شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#پرسپولیس#کرونا

شرط ستاد ملی کرونا برای بازگشت پرسپولیس از هند

کدخبر: 407943
اقتصادنیوز : سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: میزان کشندگی ویروس جهش یافته بالاست و با رعایت دستورالعمل‌ها می‌توان از داغدار شدن هر خانواده جلوگیری کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امشب ۴ اردیبهشت ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین وضعیت کرونا در کشور پرداخت.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه قربانیان ناشی از ویروس کرونا حتی یک مورد هم زیاد است گفت: روزانه عدد‌های ۳۰۰ الی ۴۰۰ فوتی را اعلام می‌کنیم یادمان باشد که همه فوت شدگان پدر، مادر و عزیزان یک خانواده هستند که تک تک این عزیزان غم بزرگی برای ما به ویژه مسئولین حوزه سلامت و همه مسئولین کشور محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه اگر تعداد فوتی‌ها را به عنوان یک شاخص در نظر بگیریم خروجی همه کار‌ها مشخص می‌شود افزود: بر اساس بررسی‌هایی که در سطح کشور انجام داده ایم، به این صورت است که هر وقت میزان بار بیماری در بیمارستان‌ها ناشی از کووید بالا می‌رود خودبه‌خود درصد مرگ و میر نسبت به بستری بالا می‌رود، بحث کشندگی بیماری و گروه هدفی که این ویروس ایجاد می‌کند و دیگری کیفیت مراقبت در بیمارستان‌ها را باید در نظر بگیریم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: ویروس ووهان به این صورت رفتار می‌کرد که ابتدا میزان بیماران بستری بالا می‌رفت، در بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها یک شاخص مهم وجود دارد، تعداد بیماران مثبت وقتی از یک درصدی بالاتر می‌رود، باید منتظر باشیم که به احتمال خیلی زیاد ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده تعداد بستری شدگان در بیمارستان بسیار بالا می‌رود و پس از آن ۱۲ روز بعد آمار فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کند، معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بستری‌ها متاسفانه منجر به فوت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ویروس انگلیسی باید جدی گرفته شود گفت: موضوع دیگری که با آن مواجه هستیم ویروس جدید جهش یافته هندوستان است که به شدت میزان تلفات بالاتری دارد، حتی از دیگر ویروس‌های انگلیسی و آفریقایی شدیدتر است.

رئیسی اظهار کرد: استان‌هایی که در مرز شرقی قرار دارند و در همسایگی پاکستان و افغانستان هستند باید مراقبت بیشتری کنند و شیوه نامه‌ها را به شدت رعایت کنند و لذا توصیه‌هایی در این خصوص به استانداران داده شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه تعطیلی تا این هفته نیز ادامه پیدا می‌کند، گفت: طی دو هفته گذشته آن طور که باید شیوه نامه‌ها رعایت نشد به همین دلیل تا پایان هفته تعطیلی‌ها تمدید شده است، از روز یکشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۰ در تهران لغو طرح ترافیک را تا پایان هفته خواهیم داشت.

وی گفت: بر اساس مصوبات امروز ستاد ملی مقابله با کرونا مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر در شهر‌های زرد و آبی با رعایت دستورالعمل‌ها برگزار می‌شود و در شهر‌های قرمز و نارنجی این مراسم‌ها باید در فضای باز برگزار شود و حداکثر مدت زمان آن دو ساعت است، منع تردد از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح در شب‌های قدر برداشته می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: بهار فصل جهش ویروس‌هاست، ممکن است در آینده ویروس جهش‌یافته ایرانی هم داشته باشیم لذا ممکن است در هر کشوری ویروس جهش پیدا کند و اگر این جهش ویروس بر روی شاخک‌ها باشد قطعا خطرناک است، ویروس را به انگلیسی، آفریقایی و هندی نام گذاری می‌کنیم بنابراین باید بدانیم این‌ها همان ویروس ووهان است که بر روی آن جهش صورت گرفته است.

رئیسی با اشاره به پیشنهادی برای واکسینه کردن تیم‌های ملی گفت: تیم‌های ملی در خارج از کشور بازی می‌کنند و لذا تست‌های آن‌ها در اردو‌ها سختگیرانه انجام می‌شود، در بازگشت نیاز است که مجدداً تست از آن‌ها گرفته شوند، اگر اردوگاه دارند بهتر است در آنجا بمانند و خارج نشوند تا خیالمان راحت شود، به طوری که یک پیشنهاد هم داریم تا تیم‌های ملی که برای مسابقه به کشور‌های مختلف می‌روند مورد واکسیناسیون قرار بگیرد، تیم پارالمپیک هم واکسن دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه مردم شنیدند که فلان ویروس ۷۰ درصد، ۹۰ درصد یا ۴۰ درصد اثر بخشی دارد گفت: اثربخشی واکسن در قبال گرفتن ویروس است یعنی اینکه اگر ۱۰۰ نفر واکسن گرفته باشند و در معرض ویروس باشند ۷۰ نفر آن‌ها به ویروس مبتلا نمی‌شوند و ممکن است ۳۰ نفر دیگر ویروس به آن‌ها منتقل شود لذا به خاطر اینکه واکسن دریافت کرده اند ممکن است شدت بیماری در آن‌ها بروز پیدا نکند.

رئیسی با اشاره به اینکه ناقلین می‌توانند ویروس را منتقل کنند بیان کرد: آن‌ها باید حتماً از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، ما ویروس را وارد بدن کسی نمی‌کنیم، ویروس به صورت کشته شده یا پروتئین و یا قسمتی از ژنوم ویروس است به طوری که خود ویروس وارد بدن کسی نمی‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود:کرونا از طریق واکسن وارد بدن نمی‌شود ممکن است فردی واکسن را تزریق کرده باشد، ولی سطح ایمنی بالا نرفته باشد و لذا در این مرحله ممکن است از کسی کرونا گرفته باشد به طوری که یک ماه طول می‌کشد تا بعد از تزریق سطح ایمنی بالا برود.

