رئیسی: بدعهدی دنیا در توزیع واکسن مشهود است

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به جایگزینی انواع ویروس‌های جهش یافته کرونا با واریانت ووهان، در عین حال درباره واکسیناسیون کرونا گفت: بی عدالتی که در دنیا در رابطه با واکسن وجود دارد موضوعی جدی است؛ به طوری که اکنون پنج کشور در دنیا بیشترین میزان واکسن دنیا را تزریق کردند.

دکتر علیرضا رئیسی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه بین بانک مهر ایران و وزارت بهداشت در حوزه مسئولیت اجتماعی با رویکرد مقابله با کرونا، گفت: وضعیت کشور را می‌دانید. با توجه به همه‌گیری و جهش‌های متعدد ویروس دیگر از الان به بعد  تقریبا در اکثر نقاط دنیا ویروس ووهان کمتر وجود دارد و اکثرا ویروس‌های جهش یافته جایگزین قبلی‌ها می‌شود. این طبیعت ویروس پس از گذشت یک سال است و این که به اسامی مختلف از آن نام برده می‌شود به دلیل شناسایی ویروس در آن منطقه است و چه بسا جهشی در ایران هم رخ داده باشد؛ گرچه شرایط را رصد می‌کنیم اما ممکن است انواع ویروس پخش شود؛ به طوری که در ایران هم ویروس ووهان هم است و اکثرا سوش انگلیسی کشور را درگیر کرده است.

وی افزود: واکسیناسیون بحثی مهم و یک میدان رقابت است تا سریع تر کشورها به واکسن دست یابند و اگر واکسیناسیون در سطح دنیا به تعویق افتد، این زنجیره به درستی قطع نخواهد شد و این بی عدالتی که در دنیا در رابطه با واکسن وجود دارد موضوع جدی است. اکنون ۵ کشور در دنیا بیشترین میزان واکسن دنیا را تزریق کردند.

رییسی در این باره ادامه داد: تا پایان سال ۲۰۲۱ شاید واکسیناسیون دنیا کامل نشود که مدت طولانی است و قطعا این ویروس قربانیان بسیار زیادی خواهد داشت. برای همین باید در دو جبهه خود را تقویت کنیم که در جبهه تولید دانشمندان ایران اقدامات مناسبی انجام دادند و اگر روی پای خود بلند نمی‌شدیم کسی به ما واکسن نمی داد؛ کما اینکه علی‌رغم پولی که پرداختیم و قراردادی که بستیم میزان ناچیزی از واکسن در اختیارمان قرار گرفته است و بدعهدی در توزیع واکسن مشهود است.

رئیسی بیان کرد: از سوی دیگر تحریم‌های ظالمانه فشار کار را زیاد کرده است و از طرفی راه مقابله با این اپیدمی این است که خود را تا زمان واکسیناسیون در معرض ویروس قرار ندهیم چون اگر در مقابل ویروس بدون ابزار حفاظتی قرار گیریم مغلوب می‌شویم. باید خود را آماده کنیم که فعلا درگیر ویروس هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: خیلی از کشورهای دنیا مشاغل و کسب و کار را تعطیل می‌کنند و حمایتی برای خانه نشینان وجود دارد تا از نظر معیشت دچار مشکل نشوند؛ چون بضاعت مالی کشورها متفاوت است. مثلا گزارشی خواندم که در آلمان خیلی‌ها در همه گیری کرونا  پولدارتر شدند چون الان فضایی برای خرج کردن پول ندارند و در عین حال درآمد ثابت دارند. ما باید دید واقعی داشته باشیم، آنهایی که در ایران میگویند تعطیل کنید و کشور را ببندید هم اکثرا کسانی که حقوق ثابت می‌گیرند مانند کارمندان دولت هستند. هیچ بازاری این حرف را نمیزند. اما آنکه حقوق ثابت دارد و راحت در خانه می‌خوابد میگوید همه جا را تعطیل کنید ولی آنکه اگر از صبح تا شب ۴ جفت جوراب نفروشد نان شب ندارد باید چه کند؟ آیا ما قدرت اقتصادی برای پاسخگویی به این ها را داریم؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.