اولین واکنش روحانی به فایل صوتی منتشر شده از ظریف/ میدان و دیپلماسی، مقابل هم نیستند

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه امروز روز عصبانیت رژیم صهیونیستی ، ارتجاع منطقه و آمریکا از موفقیت های ملت ایران است، گفت: امروز عصبانی هستند چون همه آن چیزی که با ۴ سال توطئه بافته بودند از دستشان رفته است.

روحانی با اشاره به اینکه امروز، ۱+۴ و حتی خود آمریکایی ها فهمیده اند که جز تسلیم شدن در برابر قانون و مقررات بین المللی و حقانیت ایران راهی ندارند، تصریح کرد: دزدیدن یک سند و یک نوار و انتشار آن مسئله ای است که باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد و اینکه چرا در این مقطع مهم انجام شده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: این نوار صوتی درست در مقطعی که وین در اوج موفقیت است توسط کسانی که ضد ایران، مردم ایران و مصالح ایران هستند منتشر می شود تا در داخل کشور اختلاف ایجاد کند .

رئیس جمهور با بیان اینکه ترامپ تنها رئیس جمهور آمریکا بود که برای صهیونیست‌ها مزدوری می‌کرد، اظهار داشت: البته روسای جمهور قبلی آمریکا هم با صهیونیست‌ها رفیق بودند اما مزدور نبودند. ترامپ در خارج شدن از برجام، انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس و خروج از برخی سازمان‌های بین‌المللی کاملا بر اساس تحریک صهیونیست‌ها عمل کرد.

روحانی با اشاره به اینکه شهادت سردار سلیمانی هم کار صهیونیست‌ها بود، اظهار داشت: اگرچه ترامپ قاتل و آمر این شهادت بود اما کسی که در پشت پرده او را به این کار تحریک کرد صهیونیست‌ها بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه سردار سلیمانی همه زندگی خود را به نفع صلح و ثبات منطقه سپری کرد، گفت: روزهایی بود که هیچ کس جرات نمی‌کرد در میدان داعش حضور پیدا کند شاید برخی یادشان نیست که در آن دوران نه تنها کربلا و نجف بلکه حتی بغداد هم در خطر بود و تنها کسی که جرات کرد به عتبات، بغداد و شمال عراق رفته و توطئه صهیونیست‌ها و آمریکا را در منطقه خنثی کند، سردار سلیمانی بود.

روحانی با تاکید بر اینکه نباید یادمان برود که انسان‌های بزرگ در مقاطع حساس کارهای بزرگی انجام داده‌اند،افزود: امروز نه تنها در ایران بلکه در افغانستان، عراق، لبنان، سوریه و یمن شاهد مجاهدت‌های شهید سلیمانی هستیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دشمنان توطئه کردند تا ایران را در کنج و تنها قرار دهند و امروز عصبانی هستند چرا که تمام تلاش‌های خود را از بین رفته می‌بینند.

روحانی تصریح کرد: امروز ۱+۴ و حتی آمریکا کاملاً فهمیده‌اند که راهی جز تسلیم شدن در برابر قانون، مقررات بین‌المللی و حقانیت ایران ندارند و باید تسلیم ایران شوند.

رئیس جمهور گفت: به عنوان کسی که از آغاز داستان هسته‌ای به گونه‌ای در همه مقاطع حضور داشته ام، شهادت می‌دهم این مسیر سخت و دشوار با ایثار، فداکاری و ایستادگی دیپلمات‌ها طی شده است که امروز در صدر این حرکت فردی آگاه و آشنا به مسایل مثل دکتر ظریف، حضور دارد.

روحانی گفت: همه تلاش کردیم و توطئه صهیونیست‌ها و تندروهای آمریکا را در سال ۹۴ شکستیم و شرایطی پیش آمد که مردم احساس راحتی کردند تا اینکه فردی مانند ترامپ در آمریکا روی کار آمد.

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز دولت جدید آمریکا و دیگران فهمیده‌اند که هیچ راهی جز تسلیم شدن در برابر حقانیت ملت ایران ندارند و در این شرایط موضوع دزدیدن یک سند و نوار مطرح می‌شود که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

روحانی ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی در کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: بدون تردید در این شرایط حساس با حفظ هوشیاری، اتحاد و یکپارچگی می‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده برای تدوین و گردآوری دستاوردهای دولت در ماه‌های آخر اظهار داشت: دولت‌ها معمولاً در سال آخر فعالیت دستاوردهای خود را در مجموعه‌هایی ثبت و ضبط می‌کنند تا مردم و محققین بتوانند در آینده از آن استفاده کنند و در این راستا در این دولت نیز طی هفته‌های اخیر چندین جلد کتاب تحت عنوان دستاوردهای دولت و اقدامات در راستای جهش تولید تدوین و چاپ شده است.

روحانی خاطر نشان کرد: اقدام دیگری که در این راستا انجام شده این بوده است که وزرا و مسئولین اقدامات و فعالیت‌ها و چه بسا مشکلات و فشارهایی که در مسیر کار خود با آن مواجه بودند را بیان کنند و این موارد ثبت و ضبط می‌شود، البته بی‌تردید بخشی از این مطالب طبقه‌بندی شده و غیرقابل انتشار است و باید برای آینده بماند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این افتخار بزرگ کشور است که مسئولین قادرند آزادانه نظرات خود را بیان کنند، اظهار داشت: البته برخی از نظراتی که بیان می‌شود به گونه‌ای نیست که منتشر شود چرا که دشمن از آنها سوء استفاده خواهد کرد و فایل صوتی که منتشر شد، قرار بود بخش‌های قابل انتشار آن پخش شود، و بخش محرمانه آن به عنوان سند برای آینده بماند.

