ادامه سریال تحریف و تقطیع سخنان حسن روحانی/ مانع تراشی‌ها در مسیر حل تحریم ها

چند ماه پایانی دولت هشت ساله روحانی به آرامی سپری نمی شود، درست در روزهایی که دیپلمات ها در وین در تلاش برای حل و فصل پرونده مذاکرات هسته ای و تحریم ها هستند تا دولتی بدون تحریم را تحویل رئیس جمهور آینده دهند، و در داخل نیز دولتمردان با مهمان ناخوانده ای به نام کرونا دست و پنجه نرم می کنند، برخی منتقدان محکم تر از قبل بر طبل انتقاد، توهین، هتاکی و ..به دولت می کوبند. فرقی ندارد یک روز ظریف مخاطب هتاکی ها است و روزی دیگر زنگنه و البته این روزها خود حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان.

ادامه سریال تحریف و تقطیع سخنان رئیس جمهور

مخالفان دولت که دیگر این روزها نه یک طیف نزدیک به راست گرایان که حتی چهره هایی از اصلاح طلبان در آن خودنمایی می کنند، کوچکترین موضوع را بهانه حمله به دولت قرار می دهند. آخرین قسمت از سریال هتاکی ها هم به سخنان روز گذشته رئیس جمهور باز می گردد. سخنانی که به سبک و سیاق همیشه تقطیع و تحریف شده و مبنای اظهارنظرها و انتقادات هم همان بخش های تقطیع شده و تحریف شده است نه اصل اظهارات رئیس جمهور.

حسن روحانی روز گذشته در جریان یکی دیگر از افتتاح های پنج شنبه، اظهار داشت که باید ذائقه مردم را به سمت استفاده از آبزیان تغییر داد. او گفت؛«  بخش پرورش ماهی و میگو بخش مهمی است و برای اینکه بتوانیم غذا و پروتئین مورد نیاز مردم را تامین کنیم باید بیشتر به سمت آبزیان حرکت کنیم. اگر بتوانیم این‌ها را به قیمت و اندازه مناسب در اختیار مردم قرار دهیم تا عادت مردم از گوشت قرمز و مرغ به سمت آبزیان حرکت کند، تحول بزرگی است. آبزیان یک محصول ارزآور و صادراتی برای ما هستند.»

این سخنان که در جریان در مراسم بهره برداری از ۴ هزار و ۶۳۵ طرح وزارت جهاد کشاورزی و در قالب یک توصیه و استراتژی پیش روی وزارت جهادکشاورزی قرار داده شد، بهانه ای شد تا تندروها و رسانه هایشان از داخل تا خارج، از رسانه ملی تا بی بی سی بازهم دولت را هدف قرار دهند.

داستان تکراری تحریف و تقطیع سخنان روحانی /تندروها نگران چه هستند؟

برخی با لیست کردن قیمت آبزیان تلاش کرده اند سخنان رئیس جمهور را به نقد بکشنند و برخی دیگر هم با کاریکاتور و کنایه این سخنان روحانی را راه حلی بری درمان گرانی مرغ دانسته اند.

این نقدها درحالی مطرح می شود که رئیس جمهور در سخنانش بر پیش شرط ارائه به اندازه و با قیمت مناسب آبزیان اشاره کرده است و از سوی دیگر از بعد سلامت و تامین پروتئین و غذای مناسب برای مردم از این راهکار نام برده است.

در همین رابطه علیرضا معزی، معاون دفتر رئیس‌جمهور با انتقاد از تقطیع و تحریف بخشی از صحبت‌های روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: «روحانی در بخشی از مراسم که مربوط به افتتاح ۱۵۰ طرح شیلات بود، در توضیحاتی مرتبط با طرح‌های افتتاح شده، از ارجحیت استفاده از گوشت آبزیان به گوشت قرمز بر اساس استانداردهای سلامت سخن گفت و ابراز امیدواری کرد عادت مصرف مردم به سوی این فرآورده‌های مغذی‌تر و مفیدتر تغییر یابد.»

وی گفت: «او البته پیش و پس از بیان این جملات، صریحاً تاکید کرد که اگر فرآورده‌ها با قیمت مناسب و به اندازه کافی عرضه شده و در اختیار مردم قرار گیرد، می‌توان انتظار چنین تغییری را داشت. با این حال جریان تحریف از دیروز با تقطیع جملات رئیس‌جمهور و حذف بخش‌هایی که مربوط به ضرورت عرضه آبزیان به قیمت مناسب بوده است،‌ محتوای سخن را طوری بازنمایی می‌کنند که انگار روحانی در پی گرانی گوشت و مرغ و به عنوان راه حل، از مردم خواسته ماهی و میگو استفاده کنند. »

معزی با تقبیح این رویکرد جریان تحریف، آن را مخل آرامش روانی مردم و زایل‌کننده اعتماد عمومی برشمرده و می گوید؛«جالب است که مخالفان داخلی و خارجی دولت یک بار دیگر به موضع مشترکی در خصوص یک مسئله رسیده‌اند و با ارائه اطلاعات ناقص، سعی در وارونه جلوه داده جملات روحانی دارند.»

منتقدان واقعیت تحریم را نمی بینند؟

اما سوال اینجاست که چرا افراطیون و تندروهای اصولگرا و اصلاح طلب نمی خواهند واقعیت تحریم و اثرگذاری آن بر معیشت مردم را باور کنند؟ و اگر باور دارند چرا به جای همصدایی با دولت برای حل مشکل تحریم ها، به تاکتیک سنگ پراکنی و مانع تراشی در مسیر حل تحریم ها روی آورده اند؟

رئیس جمهور روز گذشته در سخنانش با تاکید براینکه برای گرفتن حق ملت لحظه ای تعلل نمی کند حتی اگر برخی ها ناراحت شوند این را گفت که «من نمی‌توانم هضم کنم که کسی عضو ملت ایران باشد، در ایران، ایرانی باشد و از برداشتن تحریم ناراحت شود. کسی که ایرانی باشد، مسلمان باشد،  چطور می‌تواند اعلام کند که من در ایران هستم و برای ایران کار می‌کنم اما از برداشتن تحریم‌ها ناراحت شود.»

کنایه ای که گویا آنقدر سنگین آمده که بخشی روشن و واضح از سخنان روحانی تقطیع شده و با فضاسازی و فرافکنی در فضای مجازی بهانه برای حمله به دولت را فراهم کنند تا شاید اینگونه بخش های اصلی و مهم سخنان رئیس جمهور دیده و شنیده نشود.

نکته عجیب تر همراهی طیفی از اصلاح طلبان با این هجمه های اخیر علیه دولت است. اصلاح طلبانی که خود در دو انتخابات گذشته پشت سر روحانی قرار گرفتند و اذعان دارند که تحریم ها و اقدامات ترامپ چقدر برای دولت روحانی دردسرساز بود و این دولت را در سخت ترین شرایط اقتصادی و سیاسی قرار داد. اما با این وجود در همین روزهای بحران زده به جای همراهی از در تقابل با دولت در آمده اند.

به نظر می رسد تا موعد انتخابات ۱۴۰۰ داستان حملات به دولت روحانی از چند محور ادامه داشته باشد و تندروها از هر قدم دولت که گشایشی در زندگی مردم ایجاد کند به شدت وحشت کرده و با حملات چندجانبه به دولت تلاش کنند اقدامات دولت یا به بار ننشیند یا نادیده گرفته شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.