ظریف : امیدواریم آمریکا با اجرای تعهداتش سریع تر به برجام بازگردد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در دومین مقصد سفرش به منطقه و پس از سفر به قطر وارد بغداد شد، با حضور در محل وزارت امور خارجه عراق با «فؤاد حسین» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای خارجه سپس در نشست خبری مشترک حضور یافته و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

ظریف در ابتدای این نشست ضمن تسلیت به دولت و مردم عراق و قربانیان حادثه دردناک اخیر در بیمارستانی در بغداد، عنوان کرد: فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به مردم خوب عراق تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم این ماه الفت، مهربانی، برکت و رحمت برای همه ما در منطقه و برای برادران و خواهران عزیز در عراق باشد.

* امیدواریم هر روز نقش عراق در منطقه قوی‌تر و نقشی در جهت ثبات و آرامش در منطقه باشد/ از تلاش دولت عراق برای ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو در منطقه تشکر می‌کنیم

وزیر امور خارجه گفت: گفت‌وگوهای بسیار بسیار خوبی با آقای فؤاد حسین داشتیم، از مهمان نوازی صمیمانه و گرم ایشان و دولت عراق تشکر می‌‌کنم. از نقش محوری و قدرتمند عراق در منطقه استقبال کرده و امیدواریم هر روز نقش عراق در منطقه قوی‌تر و نقشی در جهت ثبات و آرامش در منطقه باشد.

ظریف اضافه کرد: از تلاشی که دولت عراق برای ایجاد زمینه‌های گفت‌‌وگو در منطقه انجام داده، تشکر می‌کنیم و امیدواریم این تلاش‌ها به گفت‌وگوی بیشتر و مفاهمه جدی‌تر در این منطقه بینجامد.

* دیگران می‌روند، ولی ما در این منطقه خواهیم بود

وی یادآور شد: همه ما در این منطقه همواره در کنار هم خواهیم بود، دیگران می‌روند ولی ما در این منطقه خواهیم بود و باید روابط خودمان را براساس حسن همجواری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی و دوستی، برادری و اخوت بنا بگذاریم و این سیاست جمهوری اسلامی در این منطقه بوده و خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امروز فرصت کردیم درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۴  (سه کشور اروپایی، چین و روسیه) صحبت کنیم. البته آمریکایی‌ها در وین هستند و ما گفت‌وگویی با آمریکا نداریم. ولی گفت‌وگوهای بسیار خوبی برای اجرای برجام داشتیم و امیدواریم دولت جدید آمریکا با یک سیاست معقول و اجرای تعهداتش بتواند سریع‌تر به برجام برگردد و تعهدات را همه طرف‌ها اجرا کنند. ما هم آمادگی داریم به محض اجرای تعهدات آمریکا و تایید و راستی آزمایی آنها، تعهدات خودمان را به صورت کامل برگردانیم و اجرا کنیم.

* روابط بسیار قوی و محکم ایران و عراق

به گزارش فارس، وی روابط دوجانبه ایران و عراق را بسیار قوی و محکم و مورد نیاز هر دو کشور و منطقه برشمرد و افزود: علاقه‌مند به گسترش این روابط هستیم.

ظریف بیان کرد: امروز در زمینه‌های مختلف روابط اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و اتصال راه‌ها و راه‌آهن دو کشور با هم صحبت کردیم. همکاری مشترک ایران برای مقابله با تروریسم و همکاری مشترک برای مقابله با جنایات فرامرزی، مواد مخدر، زمینه‌های بسیار مهمی برای همکاری است.

* ما دو کشوری هستیم که در برابر داعش با هم ایستادیم 

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما دو کشوری هستیم که در برابر داعش با هم ایستادیم و خون جوانان ایرانی و عراقی در مبارزه با تروریسم به هم آمیخته است و خون قهرمانان ما یعنی شهید سپهبد سلیمانی و شهید ابومحمدی المهندس که هر دو قهرمان مبارزه با داعش بودند و متاسفانه با اقدام غیرقانونی آمریکا در عراق به شهادت رسیدند. این به هم پیوستن خون‌های پاک شهدای ایرانی و عراقی؛ عراقی از همه قومیت‌ها و مذاهب، عراقی شیعه، سنی، یزیدی، مسیحی، کرد و عرب همه اینها خونشان با خون ایرانیان به هم آمیخته و این ارتباطی را بین دو کشور ما ایجاد کرده است که توسط هیچ‌کس گسسته نخواهد شد و ان‌شاءالله همیشه این ارتباط ما و عراق رو به گسترش خواهد بود.

به گزارش فارس، فؤاد حسین نیز در این نشست خبری عنوان کرد: در گفت‌وگو با طرف ایرانی به جاهای مهمی رسیدم. 

وزیر امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران همچنین در بدو ورود به بغداد با بیان اینکه ایران و عراق از هر جهت به هم پیوسته‌اند، گفت: مایل به گسترده‌تر شدن نقش عراق در منطقه هستیم. وی در دیدار با فؤاد حسین  از نقش مهم عراق در منطقه استقبال کرد و گفت: امیدواریم با ایفای این نقش توسط برادران عراقی شاهد تحولات مثبت در این کشور باشیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این سفری به دوحه داشت و با امیر و وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. وی امروز هم در بغداد با مقامات عراقی گفت‌وگو می‌کند و فردا نیز به منطقه کردستان عراق سفر خواهد کرد تا با مقامات این منطقه نیز به رایزنی بپردازد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.