روحانی تاکید کرد: اینجا سرقتی انجام شده و فردی، جمعی و یا گروهی مرتکب این کار شده اند،  مسئول رسیدگی به این کار وزارت اطلاعات است و باید تمام توان خود را بکار بگیرد که این فایل چگونه به سرقت رفته است و نباید به هر کسی در این زمینه قصور و تقصیری داشته، رحم شود و باید قاطعانه با آن برخورد گردد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برخی مطالبی که در این فایل صوتی منتشر شده، نظر دولت یا شخص رئیس جمهور نیست، گفت: هر وزیر و مقامی ممکن است نظرات و نکاتی داشته باشد که بخواهد به صورت محرمانه برای آیندگان بماند.

روحانی با بیان اینکه میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابله هم نیستند، تصریح کرد: اگر کسی فکر کند یا میدان و یا دیپلماسی و یا سیاست خارجی پیروز است یا سیاست دفاعی و یا اینکه میدان مبارزه موفق است یا میدان مذاکره؟، حرف دقیقی مطرح نکرده است و این حرف را به عنوان کسی می‌زنم که زندگی و تجربه‌ام همین بوده است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ۱۶ سال دبیرعالی امنیت ملی بودم و ۳۲ سال در این شورا در مسئولیت‌های مختلف حضور داشتم و در جریان فراز و نشیب و تصمیمات این شورا قرار دارم و خیلی از این مسایل را مردم نمی‌دانند، اظهارداشت: در جلسات شورا درخصوص مسایل مهم بعضاً اختلاف نظر وجود دارد و حتی موضوعی بوده که در ۷ جلسه شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفته تا به رأی‌گیری و نتیجه رسیده ایم.

روحانی گفت: به عنوان کسی که در مقاطع مختلف دفاع و مذاکره حضور داشته ام به خوبی می‌دانم که میدان با دیپلماسی به عنوان ۲ بازویی هستند که باید بهم کمک کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشورمان از نظام و چارچوب بسیار دقیقی برخوردار است، اظهار داشت: تمام مسایل پیچیده سیاست خارجی و میدان دفاعی در شورای عالی امنیت ملی که در آن روسای سه قوه و مسئولین لشکری و کشوری در کنار هم قرار دارند، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در نهایت هم تصمیم اتخاذ شده بایستی به تأیید مقام معظم رهبری برسد.

روحانی با بیان اینکه شهید سلیمانی در تمام مسایل مهم منطقه صاحب نظر بودند، گفت: سردار سلیمانی شخصیتی باهوش، مخلص، بسیار فداکار، متواضعی داشت و انصافاً بهترین مشاور برای سیاست خارجی حداقل در امور منطقه، شهید سلیمانی بود. تقریباً ۳۶ سال در مقاطع مختلف از جمله در دوره ۸ سال ریاست جمهوری با ایشان بودم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بخش سیاسی و دیپلماتیک و بخش فعالیت نظامی و آنچه در میدان باید عمل شود، همه در کنار هم هستند و این موضوع تنها در سیاست خارجی و میدان دفاعی و نظامی نیست، بلکه در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی هم بایستی سیاست‌گذار و کسی که در صحنه عمل حضور دارد، در کنار هم باشند.

روحانی خطاب به مردم شریف ایران، گفت: از طرف خودم و همه اعضای دولت و دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌کنم که به نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی احترام می‌گذاریم و از تلاش شبانه‌روزی آنها برای حفظ امنیت و قدرت و توانمندی کشور سپاسگزاری و قدردانی می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: نیروهای مسلح در ۸ سال دفاع مقدس در دفاع از حرم و در داخل کشور برای حفظ امنیت و در حوادثی مانند سیل، زلزله و کرونا مخلصانه در کنار مردم حضور داشته اند و هیچ فاصله‌ای بین دولت، سپاه، بسیج، ارتش و نیروی انتظامی وجود ندارد و همه فعالیت‌های خود را در چارچوب قانون اساسی انجام می‌دهیم.

روحانی افزود: احترام و جایگاه نیروهای مسلح به عنوان کسانی که از کشور و تمامیت ارضی دفاع می‌کنند، جای تردید نیست.

رئیس جمهور اظهار داشت: مردم بدانند سردار سلیمانی تنها در مسایل منطقه‌ای، فعالیت نظامی و دفاعی نمی‌کرد، بلکه فعالیت‌های دیپلماتیک هم انجام می‌داد و به راحتی با یک مرجع تقلید و یا رئیس جمهور و وزیر خارجه هم ملاقات می‌کرد و شخصیت جامعی بود که مورد احترام همگان قرار داشت. لذا به شخصیت‌ پرافتخار شهید سردار سلیمانی فخر می‌کنیم.

روحانی همچنین یادآور شد: به کادر دیپلماتیک فعال در عرصه سیاست خارجی که در صحنه‌های مختلف مدام در حال فعالیت هستند، نیز افتخار می‌کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دشمن به دنبال بزرگ‌نمایی و ایجاد اختلاف در کشور و دو دستگی است، گفت: در مقابل اقدام دشمنان باید به گونه‌ای عمل کنیم که بفهمند راه آنان به جایی نمی‌رسد و بن‌بست است و از صدا و سیما، روزنامه‌ها، نمایندگان مجلس و قوه قضائیه می‌خواهم در این ماجرا با صبر و حوصله و دقت عمل کنند تا گره‌ ایجاد شده را با دست باز کنیم و نگذاریم دشمن سوء استفاده کند.