وی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت تاکید می‌کند که بهترین واکسن اولین واکسنی است که به دست مردم می‌رسد گفت: این ویروس فرصت نمی‌دهد و حق انتخاب نداریم، امروز در جلسه ستاد ملی رئیس جمهور تاکید کردند که سامانه‌ای در خصوص واکسیناسیون راه اندازی شود و ما این کار را از قبل انجام داده ایم و انشاالله در این هفته روز چهارشنبه سعی می‌کنیم سامانه را نهایی کنیم.

رئیسی ادامه داد: سامانه‌ای که طراحی کرده‌ایم به این صورت است که مشخص می‌شود که حداقل در کدام فاز اولویت واکسن قرار گرفته‌ایم، افرادی که حتی واکسن زده اند اگر عارضه‌ای دارند می‌توانند در سامانه اعلام کند و نوبت بعدی واکسن مورد اطلاع رسانی قرار می‌گیرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: هر سامانه‌ای و هر لینکی که برای مردم ارسال می‌شود قابل اعتماد نیست و باید اجازه بدهید که در اوایل هفته آینده سایت رسمی را اعلام کنیم سایت رسمی ما همان سایت وزارت بهداشت است، برای ثبت‌نام مراجعه حضوری به هیچ وجه نیاز نیست، بیش از ۸۰ الی ۹۰ درصد اطلاعات به همراه کد ملی افراد در پرونده الکترونیک موجود است.

وی با اشاره به اینکه از صبح سه شنبه وارد فاز ۲ خواهیم شد افزود: اولویت‌های این مرحله مشخص شده است لذا سالمندان به همراه کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند در اولویت هستند، در این فاز افراد سالمند حدود هفت و دو دهم میلیون نفر هستند که باید واکسینه شوند، افراد دارای بیماری زمینه‌ای تقریباً همین مقدار است.

رئیسی ادامه داد: فاز دو تقریباً فاز سنگینی از نظر حجم واکسیناسیون است، پیش‌بینی برای دریافت واکسن از خارج از کشور نمی‌توان کرد و لذا نمی‌توان بر روی آن حساب باز کرد.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به اینکه تعطیلی کامل کشور مستلزم حمایت است گفت: در خارج از کشور ماهی هزار دلار حمایت می‌کنند، در کشور ما کسبه در این مدت بیشترین همراهی را کردند، ولی بضاعت کشور را باید در نظر بگیریم، کسانی که موافق تعطیلی کامل هستند باید بدانند که این مسئله مستلزم این است که باید اصناف و مشاغل مورد حمایت و تامین قرار بگیرند و به همین دلیل در محدوده شهر‌های قرمز شاید حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد اصناف و مشاغل به فعالیت هایشان ادامه می‌دهند لذا باید نگاه حمایتی داشته باشیم و واقعیت‌ها را لحاظ کنیم.

وی اظهار کرد: در پی شیوع نوع هندی کرونا، شرط ورود مسافران از هندوستان و پاکستان به ایران مشخص شده است لذا کسانی که اتباع هندی و پاکستانی هستند می‌توانند از کشور خارج شوند لذا ممنوعیتی برای خروج وجود ندارد، اما اتباع ایرانی که در کشور هندوستان و پاکستان هستند باید بدانند که پرواز از طریق هوایی وجود ندارد، اما با هماهنگی که میان وزارت خارجه ایران و سایر کشور‌ها وجود دارد باید دو شرط اعمال شود.

وی افزود: ابتدا باید تست کشور مبدا منفی باشد و پس از آن در داخل کشور هم باید تست منفی باشد، اما با این وجود ۱۴ روز با هزینه خودشان باید قرنطینه باشند بنابراین کسانی که می‌خواهند وارد ایران به صورت محدود شوند باید تست منفی هر دو طرف را داشته باشند و هزینه ۱۴ روز قرنطینه با خودشان است.

رئیسی با اشاره به اینکه ویروس‌های تنفسی هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند افزود: نمی‌توان جلوی ویروس تنفسی را گرفت، دنیا به دنبال به تاخیر انداختن ابتلا است، این بزرگترین کاری است که باید در پیش بگیریم، یک جهش معمولاً دو تا سه ماه طول می‌کشد تا بخواهد جایگزین دیگری شود، شهریور ماه سال گذشته در انگلیس ویروس انگلیسی پیدا شد و سه ماه بعد ویروس در کل انگلیس فراگیر شد، باید به گونه‌ای عمل کنیم که شیوع ویروس را به تاخیر بیندازیم، تاخیر ۳ یا ۴ ماهه خیلی به نفع ماست تا بتوانیم واکسیناسیون را به اندازه کافی انجام دهیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه ویروس جهش یافته بسیار خطرناک است عنوان کرد: اگر نمودار‌هایی که در سطح کشور وجود دارد را مرور کنیم، زمانی بود که همه جای کشور به مدت ۱۸ هفته در یک وضعیت باثبات به سر می‌بردند، اما الان همه استان‌ها همزمان درگیر بیماری هستند و توان حوزه سلامت حدی دارد.

رئیسی گفت: بیش از یکسال از ویروس گذشته است، چرخش ویروس در بدن انواع قومیت ها، ژنتیک‌ها و نژاد‌های مختلف می‌تواند سبب ایجاد جهش‌های عجیب و غریب شود، ویروس جهش یافته هندی به نظر می‌رسد ترکیبی از جهش یافته ویروس انگلیسی و برزیلی باشد و به مراتب قدرت کشندگی بسیار بالایی دارد.