گزارش روزنامه عبری از وضعیت سیاسی عراق

روزنامه اورشلیم پست نوشت که عراق به عنوان یک کشور دموکراتیک شکست خورده است و دلیل اصلی آن شکست رهبران سیاسی در اداره کشور و فساد است.

روزنامه اورشلیم پست در گزارشی نوشت، عراق به عنوان یک کشور دموکراتیک تا حد زیادی شکست خورده است. ثابت شد که حمله به عراق یک طرح اشتباه بود. از آن زمان عراق شاهد نوعی بی‌ثباتی و آشوب و کمی صلح و آرامش است.

وی افزود: دلیل اصلی این مساله شکست رهبران سیاسی در اداره دولت است. آن‌ها می‌خواستند دموکراسی فعالی را ایجاد کنند اما عملکرد دولت بسیار بد بود و مشکل بزرگتر حمایت دولت‌های آمریکا در طول سالیان گذشته تاکنون از ائتلاف حاکم عراق بوده است. دولت‌های عراق از سال ۲۰۰۳ شاهد فساد بودند. سازمان بین‌المللی شفافیت به این مساله پرداخته و اعلام کرده است که عراق از ۱۸۰ کشوری که به آن‌ها این مساله ابلاغ شده در جایگاه ۱۶۰ است. و این به این معناست که عراق جزو بدترین کشورهایی است که فساد بر آن حاکم بوده است. در سال ۲۰۱۹ مرکز ملی دموکراسی یک نظرسنجی گسترده را انجام داد. طبق این نظرسنجی ۸۲ درصد عراقی‌ها نگرانی‌هایی درباره فساد در پست‌های ارشد دولتی داشتند. ۸۳ درصد نیز معتقد بودند که فساد درحال افزایش است.

این روزنامه نوشت: سازمان بشردوستانه هاروارد از ساکنان شهر موصل نظرسنجی کرد و دید که آن‌ها معتقدند فساد دلیل اصلی ظهور داعش است. مکانیزمی که دولت عراق در پیش گرفته براساس سهمیه‌بندی سیاسی است و پست‌های وزارتی بین کسانی که در هر انتخاباتی پیروز می‌شوند، تقسیم می‌شود. همچنین به این سیاستمداران نفوذ اضافی داده می‌شود که از طریق آن می‌توانند افرادی را در پست‌های ارشد تعیین کنند.

اورشلیم پست نوشت: فساد در اوضاع کردستان عراق کمتر از دولت مرکزی نیست. خانواده‌های مقامات در سیاست و اقتصاد نفوذ دارند. خانواده‌های بارزانی و طالبانی بانک مرکزی را در دست دارند و تصمیم‌گیرنده هستند. مجله نیوریبوبلک در تحقیقاتی ارتباط بین شرکت‌های کردی و آمریکایی را فاش و اعلام کرد که چگونه این شرکت‌ها از شرکت‌های فرضی برای دستیابی به خدمات اتحادیه میهنی کردستان، یکی از احزاب اصلی در اقلیم و حزب دموکراتیک کردستان استفاده می‌کنند. این مساله به مشکلاتی در نهادهای رسمی از جمله پلیس منجر شده است چراکه دادگاهی کردن فردی فاسد که ارتباطات سیاسی دارد دشوار شده است. اگر اوضاع به همین شکل ادامه پیدا کند به بی‌ثباتی در اقلیم کردستان منجر می‌شود و کردها احتمالا حمایت لازم را از دست می‌دهند.

این روزنامه نوشت: دولت‌های عراقی در اجرای دو شرط اساسی برای تشکیل دولتی باثبات شکست خورده‌اند. امنیت و فراهم کردن نیازهای اساسی و خدمات برای آن‌ها. آمریکا در تحقق هدف اصلی یعنی ایجاد ثبات در عراق و منطقه شکست خورده است. همچنین منطقه را بدون سپر رها کرده است. برخی رهبرانی که از خانواده‌های قدرتمند هستند بر تمام مسائل مهم سیطره دارند و هیچ گاه مجازات نمی‌شوند و همچنان از حمایت آمریکا برخوردارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.