روحانی افزود: هنوز در شرایط جنگ اقتصادی، کرونا و خشکسالی و اجرای طرح‌های نیمه‌تمام و بالاتر از آن آمادگی برای برگزاری انتخابات پرشور هستیم و نباید اجازه دهیم کشورمان، دچار دودستگی و شکاف، آنطوری که دشمنان انتظار دارند، بشود.

رئیس جمهور گفت: صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه و آمریکایی‌ها هم بدانند در نهایت اگر یک جایی هم مسأله‌ای داشتیم که نتوانستیم حل کنیم، فصل‌الخطاب، مقام معظم رهبری است و ایشان طبق قانون اساسی و احکام شرعی، فصل‌الخطاب ما خواهد بود و همیشه ایشان در مسایل مختلف به دولت کمک کرده است.

روحانی اظهار داشت: در مسأله هسته‌ای هم چارچوب را ایشان مشخص کردند و طبق آن چارچوب عمل می‌کنیم.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک میلاد با سعادت سبط اکبر رسول خدا(ص)، امام حسن مجتبی(ع)، گفت: امام حسن(ع) را باید امام صلح، صبر و وحدت امت اسلامی بدانیم ایشان در شرایط بسیار سختی بار امامت و خلافت را توأمان بر عهده گرفتند.

روحانی خاطر نشان کرد: امام راحل، درباره شرایط دوران امام حسن(ع) در سخنانی بیان می‌کنند که اگر کار عده‌ای مقدس‌نما در نهروان نبود مشکلات در دوران امام حسن(ع) و حادثه کربلا نیز به وقوع نمی‌پیوست و دنیای اسلام شرایط دیگری داشت.

رئیس جمهور افزود: همه افرادی که خود را علاقمند به کشور و انقلاب و اسلام و ایران می‌دانند، باید حواس خود را جمع کنند و در مقاطع حساس تاریخی به گونه‌ای عمل کنند که مصالح و منافع اسلام مدنظر باشد. گاهی اوقات شرایط جامعه به گونه‌ای سخت می‌شود که نیاز به صبر و تحمل وجود دارد.

روحانی خاطر نشان کرد: آنچه برای امام حسن(ع) مهم بود مصلحت امت اسلام، وحدت امت اسلام و منافع دنیای اسلام بود و برای امام حسین(ع) نیز مهم این بود که امت اسلامی در مسیر مستقیم و مسیر حق حرکت کنند و انحرافی پیدا نکنند. امام حسن(ع) مبارزه کرد تا اصل امت اسلامی و وحدت امت اسلامی باقی بماند و امام حسین(ع) جنگید تا مسیر این امت منحرف نشود.

رئیس جمهور گفت: صلح، سخت‌تر از جنگ است، سختی جنگ کوتاه و گذراست و در نهایت به پیروزی و شهادت می‌انجامد، اما صلح، زخم زبان و تخریب طولانی مدت را به دنبال دارد و از جنگ سخت‌تر است.

 متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

روز میلاد با سعادت سبط اکبر رسول خدا امام مجتبی(ع) است امامی که باید او را امام صلح، امام صبر و امام وحدت امت اسلامی بنامیم. در شرایط بسیار سختی حضرت مجتبی(ع) بار امامت و خلافت را توامان بر عهده گرفت  و وقتی تاریخ را ورق می‌زنیم می‌بینیم که وقتی بی وفایی عده‌ای از یارانی که خود را به زبان جزو دوستداران می‌دانند و در عمل پای خود را عقب می‌کشند و در مسیر ایستادگی و مقاومت نیستند، چه مشکلاتی را برای جامعه فراهم می‌آورد.

امام (رضوان‌الله تعالی علیه) درباره امام مجتبی(ع) جمله‌ای دارد و ایشان در آن جمله می‌گوید شرایطی که بعد از مولا امیرالمومنین، جهان شاهد آن بود و حتی حادثه مشکلات و ابتلائات در زمان امام مجتبی(ع) و حتی حادثه کربلا، همه اینها را می‌گوید به دنباله کارِ مقدسین احمق در نهروان بود. یعنی اگر یک عده مقدس‌نمایی که روی پیشانی آنها پینه بسته بود و به ظاهر هم اهل نماز و نماز شب و قرآن و دعا بودند اما با جهالت و نادانی در برابر مولا امیرالمومنین(ع) ایستادند و شمشیر به روی آن حضرت و اصحاب آن حضرت در نهروان کشیدند،نبود، امام بزرگوار در سخنان خود می‌گوید اگر نهروان نبود ، مشکلات و ابتلائات دوران امام مجتبی(ع) و حادثه کربلا هم نبود و دنیای اسلام شرایط دیگری را داشت.

اینجا به ما نشان می‌دهد که وظایف ما چقدر سنگین است. همه افرادی که خودشان را علاقه‌مند به کشور و انقلاب  و اسلام و ایران، می‌دانند باید حواس‌شان را جمع کنند و در مقاطع حساس تاریخی به گونه‌ای عمل کنند که مصالح و منافع اسلام مدنظر باشد. آنچه برای امام حسن(ع) مهم بود مصلحت امت اسلام، وحدت امت اسلام و منافع دنیای اسلام بود و آنچه برای امام حسین(ع) هم مهم بود این بود که امت اسلامی در مسیر مستقیم و مسیر حق حرکت کنند و انحرافی پیدا نکنند.

