افشاگری میدل ایست‌آی از علت بازداشت رئیس دفتر سابق پادشاهی اردن

پایگاه میدل ایست آی به نقل از منابع گزارش کرد، مقام‌های اطلاعاتی اردن به رهگیری و رمزگشایی از یک سری پیام‌های رمزنگاری شده میان باسم عوض الله، رئیس سابق دفتر پادشاهی اردن و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان پرداخته و عوض الله را به سبب این ارتباطش با بن سلمان دستگیر کرده‌اند.

باسم عوض الله، مقام ارشد سابق اردنی اخیرا در ارتباط با تلاش اخیر برای کودتا در اردن دستگیر شد و یک منبع نزدیک به تحقیقات به میدل ایست آی گفت، دستگیر شدن او در پی اقدام سرویس‌های اطلاعاتی اردن در رهگیری و رمز گشایی از پیام‌های متنی و صدایی رمزگذاری شده رد و بدل شده بین وی و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صورت گرفته است.

طبق این گزارش، این دو نفر برای بی‌ثبات کردن حکومت ملک عبدالله دوم به بحث درباره چگونگی و زمان استفاده از ناآرامی مردمی فزاینده در اردن که اقتصاد ورشکسته این کشور و همه گیری کووید-۱۹ به آن دامن زده، پرداخته‌اند.

منبع مذکور به میدل ایست آی گفت که شخصا پیام‌ها را به او نشان نداده‌اند اما از محتوای آنها مطلع شده است.

عوض الله جزو مجموعه مقام‌های فعلی و سابق اردنی بود که در روز سوم آوریل و حوالی این تاریخ در ضمن بالا گرفتن شایعات درباره تلاش برای کودتا بازداشت شد.

حمزه بن حسین، ولیعهد سابق اردن و برادر ناتنی ملک عبدالله نیز جزو کسانی بود که پایشان در آنچه دولت اردن تلاش برای بی‌ثابت کردن کشور خوانده در میان بوده است.

پیام‌های رد و بدل شده بین عوض الله و محمد بن سلمان به عنوان سند و مدرک قطعی کافی از دسیسه‌ای طراحی شده از سوی یک قدرت خارجی برای این‌که اردنی‌ها آن را فورا با همتایان آمریکایی خود در میان بگذارند در نظر گرفته شده و آنها به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا موضوع را گزارش کردند.

بر اساس این اطلاعات، بایدن قبل از صدور یک بیانیه قدرتمند در حمایت از ملک عبدالله در ساعات بعد از علنی شدن ناآرامی در اردن با این پادشاه اردن تماس گرفته است.

بایدن بعدا صحبت‌های خودش را مکمل بیانیه ساخت. او در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا نگران وضعیت اردن است به خبرنگاران گفت: خیر من نگران نیستم. من تنها با او تماس گرفتم که به او بگویم او در آمریکا یک دوست دارد و قوی بماند.

اردنی‌ها این صحبت بایدن را به عنوان هشدار شخصی او به محمد بن سلمان در خصوص تلاش برای سرنگون کردن ملک عبدالله تلقی کردند.

یک منبع دوم نزدیک به دربار سلطنتی در شهر امان نیز گفت، گمان برده می‌شود این پیام همچنین به سمت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی به عنوان شرکای راهبردی ولیعهد عربستان هدایت شده است.

این منبع اظهار کرد: این پیام یک هشدار به محمد بن سلمان و حامیان منطقه‌ای او یعنی محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و نتانیاهو به عنوان طرف‌های درگیر در این قضیه در ضمن ارائه شدن به عنوان یک بیانیه حمایت از ملک عبدالله بود.

همچنین ماهیت این اطلاعات رمزگشایی شده به طور جداگانه از سوی یک خبرنگار اردنی که به عنوان صدای درباره سلطنتی این کشور تلقی می‌شود، گزارش شده است. فهد الخیطان روز شنبه در روزنامه الغد نوشت: اطلاعات جمع آوری شده مربوط به یک دوره چند ماهه به روشنی به یک نقش متفاوت ایفا شده از سوی شاهزاده حمزه اشاره می‌کنند که کاملا در فرآیند تدارک برای ساعت صفر دخیل بوده است.

