت تأثیر تصویب و اجرای این لایحه چشم‌پوشی کند.

ترکیه در مسیر ماه

به گزارش دویچه‌وله،  ترکیه در تلاش برای یک مأموریت اکتشافی به مقصد ماه است و در همین رابطه دست به آزمایش موتور موشکی هیبریدی زده که در فضاپیمای بدون سرنشین مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصطفی ورانک، وزیر فن‌آوری این کشور می‌گوید، آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز بوده‌اند. راکت آزمایش شده طبق گزارش‌ها، موتوری‌است هیبریدی که قرار است در مأموریت‌های آتی ترکیه برای سفر به ماه به کار گرفته شود.

2

این آزمایش در غرب ترکیه و در منطقه شیله انجام شده و یک آزمایش دیگر نیز در همین رابطه برای ماه می و در منطقه سینوپ در نزدیکی دریای سیاه برنامه‌ریزی شده است. ترکیه قصد دارد در سال ۲۰۲۳ فضاپیمای خود را به ماه بفرستد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ماه فوریه برنامه فضانوردی این کشور را معرفی کرد. برنامه‌ای که البته همزمان با معرفی با انتقادهای فراوانی از جمله به دلیل شرایط سخت اقتصادی کنونی در ترکیه همراه بود.

رشد تصاعدی ابتلا به کرونا در جهان: نقطه بحرانی

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد همه‌گیری ویروس کرونا در جهان در هفت هفته گذشته به شکل تصاعدی افزایش یافته و به یک «نقطه بحرانی» رسیده است. بر اساس آمارها میزان ابتلای قطعی به ویروس کووید- ۱۹ در هفته‌های گذشته ۹ درصد و تعداد جانباختگان کرونا در سراسر جهان ۵ درصد رشد کرده است. با این وجود این سازمان تاکید کرد که چنانچه تدابیر بهداشتی به درستی اجرا شود، کووید۱۹ تا «چند ماه» دیگر قابل کنترل خواهد شد.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در یک نشست خبری در ژنو اعلام کرد، «سردرگمی در تصمیم‌گیری‌ دولت‌ها، خودمحورپنداری و عدم قطعیت» در اجرای اقداماتی برای حفظ سلامت مردم از سوی دولت‌ها از مهم‌ترین عوامل رشد تصاعدی همه‌گیری ویروس کرونا در جهان‌ است.

7

از سوی دیگر دکتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد پزشکی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، گفته که مشخص نیست آیا این کشور هرگز از واکسن کرونا آکسفورد استفاده خواهد کرد یا نه. به گفته او در حالی که استرازنکا به نظر موثر می‌رسد، اما نیاز است نگرانی‌هایی که در اتحادیه اروپا درباره لخته شدن خون وجود دارد، اصلاح شود. در عین حال، شرکت دارویی آمریکایی جانسون اند جانسون اعلام کرده صادرات محموله‌های واکسن کرونای خود به اتحادیه اروپا را آغاز کرده است. این شرکت قرار است تا پایان ماه ژوئن ۵۵ میلیون دوز واکسن به اتحادیه اروپا ارسال کند. بریتانیا هم اعلام کرده تمام افراد بالای ۵۰ سال و گروه‌های پر خطر در این کشور، دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و گروه بعدی افراد بالای ۴۰ سال خواهد بود. براساس اعلام دولت بریتانیا، همه بزرگسالان در این کشور تا پایان ماه ژوئیه اولین دوز واکسن را دریافت خواهند کرد.

بازگشت محدودیت‌های کرونایی به ژاپن

به گزارش بی‌بی سی، بر اثر شیوع دوباره کرونا محدودیت‌های مقابله با این بیماری در سه منطقه بزرگ ژاپن دوباره به اجرا گذشته شد. این محدودیت‌ها و تمهیدات کنترل کرونا در پی افزایش تعداد مبتلایان و حدود یک ماه پس از اینکه کشور ژاپن دومین وضعیت اضطراری مقابله با کرونا را لغو کرد، دوباره در توکیو، کیوتو و اکیناوا برقرار شده است. رستوران‌ها و بارها باید در این مناطق ساعت ۸ شب تعطیل کنند و مناسبت‌های بزرگ مانند کنسرت و مسابقات ورزشی فقط میتواند حداکثر با ۵ هزار تماشاچی برگزار شود.

8

این در حالی است که مشعل المپیک توکیو که قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار شود اما با همه‌گیری کرونا این بازی‌ها یک سال به تاخیر افتاد، از دو هفته پیش دوباره در ژاپن به راه افتاده است. مراسم روشن شدن مشعل بر خلاف همیشه بدون حضور تماشاگران در پارک بزرگی در اوزاکا برگزار شد. نظرسنجی‌ها در ژاپن حاکی از آن است که نزدیک به ۸۰ درصد از مردم ژاپن با برگزاری المپیک و خواهان تعویق دوباره یا لغو آن هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید