سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

جنگ نفت کش ها در سواحل سوریه /هیولای کرونا در هند /شوک بایدن به اردوغان

کدخبر: ۴۰۷۹۸۵
اقتصادنیوز: در شرایطی که هراس از شعله ور شدن جنگ نفت کش ها خاورمیانه را فرا گرفته، روسیه تردد در بخشی از دریای سیاه را ممنوع کرده است.
جنگ نفت کش ها در سواحل سوریه /هیولای کرونا در هند /شوک بایدن به اردوغان

به گزارش اقتصادنیوز، جنگ نفت کش ها در سواحل سوریه، اعلام نسل کشی ارامنه توسط بایدن، به آتش کشیده شدن پرچم های ترکیه و آذربایجان در ایروان، بستن بخش هایی از دریای سیاه توسط روسیه، اولین سفر خارجی حاکم نظامی میانمار و اعلام وضعیت اضطراری ملی در هند سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

جنگ نفت کش ها در سواحل سوریه؟

در پی آتش سوزی در یک نفت کش در سواحل سوریه، اخبار ضد و نقیضی به گوش می رسد. دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گفت که نفتکش حامل محصولات نفتی ایران بوده است و حداقل سه شهروند سوریه از جمله دو خدمه در این حادثه جان باخته اند. بر اساس این گزارش نفت کش از ایران به سمت بندر بانیاس می رفت که هدف حمله قرار گرفت اما مشخص نیست حمله کار چه کسی است. خبرگزاری دولتی سانا در سوریه  هم به نقل از وزارت نفت این کشور نوشت که آتش سوزی بعد از آنچه به نظر می رسد حمله ای توسط یک پهپاد از طرف آب های لبنان بوده باشد شروع شد.

9

شبکه العالم به نقل از یک منبع آگاه نوشت که دو پرتاب به نفتکش صورت گرفته است، یکی به دماغه با آسیب خیلی جزئی و یکی به عرشه که خسارت بیشتر وارد کرده است اما جدی نبوده است. به نوشته العالم، این نفتکش یکی از سه نفتکشی است که مدتی پیش وارد اسکله نفتی بانیاس شد.

چندی پیش نفتکش ایرانی حامل نفت خام وارد این بندر شد که این امر سبب راه اندازی پالایشگاه نفت و کمک به بازار سوریه شد. اما سایت نورنیوز به نقل از یک مقام نظامی سوریه در بندر بانیاس حمله به این کشتی که گفت تحت مالکیت کشور سوریه است را تکذیب کرد و گفت این یک حادثه ناشی از بی احتیاطی و عدم اقدامات ایمنی در حین عملیات جوشکاری در زمان تخلیه بوده است. به نوشته نورنیوز سه کارگر عرشه هنگام جوشکاری دچار سوختگی شدند که بعدا یکی از آنها درگذشت و دو کارگر دیگر تحت مراقبت های ویژه قرار گرفته اند. در چند ماه گذشته ایران و اسرائیل یکدیگر را به هدف قرار دادن کشتی‌های تحت مالکیت خود متهم کرده‌اند.

اعلام نسل کشی ارامنه توسط بایدن

به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز شنبه در سالگرد آغاز کشتار ارامنه به دست عوامل امپراتوری عثمانی این حادثه را به‌طور رسمی «نسل‌کشی» نامید. کاخ سفید با انتشار اعلامیه‌ای گفت آمریکا رسما کشتار ارامنه، بازداشت رهبران و روشنفکران ارمنی در دوران امپراتوری عثمانی را «نسل‌کشی» قلمداد می‌کند و خود را متعهد به جلوگیری از تکرار چنین حادثه‌ای می‌داند.

5

این کشتار در روزهای پایانی امپراتوری عثمانی در آستانه تشکیل ترکیه مدرن روی داد. این موضوع شدیدا حساس است، و هرچند ترکیه به ارتکاب فجایع در آن زمان اذعان می کند اما اصطلاح نسل‌کشی را رد می کند. یک سخنگوی کاخ سفید گفت که این تصمیم به معنی مقصر شناختن ترکیه امروز نیست. جو بایدن اولین رییس جمهور آمریکا است که رسما این کشتار را «نسل‌کشی» اعلام می‌کند.

