کاخ سفید: همچنان گفت‌وگوی وین را گامی به جلو می‌دانیم

سخنگوی کاخ سفید، مذاکرات وین درباره بازگشت آمریکا به برجام را گامی به جلو دانست و گفت: انتظار داریم این گفت‌وگوها دشوار و طولانی باشد.

جن ساکی در نشست خبری روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره اعلام ایران برای شروع غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم، افزود: همانطور که گفتیم ما اعلامیه تحریک‌آمیز ایران برای افزایش سطح غنی سازی اورانیوم به ۶۰ درصد را جدی می‌گیریم.

وی ادامه داد: گروه ۱+۵ باید برای رد آن متحد شوند.این اقدام، جدی بودن ایران برای گفت‌وگوهای هسته‌ای و پایبندی متقابل به برجام را زیر سوال می‌برد.

دولت آمریکا در سال ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از برجام خارج شد و شدیدترین تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران به کار گرفت. یکسال پس از این اقدام آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در تعامل با سایر طرف‌های باقی‌مانده در این توافق، هیچ اقدامی انجام نداد تا شاید بتوانند اقدام جبرانی برای بهره‌مندی ایران از این توافق انجام دهند.

به دنبال ناتوانی طرف‌های اروپایی برای اجرای تعهداتشان، جمهوری اسلامی ایران در پنج گام و بر اساس ماده ۳۶ برجام، به کاهش تعهدات برجامی خود اقدام کرد.

با روی کار آمدن بایدن و برخلاف وعده انتخاباتی وی برای بازگشت به برجام، همچنان حاضر به برداشتن تحریم‌ها نشد و با وجود آغاز مذاکرات برای بازگشت این کشور به برجام، رژیم صهیونیستی در سکوت و چشم بستن واشنگتن بر روی وقایع، خرابکاری تروریستی در سایت هسته‌ای نطنز انجام داد.

واشنگتن هرگز حاضر نشد این اقدام تروریستی را محکوم کند یا نسبت به آن موضع‌گیری کند اما اقدام ایران برای مقابله با این خرابکاری را یک اقدام تحریک‌آمیز می‌داند.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: اکنون گفت‌وگوی غیرمستقیم جاری است که از هفته گذشته آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. انتظار داریم این گفت‌وگوها دشوار و طولانی باشد اما همچنان احساس می‌کنیم که به سمت جلو قدم بر می‌دارند و با هدایت دیپلماسی به دنبال یافتن مسیر هستند.

کرونا و کره شمالی از موارد دیدار بایدن و سوگا

ساکی درباره دیدار امروز یوشیهیده سوگا نخست وزیر ژاپن با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هم گفت: انتظار داریم که رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر ژاپن درباره کووید۱۹ و چگونگی کنترل درآوردن آن تبادل نظر کنند.

وی افزود: آنها همچنین در قالب گروه چهارجانبه کواد درباره افزایش همکاری و حمایت از کوواکس صحبت خواهند کرد.

سخنگوی کاخ سفید درباره اینکه آیا دو طرف درباره کره شمالی هم تبادل نظر خواهند داشت، گفت: همانطور که می‌دانید سیاست ما در قبال کره شمالی در حال بازبینی است. ژاپن همیشه در این باره مورد مشورت قرار خواهد گرفت، دیدارهای سران و افراد این فرصت را برای بحث درباره آن فراهم خواهد کرد.

ساکی اظهار کرد: می‌دانیم که ژاپن هم علاقمند است نه تنها درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی بلکه برای ثبات منطقه گفت‌وگو کند.

 
  •  
  •  
  •  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.