امام حسن(ع) مبارزه کرد تا اصل امت اسلامی و وحدت امت اسلامی باقی بماند و امام حسین(ع) جنگید تا مسیر این امت منحرف نشود. یک هدف واحد را در دو بال و در دو بُعد دنبال می‌کردند و لذا فرمود: الحَسَنُ و الحُسَینُ إمامانِ قاما أو قَعَدا، وقتی که شرایط جامعه سخت می‌شود و نیاز به صبر و تحمل  و  بیان و جدال اصلح هست، قرآن مجید می‌گوید: أُولئِکَ‌ یُؤْتَوْنَ‌ أَجْرَهُمْ‌ مَرَّتَیْنِ‌ بِمَا صَبَرُوا وَ یَدْرَءُونَ‌ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ‌ یُنْفِقُونَ‌، خداوند به برخی از امت‌ها و مردم مسلمان به دلیل صبرشان، به دلیل مقاومت و ایستادگی‌شان دو بار اجر و پاداش و مزد می‌دهد .

 آن همه حرف ناروا نسبت به امام مجتبی(ع) زده شد و امام خم به ابرو نیاورد.

همه ما می‌دانیم صلح سخت‌تر از جنگ است  . ممکن است بعضی‌ها فکر کنند جنگ سخت است، سختی جنگ کوتاه است در نهایت یا پیروزی یا شهادت است که آن شهادت هم باز پیروزی ابدی است. اما صلح یک صبر مداوم تا پایان عمر می‌خواهد، زخم‌ زبان‌ها هست که  از زخم شمشیر بدتر است، تحریف‌ها هست، تخریب‌ها هست، همین‌که برای امام مجتبی(ع) پیش آوردند، حتی یاران نزدیک امام حسن(ع) بعد از اینکه جنگ پایان یافت درباره آن عهدنامه‌ای که به صلح امام حسن(ع) معروف است، حرفها و سخنان ناروایی  گفتند. از این بدتر می‌شود که در برابر امام معصوم(ع) بگویند یا مذلَّ المؤمنین، تو ما را خُرد و ذلیل کردی، عزت ما را از بین بردی و امام مجتبی(ع) صبر و تحمل کرد، أُولئِکَ‌ یُؤْتَوْنَ‌ أَجْرَهُمْ‌ مَرَّتَیْنِ‌ بِمَا صَبَرُوا وَ یَدْرَءُونَ‌ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ،

گاهی حرفهای خیلی ناروا و تند زده می‌شود اما پاسخ حرفهای ناروا گاهی جملات مودبانه قشنگ است که آن زشتی‌ها را با این آبِ پاک زلال بشوییم، وَ یَدْرَءُونَ‌ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ‌ یُنْفِقُونَ‌، و در راه خدا انفاق می‌کنند.

امروز در جامعه ما هر روز دشمنان ،یک داستانی را می‌سرایند و می‌خواهند جامعه ما را مشغول کنند و وحدت جامعه ما را به هم بزنند یعنی همان هدفی که امام مجتبی برای آن ایستادگی کرد تا امت واحده اسلامی در برادری و وحدت در کنار هم قرار بگیرد.

شما در این حوادث چند روز اخیر می‌بینید که ماجرای پخش شدن یک نوار صوتی محرمانه توسط کثیف‌ترین برنامه و شبکه‌ای که سراسر آن ضد اسلام و ضد ایران است. همه می‌دانند شبکه‌ای که پول آن را عربستان سعودی تامین می‌کند. آدم‌هایی که دروغ و راست را به هم می‌بافند برای اینکه در جامعه ایجاد اختلاف کنند، وحدت جامعه را از بین ببرند، گروهی را در برابر گروهی قرار دهند. الان دوران عصبانیت اسرائیل ، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکاست. می‌بینند که مسیری که آنها پیش‌بینی کرده بودند به هم خورد.

در داستان ترامپ چرا ترامپ در دام افتاد؟ ترامپ تنها رئیس جمهور آمریکایی بود که برای صهیونیست‌ها مزدوری کرد، روسای جمهور دیگر آمریکا با صهیونیست‌ها رفیق بودند، حمایت می‌کردند اما هیچ‌کدام مزدور نبودند اما این مزدور آنها شد. در داستان برجام مزدور آنها شد، کسی که باعث شد و ترامپ را تحریک کرد که از برجام خارج شود، اسرائیل و صهیونیست‌ها بودند، در ماجرای قدس که پایتخت‌ به قدس منتقل شود این جنایت را صهیونیست‌ها انجام دادند و این مزدور آنها بود. در خروج از برخی از سازمان‌های بین‌المللی به بهانه فلسطین که بیرون رفت با تحریک صهیونیست‌ها و فرمان صهیونیست‌ها و مزدوری او بود.

تلاش کردند برای اینکه ایران را با مشکل مواجه کنند. البته مشکل آنها ایران نیست، مشکل آنها ظلم و تجاوز آنهاست، دست از تجاوز بردارند، سرزمین دیگران را که غصب کردند رها کنند، ملت فلسطین به سرزمین‌شان برگردد، کسی به آنها کاری ندارد، آنها جنایت و غصب کردند، برای ما که یهودی و مسیحی و سایر ادیان فرقی نمی‌کند بحث ما یهود نیست بحث ما گروهی است که جنایت می‌کنند. آمدند این را از این مسیر منحرف کردند و در داستان بردند .  داستان شهادت سردار سلیمانی هم کار صهیونیست‌ها بود.

درست است قاتل و آمر ترامپ است اما صهیونیست ها پشت پرده اینها را تحریک کرد تا یک سردار بزرگی که همه زندگی خود را به نفع منطقه گذاشت را به شهادت برساند.  شاید بعضی‌ها یادشان رفته باشد یک روزهایی بود که هیچ‌کس جرات نمی‌کرد در میدان داعش برود، بعضی‌ها یادشان نیست که نه تنها کربلا و نجف در خطر بود، حرمت حرم اهل بیت در خطر بود حتی خودِ بغداد هم در خطر بود حتی کسی جرات نمی‌کرد در منطقه سبز خارج شود، آن کسی که نیمه شب، شبانگاه و تنها راه افتاد، عتبات و بغداد و شمال عراق رفت و توطئه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را در منطقه خنثی کرد، سردار سلیمانی بود.

ما نباید یادمان برود که انسان‌های بزرگ در مقاطع حساس کارهای مهمی انجام دادند ، بحث‌ِ ایرانِ تنها هم نبود. در افغانستان، عراق، لبنان، سوریه و یمن همه جا آثار مجاهدت‌های شهید سلیمانی را به خوبی مشاهده می‌کنید. اینها توطئه کردند برای اینکه ایران را در کنج و تنها قرار دهند، بزرگان را از دست ما بگیرند. امروز عصبانی هستند چون تمام آنچه بافته بودند از بین رفت، صهیونیست‌ها ارتجاع و تندروها چهار سال توطئه کردند، همه از دست‌شان رفت. امروز همه ۱+۴  و حتی آمریکایی‌ها کاملا فهمیده اند راهی جز تسلیم شدن در برابر قانون و مقررات بین‌المللی و حقانیت ایران راه و مسیر دیگری ندارند و باید تسلیم ایران شوند.

من اینجا شهادت می‌دهم، به عنوان فردی که از آغاز داستان هسته‌ای در تمام مقاطع آن به یک صورتی حضور داشتم. آغاز آن مربوط به سال ۱۳۸۱ می‌شود که این ماجرا شروع شد، حضور داشتم از ۶۲ مسوول شدم، سال ۸۲، ۸۳، ۸۴ که مستقیم مسوول بودم و بعد هم در مراحل بعدی می‌دانستم چه می‌گذرد، باز از سال ۹۲ مسوولیت مستقیم پیدا کردم.

مسیرِ سخت و دشواری بود، این مسیر دشوار با تلاش و ایثار و فداکاری و قهرمانی و ایستادگی دیپلمات‌های ما و یک فرد آگاه و آشنای به مسائل مثل دکتر ظریف در صدر این حرکت، ادامه یافت و  همه تلاش کردیم آن توطئه را شکستیم، توطئه اسرائیل و تندروها و صهیونیست‌ها را در سال ۹۴ شکستیم. ۹۴، ۹۵، ۹۶ مردم یک احساس راحتی کردند و  شرایطی پیش آمد که مردم بتوانند فعالیت کنند، یک فرد نادانی به نام ترامپ روی کار آمد و صهیونیست‌ها روی او سوار شدند و این توطئه را تکرار کردند و سه سال و نیم ما را در فشار قرار دادند امروز دولت جدید آمریکا و دیگران فهمیدند که راهی جز تسلیم شدن در برابر حقانیت ملت ایران ندارند.

 در این وسط باید یک بهانه پیدا کنند، باید یک داستان را باز عَلَم کنند. دزدیدن یک سند، دزدیدن یک نوار مساله‌ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد، چرا در این مقطع؟ به نظر من این نوار شاید یک هفته پیش هم می‌شد افشا شود ، که وزارت اطلاعات بررسی کند ببینیم ریشه‌های آن چه کسانی بودند، ، درست در مقطعی که وین در اوج موفقیت خود هست این را پخش می‌کنند تا در درون اختلاف درست کنند. ما چطور پیروز می‌شویم، چطور می‌توانیم تحریم را برداریم؟ با اتحاد، با وحدت و یکپارچگی، با دو دستگی و دعوا که نمی‌توانیم تحریم را برداریم و مشکلات مردم را حل کنیم، اینها ضد ایران، ضد مردم و ضد مصالح ایران هستند، آمدند این نوار را منتشر کردند.

من در اینجا دو سه نکته را باید محضر مردم عزیز ایران عرض کنم، نکته اول اینکه دولت در سال آخر مثل همه دولت‌ها، در سال آخر و ماههای آخر معمولا دستاوردها را در یک مجموعه و کتابی  ثبت و ضبط می‌کنند هم برای اینکه مردم مطلع باشند، هم برای اینکه بعدی‌ها مطلع باشند، هم برای اینکه محققین بتوانند این کار را انجام دهند، این کار را دولت دوازدهم هم شروع کرده و انجام داده است.

ما انشاءالله به زودی هفت جلد کتاب و یک جلد کتاب هم به ناچار باید صبر کنیم تا روزهای آخر دولت تحت عنوان روزشمار به زودی منتشر می‌شود یک جلد آن هم بعدا به آن ملحق می‌شود، مجموعا هشت جلد کتاب است. سه جلد کتاب تحت عنوان دستاوردهای دولت منتشر می‌شود و دو جلد کتاب هم تحت عنوان جهش تولید، منتشر می‌شود همه اینها و مطالب دیگری که منتشر خواهد شد.