در واکنش به این مسئله، وزارت خارجه ترکیه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور به رسمیت شناختن کشتار ارامنه به عنوان «نسل‌کشی» از سوی رییس‌جمهوری آمریکا را به‌شدیدترین نحو ممکن رد و تقبیح می‌کند  و افزود که این تصمیم محصول فشار محافل تندروی ارمنی و گروه های ضدترکیه است. این بیانیه می‌افزاید که چنین اقدامی از سوی جو بایدن به گشودن «زخمی عمیق» منجر می‌شود که تضعیف‌کننده «اعتماد و دوستی متقابل» خواهد بود. ترکیه خواستار اصلاح این اشتباه فاحش از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده شده است. مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز در توییتی نوشت که دولت ترکیه درباره تاریخ کشور خود از هیچ کس درس نمی گیرد.

به آتش کشیده شدن پرچم های ترکیه و آذربایجان در ایروان

به گزارش یورونیوز، هزاران نفر روز شنبه در ایروان، پایتخت ارمنستان، در یکصد و ششمین سالگرد تبعید و کشتار ارمنی‌ها در امپراطوری عثمانی که از آن به عنوان «نسل‌کشی» یاد می‌کنند تظاهرات کردند و پرچم‌های ترکیه و آذربایجان را به آتش کشیدند. تا کنون، تا پیش از آن که جوبایدن نسل کشی ارامنه را به رسمیت بشناسد، در کنار پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان، ۳۲ کشور و یا پارلمان، از جمله پارلمان اتحادیه اروپا، کشتار ارامنه در امپراطوری عثمانی را بعنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته‌اند.

4

آنچه در تظاهرات امسال خشم شهروندان ارمنستان به ترکیه، نزدیکترین متحد جمهوری آذربایجان را دو چندان کرده، جنگ اخیر بر سر قره‌باغ است. باکو در این جنگ به مدد حمایت تمام عیار و پهپادهای ترکیه توانست بخش‌های وسیعی از مناطق خود در قره‌باغ را که ارمنستان حدود ۳۰ سال پیش به تصرف خود در آورده در اختیار و تحت حاکمیت خود درآورد. نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هم در واکنش به اقدام بایدن در توییتی نوشت که آقای بایدن با کلمات خود یاد جان باختگان را گرامی داشت و افزود آمریکا بار دیگر تعهد تزلزل ناپذیر خود به حفاظت از حقوق بشر و ارزش های جهانی را به نمایش گذاشت.

بستن بخش هایی از دریای سیاه توسط روسیه

به گزارش دویچه وله، تردد در بندرهای اوکراین در چند ماه آینده برای ناوگان‌های خارجی دشوارتر خواهد بود، چرا که روسیه می‌خواهد برخی مناطق دریای سیاه را مسدود کند. طبق گفته مقام‌های روسیه این تصمیم فقط آب‌های سرزمینی روسیه را شامل می‌شود. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد کشتی‌های جنگی خارجی تا ۳۱ اکتبر سال جاری دیگر مجاز به عبور از مناطق دریایی مسدود شده نیستند اما کشتی‌های باری و تجاری می‌توانند در این مسیرها تردد کنند. آمریکا، اتحادیه اروپا، اوکراین و ناتو اقدام روسیه برای بستن برخی نقاط دریای سیاه را تحریک‌آمیز دانسته‌ و از آن انتقاد کرده‌اند. کشورهای غربی اقدام روسیه را نقض قوانین بین‌المللی می‌دانند.

7

هم چنین طبق بیانیه‌ای که توسط کاخ کرملین منتشر شده آمده است محدودیت‌هایی برای فعالیت دیپلمات‌های برخی کشورهای غیردوست در نظر گرفته شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دولت این کشور را موظف کرده است فهرستی از کشورهای خارجی غیردوست تهیه کند تا بر اساس آن فعالیت اعضای نمایندگی‌های خارجی در روسیه محدود شود.

اولین سفر خارجی حاکم نظامی میانمار

به گزارش بی بی سی، رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا در دیداری با حاکم نظامی میانمار خواسته‌اند که ارتش کشتار معترضین در این کشور را متوقف و زندانیان سیاسی را آزاد کند. مین آنگ هلینگ، حاکم نظامی میانمار در اولین سفر خارجی خود پس از قبضه قدرت در این کشور برای شرکت در نشست منطقه‌ای آسه آن (کشورهای جنوب شرق آسیا) به جاکارتا، پایتخت اندونزی سفر کرده است. نماینده سازمان ملل متحد در امور میانمار هم در این نشست حضور دارد.

1

دعوت از ژنرال هلینگ با انتقادهای فراوانی همراه شده است. در میان اعضای این اتحادیه، اتفاق نظر در مورد مسایل میانمار وجود ندارد و گرفتن موضعی واحد از سوی آسه‌آن، یک چالش دشوار به شمار می‌رود. شماری از اعضای آسه‌آن، کودتای نظامیان را محکوم کرده‌اند اما برخی از کشورهای عضو که خود سابقه مناسبی در زمینه حقوق بشر ندارند، چندان مایل به دخالت و علنی کردن انتقادهای خود نیستند. پیشتر درخواست اخراج میانمار از این اتحادیه مطرح شده بود اما به نظر نمی‌رسد کشورهای عضو چنین تمایلی داشته باشند.

اعلام وضعیت اضطراری ملی در هند

به گزارش آسوشیتدپرس، در پی موج سهمگین شیوع ویروس کرونا در هند،  دادگاه عالی این کشور با اعلام وضعیت اضطراری ملی از دولت مرکزی خواسته است تا طرح مقابله با این ویروس مرگبار را هر چه زودتر آماده کند. بیمارستان‌های هند با جهش شدید صعودی شمار مبتلایان به کرونا تحت فشار و نظام بهداشتی با بحران روبرو است. ظرفیت بیمارستان‌ها در شبه قاره تکمیل و هند که صادر کننده اکسیژن است با کمبود روبروست و نیاز پزشکی به اکسیژن در سایه بیماری کووید۱۹ بیش از هفت برابر شده است.

6

از سوی دیگر همزمان با تداوم واکسیناسیون کرونا در بریتانیا، وزارت بهداشت و درمان این کشور اعلام کرد کمتر از ۷ درصد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در انگلستان را مبتلایان کرونا تشکیل می‌دهند و بیش از یک سوم بیمارستان‌های انگلستان هیچ بیمار کرونایی در بخش مراقبت ویژه ندارند. مقام‌ها بهداشتی لس‌آنجلس هم اعلام کرده اند که همه افراد بالای ۱۶ سال که در لس‌آنجلس زندگی یا کار می‌کنند، آخر این هفته می‌توانند بدون نیاز به تعیین وقت به مراکز واکسیناسیون مراجعه و واکسن کرونا دریافت کنند

میانجیگری برای مهار تنش میان نوار غزه و اسرائیل

به گزارش میدل ایست نیوز، منابع مصری از سفر قریب الوقوع هیات امنیتی بلندپایه مصر به اسرائیل و نوار غزه برای مهار تنش اخیر خبر دادند. بر اساس این گزارش، تور وینسلان فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در خاورمیانه در تماس با عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات مصر از وی خواست تا برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها وارد عمل شود و با اعمال فشار بر گروه‌های فلسطینی مانع از واکنش به حملات اسرائیل شود، وینسلان همچنین با مسئولان قطری تماس گرفت تا بر حماس که بر نوار غزه تسلط دارد، برای کنترل اوضاع اعمال فشار کند.  تشدید تنش و تبادل آتش میان دو سوی نوار غزه در پی وقوع درگیری‌های خشونت‌آمیز دو روز گذشته میان گروه‌های افراطی یهودی و فلسطینیان در بخش شرقی بیت‌المقدس صورت گرفته که بیش از صد زخمی به همراه داشته است.

10

هم چنین به نوشته جروزالم پست، آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک اسرائیل، به دلیل تنش موجود در نوار غزه سفر پیش روی خود به آمریکا را به تاخیر انداخت. او قرار بود با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، و دیگر مقامات ارشد از جمله لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، و همچنین مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، درباره مسائل مختلف به ویژه ایران، دیدار و گفتگو کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید