قضاوت عملکرد رئیس جمهوری ایالات متحده پس از سپری شدن ۱۰۰ روز نخست، سنت سیاسی این کشور است که به گفته تاریخ دانان از دوره نخست ریاست جمهوری فرانکلین روزلت در ۱۹۳۳ آغاز شد که اقدامات سریعی را برای رویارویی با رکود بزرگ اقتصادی کشور اجرا کرد.

سیاست خارجی

یکی از مسائل عمده در سیاست های کلی بایدن و عملکرد او، در حوزه سیاست خارجی ارزیابی می شود: بایدن اثبات کرد که در حوزه سیاست خارجی در باره چالش های اصلی کشورش به میزان پیش بینی نشده و غیرقابل انتظاری سرسخت بوده است. او به اعمال تحریم های دوره دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین بر ایران ادامه داده و از لغو آنها به عنوان شرط بازگشت تهران به مذاکرات مستقیم در باره برنامه هسته ای اش خودداری کرده است.

بایدن در واکنش به ادعای مداخله مسکو در انتخابات ۲۰۲۰ و حمله گسترده سایبری منتسب به روسیه، تحریم هایی براین کشور اعمال کرد و حتی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را قاتل خواند.

او با تداوم بخشیدن به تعرفه های بازرگانی اعمال شده در دوره ترامپ بر چین، به دیپلمات های ایالات متحده اجازه دیدار از تایوان داد و فشار بر پکن را به بهانه سرکوب اویغورهای استان شین جیانگ و کنشگران دمکراسی خواه هنگ کنگ، افزایش داد. این مواضع سیاسی نشان داده است که هر دو حزب اصلی صحنه سیاسی آمریکا، پکن را تهدید می دانند.

اما بایدن به روابط نزدیک واشنگتن با عربستان سعودی پایان داد و از شاهزاده محمد بن سلمان ولی عهد سعودی فاصله گرفت و با نادیده گرفتن نگرانی ها از خشمگین شدن ترکیه متحد ناتو، کشتار ۱۹۱۵ ارمنیان در دوره امیراتوری عثمانی را نسل کشی شناخت.

تغییرات آب و هوایی

بایدن برای وفا به عهد در حوزه آب و هوای کره زمین و رویارویی با دگرگونی های اقلیمی، به سرعت آمریکا را به توافقنامه ۲۰۱۵ پاریس بازگرداند و رویکرد توقف کامل انتشار دی اکسید کربن در اقتصاد آمریکا تا ۲۰۵۰ را در پیش گرفت. دولت او چند روز پیش برنامه ای برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان نصف ۲۰۰۵ رونمایی کرد که تقریبا ۲ برابر هدف باراک اوباما رئیس پیشین او بود.

رویارویی با کووید – ۱۹

وعده اصلی بایدن در باره مبارزه با کووید – ۱۹، تزریق ۱۰۰ میلیون واحد واکسن به شهروندان آمریکا در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری اش بود که در راستای اجرای این قول، حدود ۲۹۰ میلیون واحد واکسن توزیع و بیش از ۲۳۰ میلیون واحد آن تزریق شد، به گونه ای که ۹۶ میلیون شهروند این کشور به صورت کامل (۲ مرحله) واکسن دریافت کرده اند که ۲۹ درصد جمعیت آن را در بر می گیرد.

پایه و اساس کارزار واکسیناسیون بایدن بر ستون تلاش های دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین برای ساخت و توزیع چند گونه واکسن استوار شده بود، هر چند بایدن، اماکن تزریق واکسن را زیاد کرد و کمک سازمان ها و نهادهای دولت فدرال به توزیع واکسن  را افزایش داد.

با اینکه از هنگام به قدرت رسیدن بایدن، روزانه بیش از سه هزار شهروند ایالات متحده، جان خود را بر اثر همه گیری گسترده از دست داده اند که شمار کل جان باختگان این کشور را به ۵۷۲ هزار تن رسانده، اما آمار کنونی تلفات به کمتر از ۷۰۰ تن در روز کاهش یافته و شمار شهروندانی که واکسن دریافت کرده اند، بالاتر از دیگر کشورهاست.

بایدن با این روند در صد روز دوم وادار به از بین بردن بدگمانی میلیون ها شهروند آمریکا به دریافت واکسن و رویارویی با اوج گیری گونه های این ویروس خواهد شد.

اقتصاد و شغل

بایدن در حوزه اقتصاد، بیشتر هفته های نخست دوره خود را به تصویب برنامه کمک حدود ۲ هزار میلیارد دلاری برای محدود کردن آثار منفی اقتصادی ناشی از همه گیری گذراند که در راستای اجرای وعده اقتصادی بایدن در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ بود که با وجود مخالفت جمهوری خواهان تصویب شد.

پیش بینی می شود رشد اقتصادی سال جاری آمریکا با کمک طرح بهبود وضع خانواده ها و کسب و کارها و همچنین توزیع مستمر واکسن ها، از هفت درصد فراتر رود که سریع ترین رشد از ۱۹۸۴ به این سو خواهد بود. این در حالیست که اقتصاد آمریکا در سال گذشته (۲۰۲۰) به میزان ۳.۵ درصد کوچک شد که در ۷۴ سال پیش از آن بی سابقه بود.

مهاجرت

بایدن در حوزه مهاجرت به سرعت برخی سیاست های مهاجرتی ترامپ را تغییر داد، اما وادار به دست و پنجه نرم کردن با افزایش سریع ورود مهاجران از مرز مکزیک شامل ده ها هزار خانوار و کودکان بی سرپرست شد.

او بلافاصله پس از به قدرت رسیدن با صدور فرمان اجرایی بیشتر عملیات ساخت وساز دیوار مرزی ترامپ را متوقف و ممنوعیت سفر شهروندان ۱۳ کشور مسلمان و آفریقایی را به خاک ایالات متحده، لغو کرد.

یکپارچگی همگانی 

نظرسنجی ها نشان می دهد که بیش از نیمی از شهروندان ایالات متحده عملکرد بایدن را در این دوره تائید می کنند که شامل برخی از رای دهندگان جمهوری خواه نیز می شود.

به گزارش ایرنا؛ گروه حقیقت یاب روزنامه واشنگتن پست در ارزیابی ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری بایدن نوشت که او در سخنرانی ها، مصاحبه ها و توئیت هایش تاکنون ۶۷ ادعای غلط یا گمراه کننده مطرح کرده است.

این روزنامه گزارش دوشنبه خود را با این موضوع آغاز می کند که پس از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ که آمریکاییان را گرفتار انبوهی از ادعاهای نادرست و گمراه کننده کرد، دوره ریاست جمهوری بایدن، باعث بازگشت به الگوهای رفتاری عادی تر درباره فرمانده کل قوا و ارتباط آن با حقایق شده است که با استفاده از نوعی تبلیغات برای ارائه روایتی از یک رویداد به منظور نفوذ بر افکار عمومی، مبهم سازی و اغراق با استفاده از سخنان نادرست گاه به گاه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.