یک کار دیگری هم انجام می‌گرفت و آن اینکه وزرا و مسوولین در دوران مسوولیت خود مطالبی را که داشتند، اقداماتی که انجام دادند یا مشکلاتی که داشتند یا مسیرهایی که طی کردند و با یک فشارهایی مواجه بودند اینها را در یک جایی بیان کنند که البته بخشی از آن به طور طبیعی غیرقابل نشر و طبقه بندی شده است و بخشی از آن هم قابل نشر است .

الان در دولت همه حرف‌هایی که در دولت می‌زنیم برای آینده می‌ماند، خیلی حرفها در دولت می‌زنیم که طبقه‌بندی شده است. شورای عالی امنیت ملی خیلی حرفها می‌زنیم که آنجا معمولا طبقه‌بندی شده است، جاهای دیگر و جمع‌های دیگر هم همین است. در ریاست جمهوری جلسات متنوع داریم که بسیاری از آن طبقه‌بندی شده است.

یکی از افتخارات بزرگ کشور ما این است که مسوولین ما قادرند آزادانه نظرات خود را بگویند، این جزو افتخارات است که هر کسی می‌تواند آزادانه نظر خود را بگوید البته نظراتی که بیان می‌شود برخی از آن به گونه‌ای نیست که منتشر شود برای اینکه دشمن از آن بخش سوءاستفاده خواهد کرد.

اسناد، مدارک، بحث‌ها و مباحثی است که خیلی محرمانه، سری و بکلی سری است  اینها باید بماند به موقع خودش منتشر شود.

در دنیا هم همین‌طور است. فکر نکنید، مثلاً در داخل کشور، مسئولین با هم گاهی اختلاف سلیقه دارند و بحث می‌کنند. تمام دنیا همین‌طور است. اصلا‌ً استثناء وجود ندارد. هر کشوری بروید، البته کشورهای آزادتر معمولاً اظهارنظرها خیلی صریح است. در کشور دیکتاتوری معمولاً کسی جرأت نمی‌کند، حرف بزند، ولی در کشور آزادی مثل ایران، به طور طبیعی، در جلسات‌مان خیلی راحت حرف می‌زنیم و نظرات‌مان را می‌گوییم و در نهایت جمع‌بندی می‌کنیم و به یک جمع‌بندی می‌رسیم.

این فایل صوتی که منتشر شده چند نکته است. نکته اول اینکه این فایل، بنا بوده به صورت محرمانه باشد، بخشی ازآن منتشر شود، بخشی هم به عنوان سند محرمانه برای آینده تاریخ بماند مثل همه اسنادی که داریم و می‌ماند و آینده از آن استفاده می‌شود یا مسئولین مربوطه می‌توانند گوش دهند و آن سند را بببینند و از آن استفاده و بهره‌برداری کنند.

اینجا یک سرقتی انجام گرفته است. فردی یا جمعی یا گروهی، هر که است، احتمالاتی است که وجود دارد، مسئول این کار وزارت اطلاعات است. وزارت اطلاعات باید تمام توان خودش را بکار بگیرد، بفهمد که این فایل صوتی چگونه سرقت شده است و باید گزارش دهد و به مردم بگوید چه شده است.  به هر کسی در این زمینه قصور و تقصیر،دارد نباید هیچ رحمی بشود، کسی تقصیری کرده و قصوری کرده باید قاطعانه با آن برخورد شود .

مسأله دوم درباره مطالبی است که منتشر شده، برخی  ازاین مطالب ‌که عادی است، برخی از این مطالب نظر دولت یا نظر شخص رئیس جمهور نیست به هر حال هر وزیر و مقامی ممکن است نظراتی و نکاتی داشته باشد و این نکات را بخواهد به صورت محرمانه برای آینده بماند. اشکالی ندارد هر کس ممکن است خاطرات محرمانه‌ای داشته باشد، نکاتی را در آن ثبت و ضبط کند.

اولاً می خواهم به این نکته مهم اشاره کنم که میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیست، اگر کسی فکر می‌کند، یا میدان یا دیپلماسی، یا باید سیاست خارجی پیروز شود یا باید سیاست دفاعی یا باید میدان مبارزه پیروز شود یا باید مذاکرات پیروز شود، این حرف، حرف دقیقی نیست.

به عنوان کسی این حرف را می‌زنم که زندگی‌ام تجربه همین است. ۱۶ سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم.۳۲ سال هم در شورای عالی امنیت ملی بودم. یا به عنوان دبیر و نماینده مقام معظم رهبری، یا به عنوان رئیس این شورا. ۳۲ سال در این شورا بودم فراز و نشیب این شورا را دیدم، تصمیمات فراوانی گرفتیم، مسایل بسیار مهمی داشتیم خیلی از آن مسایل را مردم نمی‌دانند در آینده تاریخ باید گفته شود و روشن شود. راجع به مسایل مهم اختلاف نظر داشتیم. بحث کردیم. گاهی یک جلسه به نتیجه نرسیدیم جلسه بعدی ادامه دادیم، موضوعی بوده که ۷ جلسه شورای امنیت پشت سر هم ادامه دادیم تا به رأی گیری و نتیجه برسیم.

