انتظار رییس بورس از دولت/ صحبت‌های دهقان دهنوی در کلاب هاوس

امشب کلاب هاوس دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس برگزار شد، بخش هایی از حرفای وی را که در سایت ها و کانال های خبری منتشر شده است در ادامه می‌خوانید.

دهقان دهنوی با بیان اینکه، انتشار اوراق شرکتهای بورسی رشد ۴۰۰ درصدی داشته، گفت: از وظایف دولت این است که از بازار سهام حمایت کند.

دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس تاکید کرده است، سال گذشته ۲۲۰هزار میلیارد تومان اوراق در بازار منتشر شد که ۱۸۰هزارمیلیارد تومان متعلق به دولت و مابقی مربوط به شرکتها بود که ۴۰۰درصد رشد اوراق شرکتی بود اولویت نیز با اوراق شرکتهای بازار است در مورد مصوبه انتشار اوراق هم انتشار کنونی در حد درخواست شرکتها در آن جلسه بود و شرکتهای جدیدی طرح درخواست می کنند و از پتانسیلهای درون بازار برای جذب اوراق استفاده می کنیم.

دهقان دهنوی  ادامه داد، قیمت گذاری دستوری برای اقتصاد و صنعت سم هستند و تا جایی که بتوانیم با اینها مقابله خواهیم کرد. 

دهقان دهنوی گفت:۲۴ هزار میلیارد تومان اولین درخواست ها برای انتشار از سوی شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ ها بود. قطعا درخواستهای بیشتری هم خواهد بود.

انتشار اوراق بیشتر در نرخ اوراق نیز تاثیر گذار است که برای این موضوع هم برنامه هایی داریم.

 دهقان دهنوی با بیان اینکه، نباید به بازار سهام ضربه وارد کنیم، تاکید کرد ، قیمت گذاری برای تولید و سرمایه گذاری با شعار سال، اهداف کشور و با برنامه های توسعه ای هماهنگی ندارد.

ما در سازمان بورس با عنوان سازمانی که وظیفه و اولویت اصلی آن دفاع از حقوق سهامدار است، از آن دفاع می‌کنیم.

قیمت گذاری ها هم برای اقتصاد سم است و هم برای سهامدار و هم برای کل جامعه و بااین امر مخالفت خواهیم کرد.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه، دستورالعمل کارگزاری ها نیازمند اصلاح بود که گام اول آن انجام شده است، گفت: این روند ادامه دارد و به زودی دستورالعمل جدید ابلاغ خواهد شد و فضا برای ورود کارگزاران جدید فراهم خواهد شد.

 دهقان دهنوی با بیان اینکه، کانون نهادهای سرمایه گذاران خرد از اولویت هاست، گفت: سهامداران حقیقی ما نیاز دارند که از یک تریبون رسمی، درخواستها و مطالبات خود را اعلام کنند.

در اکوایران ببینید:پایین‌ترین ارزش معاملات در ۱۶ ماه اخیر

رییس سازمان بورس تاکید کرد، در مورد بحث دولت، از دولت انتظار مسولیت پذیری نسبت به بازار سرمایه داریم در نبود این کمک باید این منابع از طریق افزایش پایه پولی تامین میشد.

از همین رو می توان ادعا کرد که بازار سرمایه ناجی اقتصاد در سال گذشته بوده است. 

به علاوه از وظایف دولت است که از بازار سرمایه حمایت کند.

دهقان دهنوی گفت: در مورد انتشار اوراق تصمیم بر این بود که مانع انتشار اوراق برای شرکتهای سرمایه گذاری برداشته شود.سازمان بورس هم نظارت می کند تا این مبلغ صرف خرید سهام شود. 

با این تفاسیر انتظار می رود که انتشار اوراق از ۲۴ هزارمیلیارد تومان فراتر رود.

حجم تامین مالی انجام شده از بازارسرمایه، سهم دولت بسیار زیاد است، اما در مقایسه با سالهای گذشته، انتشار اوراق به ۳۶ هزارمیلیاردتومان رسیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.