ملک عبدالله تلاش زیادی به خرج داد تا بی‌سر و صدا توطئه را بدون مجبور شدن به رویارویی با شاهزاده حمزه یا دستگیر کردن افراد دخیل در آن فرو بنشاند.

در هشتم مارس، یک هفته قبل از درگیر شدن اردن با مرگ شش بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در اثر قطع اکسیژن در بیمارستان السلط این کشور و رفتن حمزه به این شهر در یک سفر مهم، ملک عبدالله پادشاه اردن همراه با حسین، پسر و ولیعهدش برای دیداری شخصی با محمد بن سلمان به ریاض پرواز کرد.

طبق این گزارش هدف عبدالله این بود که به محمد بن سلمان بگوید از آنچه در جریان است مطلع بوده و از او تضمین بگیرد که هم او و هم پسرش حمایت ولیعهد عربستان را دارند.

یک منبع اردنی مطلع از این سفر به میدل ایست آی گفت: او تا جایی که می‌توانست صریح باشد به محمد بن سلمان گفت که از چیزی که دارد اتفاق می‌افتد مطلع است.

این منبع تصریح کرد: او به بن سلمان گفت بی‌ثابت کردن اردن به هیچ کس کمک نخواهد کرد. او به ولیعهد عربستان گفت که خواستار این است که مطمئن شود از او و پسرش حمایت می‌کند.

در عین حال ولیعهد عربستان متعهد به حمایت شخصی هم از پادشاه اردن و هم از پسر او شد.

منبع مذکور گفت: محمد بن سلمان هر دو را در آغوش گرفت. اما همه به خاطر دارند که او برای بوسیدن دست محمد بن نایف پسر عمویش در همان شبی که به شکلی تحقیر آمیز جای او را به عنوان ولیعهد گرفت به زانو افتاد.

زمانی که عبدلله همچنان شاهد تداوم رد و بدل شدن پیام‌های رمزنگاری شده و همچنین گلایه‌های حمزه در جریان سفر به السلط از کوتاهی مقام‌ها در خصوص تامین اکسیژن کافی برای بیمارستان بود پی برد که انتخابی به جز رویارو شدن با برادر ناتنی‌اش و دستگیر کردن دسیسه چین‌ها ندارد.

یوسف الحنیطی رئیس ارتش اردن سپس به کاخ حمزه فرستاده شد تا این پیام را ابلاغ کند که این شاهزاده "از خط قرمز عبور کرده" و تحت بازداشت خانگی است.

عوض الله همچنان در بازداشت باقی مانده است. چند روز پیش گزارش شد که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان به امان رفته تا آزادی عوض الله را که شهروندی عربستان را دارد رقم بزند.

منابع به میدل ایست آی گفتند که این وزیر همچنین حامل نامه رسمی حمایت از سوی ملک سلمان برای ملک عبدالله بود. با این حال به گفته منابع، ملک عبدالله از شرکت در نشست امتناع کرد.

منابع همچنین به میدل ایست آی گفتند که روابطی قدیمی میان عوض الله و شاهزاده حمزه وجود داشته است.

دوستان شاهزاده حمزه این مساله را رد و عنوان کرده‌اند این دو تنها زمان اعلام تسلیت از بابت مرگ برادر عوض الله در دو ماه پیش با یکدیگر دیدار کردند.

به گفته یک منبع عربی که سابقا خودش را دوست عوض الله در نظر می‌گرفت، این تاجر اردنی پیام فرستادن برای حمزه را کمی بعد از آنکه به طور قطعی در نوامبر ۲۰۱۸ از ملک عبدالله جدا شد، شروع کرد.

عوض الله به عبدالله نزدیک بوده است. او رئیس دفتر دربار سلطنتی و سپس وزیر دارایی بوده است. او در آن زمان کنار گذاشته شد اما روابط نزدیک بین عوض الله و پادشاه اردن ادامه یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.