بحث کردیم و اختلاف نظر داشتیم. اینها چیزهای عادی‌ای است که انجام می‌گیرد و خودم در تجربه دفاع مقدس، هم در میدان بودم هم در دیپلماسی بودم هر دو با هم بودم. هم فرمانده پدافند هوایی کشور بودم، هم رئیس ستاد قرارگاه خاتم‌الانبیاء بودم، هم در شورای عالی دفاع شرکت می‌کردم، هم عضو شورای عالی پشتیبانی جنگ بودم، هم رئیس ستاد پشتیبانی جنگ بودم، هم رئیس کمیسیون دفاع مجلس بودم، هم در بحث‌های سیاسی که راجع به جنگ بود حضور داشتم و شرکت می‌کردم، هم در میدان جنگ حضور داشتم و می‌دانم که میدان با دیپلماسی دو مسأله است. ولی این باید به آن کمک کند و آن هم باید به این کمک کند. دو بازو هستند که یک هدف را دنبال می‌کنند. نه اینکه این دست یک کار دیگر بکند و آن دست یک کار دیگر و مخالف آن بکند. دو دست با هم می‌آیند در نهایت یک کار را انجام می‌دهند.

کشور ما، نظام و چارچوب بسیار دقیقی دارد. تمام مسایل پیچیده سیاست خارجی و میدان دفاعی در شورای عالی امنیت ملی بحث می‌شود، چه وقتی می‌خواهیم یک عملیاتی دفاعی و  عملیات تهاجمی یک جایی باید انجام دهیم.چه وقتی که می‌خواهیم کار سیاسی مهم  انجام دهیم. کار سیاسی معمولی، وزارت خارجه انجام می‌دهد در روابط خارجی دستگاه‌های دیگر هم فعال هستند.

اما در مسایل مهم سیاست خارجی حتماً  در شورای عالی امنیت ملی بحث می شود. شورای عالی امنیت ملی درست شده برای اینکه روسای سه قوه آنجا حضور داشته باشند. برای اینکه بخش لشکری و کشوری در کنار هم قرار بگیرند. فرماندهان نظامی و مقامات سیاسی آنجا حضور دارند. بحث و بررسی می‌کنیم و در نهایت هم تصمیمی که اتخاذ می‌شود باید به تأیید مقام معظم رهبری برسد، بنابراین مشکل نداریم، ممکن است اختلاف سلیقه و اختلاف نظر داشته باشیم، اما در نهایت در یک شورایی بحث و تصمیم‌گیری می‌شود.

خدا رحمت کند شهید سلیمانی، در همه مسایل مهم منطقه، چه عراق، چه سوریه، چه قبلاً افغانستان، چه یمن، چه لبنان، همه اینها در شورای عالی امنیت ملی بحث و تصمیم‌گیری شد.

سردار سلیمانی یک شخصیت ویژه‌ای بود. تقریباً ۳۶ سال با شهید سلیمانی بودم. یک سال‌هایی در دوران جنگ، بقیه‌ هم در دبیرخانه و بعد از دبیرخانه در مقاطع مختلف، یا در شورای عالی امنیت ملی همدیگر را می‌دیدیم یا ایشان می آمد با هم  بحث می‌کردیم.

در دوره ۸ سال ریاست جمهوری هم، حالا در روزشمار هم که به زودی منتشر می‌شود، ملاقات‌ها ذکر شده است، البته مطالب ملاقات‌ها چون طبقه‌بندی بوده، در این نیست، ولی اصل ملاقات آمده که چه روزهایی با سردار سلیمانی ملاقات کردم.

یا گاهی سردار سلیمانی با برخی وزرا و مسئولین دیگر بودند، در روزشمار  درج شده که در چه روزی ملاقات صورت گرفته است.

یک شخصیتی باهوش، مخلص، بسیار فداکار، بسیار متواضع بود اما در عین حال روی نظرات خودش هم صلابت داشت. یعنی به راحتی دست از نظرات‌اش بر نمی‌داشت. شورای امنیت ملی زیاد بحث داشتیم. ایشان پافشاری می‌کرد در نهایت که می‌دید که نظرات جمع چیز دیگری است، آن وقت نظرات‌اش را تغییر می‌داد.

یک همچون شخصیت‌هایی داشتیم در میدان و همین شخصیت‌ها، در مقام دیپلماسی هم حضور داشتند، اتفاقاً بهترین مشاور، برای سیاست خارجی حداقل در موضوع منطقه ، شهید سلیمانی بود.

یعنی در مسایل منطقه، حتی سیاست خارجی، یک فرد آشنای دقیق که واقعاً هم نظرات‌اش دقیق و مؤثر بود، شهید سلیمانی بود.

ما نباید در اینجا بگوییم، یک بخش، بخش سیاسی و بخش فعالیت دیپلماتیک است و یک بخش، بخش فعالیت نظامی و  فعالیتی است که باید در میدان عمل فعالیت کنیم، همه در کنار هم هستیم این تنها در سیاست خارجی و میدان عمل دفاعی و نظامی هم نیست در بخش‌های دیگر هم همینطور است در بخش اقتصاد هم همینطور است در بخش اقتصاد هم آن بخشی که سیاست‌گذاری می‌کند با آن بخشی که در بازار عمل می‌کند و فعالیت می‌کند اینها در نهایت باید در کنار هم قرار بگیرند البته ممکن است اختلاف‌نظرهایی هم با هم داشته باشند.

