تاکید بن‌سلمان بر مجازات افراد تندرو در کشورش

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، ولیعهد عربستان تاکید کرد، هرکس که موضع رادیکالی در پیش بگیرد مجرم است و بازخواست خواهد شد.

 محمد بن سلمان، ولیعهد و معاون نخست وزیر و وزیر دفاع عربستان در مصاحبه‌ای تلویزیونی و اظهاراتی تبلیغاتی گفت: "قرآن قانون اساسی عربستان است و اساسنامه حکومت این کشور بر این امر تاکید دارد. این قانون اساسی تا ابد ادامه خواهد داشت".

وی افزود: میانه روی کلمه بسیار گسترده‌ای است و تمامی فقهای مسلمان و دانشمندان از بیش از هزار سال قبل در حال اجتهاد نسبت به مفهوم میانه‌روی و اعتدال هستند و من بر این باورم که در جایگاهی نیستم که بتوانم مفهوم میانه روی را بیان کنم؛ من به قانون اساسی عربستان پایبند هستم که این قانون اساسی همان قرآن و سنت است.

بن سلمان برخلاف فضای سنتی و محافظه‌کارانه کشورش گفت: زیاده روی چه در دین یا در فرهنگ یا در عربی‌گرایی‌مان یا در هر چیز دیگر، طبق فرموده‌های پیامبر (ص) و تجارب‌ دنیوی و تاریخ امری خطرناک است. شکی نیست که عربستان هدف اصلی پروژه‌های رادیکالی و تروریستی در اقصی نقاط جهان بوده است.

وی گفت: اگر من اسامه بن لادن باشم و بخواهم اندیشه رادیکالی خود را در جهان اشاعه دهم و بخواهم به ویژه آن را در بین مسلمانان گسترش دهم، از کجا شروع می‌کنم؟ از کشوری شروع خواهم کرد که قبله مسلمانان است و در آن مقدسات مسلمانان قرار دارد و حجاج مسلمان و عمره گزاران به آنجا می‌آیند و مسلمانان پنج بار در روز به سمت آنجا نماز می‌خوانند، اگر در اشاعه طرحم در آنجا موفق شوم، به صورت خودجوش این طرح در سراسر جهان گسترش خواهد یافت، هر اندیشه رادیکالی زمانی که بخواهد آغاز شود، بی‌شک عربستان را هدف قرار خواهد داد.

بن سلمان عنوان کرد: ما در مرحله‌ای بسیار دشوار بودیم، از دهه پنجاه تا هفتاد، پروژه عربی، سوسیالیستی، کمونیستی و ​​سایر پروژه‌های منطقه که فرصتی را برای بسیاری از گروه‌های افراطی فراهم می‌کرد تا به یک نحوی وارد عربستان شوند و به جایگاه‌های مختلفی، چه در دولت یا اقتصاد و غیره دست یابند و در نتیجه عواقب بدی حاصل شد و ما تأثیر آن را در سال‌های گذشته دیدیم.

وی ادامه داد: در سایه ایدئولوژی افراط گرایانه در عربستان سعودی، امروز، ما نمی‌توانیم رشد و جذب سرمایه و گردشگری را پیش ببریم، اگر می‌خواهید میلیون‌ها شغل ایجاد کنید و بیکاری کاهش یابد و اقتصاد رشد کند و درآمد شما بهتر شود، شما باید این پروژه را برای منافع دنیایی ریشه کن کنید؛ گذشته از آن، یک سود دیگر است که آن افراد نباید نماینده دین حنیف و اصول ما به هر نحوی باشند. بی‌شک، شکل گیری گروه‌های تروریستی همچون گروه‌های تندرویی که جان انسان‌ها را در اقصی نقاط جهان گرفتند و افرادی را در عربستان کشتند و منافع اقتصادی را تباه کردند، ناشی از این جنایت و ایدئولوژی بوده است. این اقدامی مجرمانه و غیرقانونی براساس قوانین عربستان است. هر شخصی که رویکرد رادیکالی را در پیش بگیرد، حتی اگر تروریست هم نباشد، اما مجرم است که بر اساس قانون بازخواست می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.