اعتراضات خیابانی در موگادیشو برای برکناری رئیس جمهور

به گزارش سایت "الصومال الجدید"، محله‌های شمالی شهر موگادیشو، پایتخت سومالی شاهد تظاهراتی برای برکناری محمد عبدالله فرماجو، رئیس جمهوری این کشور هستند.

 معترضان سومالیایی که در برخی خیابان‌های اصلی موگادیشو حضور یافته بودند، با سر دادن شعارهایی از جمله اینکه "دیکتاتور نمی‌خواهیم، فرماجو باید کنار برود و با تمدید مخالفیم" برکناری فرماجو، رئیس جمهوری این کشور را خواستار شدند.

این اعتراضات همزمان با بروز برخی تنش‌ها در موگادیشو میان نیروهای دولتی و شورشیان برپا شد.

شبه‌نظامیان وابسته به مخالفان در این درگیری‌ها توانستند کنترل برخی محله‌های پایتخت را به دست بگیرند.

با کنترل این شبه‌نظامیان بر برخی محله‌ها و ایجاد نگرانی نسبت به شکل گیری دوباره درگیری‌ها میان گروه‌های مخالف، مردم شروع به فرار از خانه‌های خود کردند.

همچنین این شبه‌نظامیان در پی درگیری‌هایی با ارتش سومالی، راه‌های ورودی به برخی محله‌های موگادیشو را مسدود کردند و در ادامه رفت‌وآمد در محورهای اصلی پایتخت محدود شده و این شبه‌نظامیان و خودروهای مجهز به مسلسل آنها در خیابان‌های اصلی مستقر شدند.

محمد حسین روبلی، نخست وزیر سومالی نیز در کنفرانس مطبوعاتی ضمن ابراز ناراحتی عمیق خود از ناامنی به وجود آمده در پایتخت، شرایط را فاجعه‌بار توصیف کرده و همه طرف‌ها را به حفظ ثبات و در نظر گرفتن مردم دعوت کرده و از نیروهای مسلح خواست به تعهدات خود پایبند بوده و از ساکنان موگادیشو حمایت کنند.

به گفته پلیس سومالی، در درگیری‌ها دو پلیس و یکی از شبه‌نظامیان وابسته به مخالفان کشته شدند.

جامعه جهانی نیز تصمیم برای تمدید دوره ریاست جمهوری فرماجو را محکوم کرده و از دولت سومالی خواست به مذاکرات بازگردد اما دولت سومالی همچنان بر این تصمیم خود اصرار دارد.

از نیمه دوم سال گذشته که سومالی در برگزاری انتخابات اواخر ۲۰۲۰ و اوایل ۲۰۲۱ ناکام بود، سومالی با یک بحران سیاسی گسترده مواجه شد.

پارلمان این کشور ۱۲ آوریل قانونی را برای تمدید دو ساله دوره ریاست جمهوری فرماجو و برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۳ تصویب کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.