در بخش فرهنگ هم همینطور است. در همه بخش‌ها اینجوری است. بخش‌های سیاست‌گذاری وقتی می‌خواهد یک سیاستی را  تدوین کند ممکن است با بخش عمل فاصله‌هایی داشته باشد اما در نهایت یک مرکزی است که در آن مرکز اینها را در کنار هم قرار می‌دهد و تلفیق می‌کند و به نتیجه می‌رساند.

من به ملت شریف ایران عرض می‌کنم، از طرف خودم، از طرف همه اعضای دولت دستگاه‌های اجرایی، ما به نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی احترام می‌گذاریم و به عنوان، نیروهایی که برای حفظ کشور، امنیت کشور، قدرت کشور، توانمندی کشور، شبانه‌روز تلاش می‌کنند، از آنها سپاسگزاری و تشکر می‌کنیم.

چه در دوران ۸ سال دفاع مقدس، چه برای دفاع از حرم، در عراق و سوریه و جاهای دیگر و چه در داخل کشور، برای حفظ امنیت، همه جا در صحنه بودند و دیدیم در مسایل مختلف هم که مردم نیاز داشتند، سیل و زلزله و کرونا هم نیروهای مسلح مخلصانه به میدان آمدند و تلاش کردند.

 هیچگونه فاصله‌ای بین دولت و سپاه و ارتش و بسیج و نیروی انتظامی وجود ندارد ما فعالیت خودمان را در چارچوب قانون اساسی انجام می‌دهیم آنها هم فعالیت خودشان را در چارچوب قانون اساسی انجام می‌دهند.

در بسیاری از جلسات کنار هم می‌نشینیم بحث می‌کنیم در شورای عالی امنیت ملی کنار هم می‌نشینیم، حتی در ستادهای مربوط به کرونا کنار هم می‌نشینیم همدیگر را یاری می‌کنیم در بخش‌های مربوط به فضای مجازی کنار هم ‌می‌نشینیم. خیلی جاها کنار هم می‌نشینیم و مسایل را حل و فصل می‌کنیم. احترام و جایگاه اینها به عنوان کسانی که از کشور و تمامیت ارضی دفاع می‌کنند و قدرت ملی ما هستند جای هیچ تردیدی نیست.

شخص سردار سلیمانی هم به عنوان یک شخصیت فعال باهوش ، مخلص، ایثارگر و فداکار در صحنه‌های مختلف مورد احترام همه ماست. واقعاً بارها به ایشان می‌گفتند. مخصوصاً این سفری که شما می‌خواهید بروید سفر خطرناکی است، خودش هم حس می کرد، می‌گفتم امروز نرو، می‌گفت نه لازم است بروم . این نکته را مردم بدانندکه سردار سلیمانی تنها در منطقه فعالیت نظامی و فعالیت دفاعی نمی‌کرد فعالیت دیپلماتیک هم می‌کرد. سردار سلیمانی به راحتی با یک مرجع تقلید هم ملاقات می‌کرد. با یک رئیس جمهور و وزیر خارجه هم ملاقات می‌کرد و با او حرف می‌زد.

یک شخصیت جامعی بود با ویژگی‌هایی که مورد احترام ما است، همیشه به شخصیت‌های پرافتخاری شبیه سردار سلیمانی فخر می‌کنیم و مردم ما هم اینچنین هستند. البته به کادر دیپلماتیک هم افتخار می‌کنیم اینها در صحنه‌های مختلف، همین امروز هم در صحنه هستند، مداوم تلاش و فعالیت می‌کنند . نگذاریم دشمن مسایل را بزرگ‌نمایی کند. دشمن البته بزرگ‌نمایی می‌کند دنبال اختلاف است ما نباید به او اجازه دهیم ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که آنها بدانند مسیرشان به جایی نمی‌رسد راهشان بن‌بست است. این عمل ما است و تلاش خود ما است که باید این کار را انجام دهیم.

از صدا و سیما، از روزنامه‌ها، از مسئولین سیاسی، از نمایندگان محترم مجلس از قوه قضائیه و  از همه می‌خواهم در این ماجرا با صبر و حوصله، با دقت اگر گره‌ای ایجاد شده این گره را با دست باز کنیم، نگذاریم دشمن سوء استفاده کند. شرایط ما یک شرایط خاصی است، امروز ما هنوز جنگ اقتصادی و کرونا و خشکسالی و طرح‌های نیمه تمام را داریم و خودمان را برای انتخابات مهم و پرشور هم باید آماده کنیم یادمان نرود وظایف سخت و سنگینی به عهده داریم.  دشمنان دو شقه گی و اختلاف و شکاف در کشورمان را  آنطوری که آرزو دارند را نخواهند دید. صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه و آمریکایی‌ها هم بدانند در نهایت اگر یک جایی هم مسأله‌ای داشتیم که نتوانست حل شود، فصل‌الخطاب ما مقام معظم رهبری است.

یک جایی اگر دو قوه مشکل دارند، اگر خود ما مشکلی داریم به ایشان مراجعه می‌کنیم ایشان طبق قانون اساسی، طبق احکام شرعی، فصل‌الخطاب ما خواهد بود و همیشه ایشان به دولت در مسایل مختلف کمک کرده است.

همین الان هم شما می‌بینید در مسأله هسته‌ای چارچوب را ایشان اعلام کرده و مشخص کرده و ما هم طبق همان چارچوب عمل می‌کنیم.

ان‌شاء الله به اهداف بلند ملت خواهیم رسید و دشمنان ما هیچ وقت موفق نخواهند شد.

ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.