واکنش روسیه به فایل صوتی ظریف

زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو بدنبال گسترش همکاری با ایران است، افزود:  عمل را مبنای روابط با شرکای می دانیم نه حرف را.  

وی تصریح کرد: تفسیرهای این موضوع همزمان با مذاکرات ایران در وین فقط به کار آسیب می رساند.  

زاخارووا گفت: بدیهی است جمهوری اسلامی ایران کشور دوست ما در شرایط نه چندان ساده بسر می برد. تحریم های غیرقانونی آمریکا به این کشور فشار وارد می آورد.

وی افزود: همه گیری ویروس کرونا به سلامتی و رفاه مردم ایران ضربه وارد می کند.

زاخارووا خاطرنشان کرد که در شرایطی که در ایران در آینده، انتخابات برگزار می شود هرگونه نشت رسانه ای را باید از این زاویه بررسی و تجزیه و تحلیل کرد.

وی ادامه داد: ما می دانیم که چه کسانی می خواهند به روابط دیرینه ایران و روسیه با قدمت چندین قرن ضربه بزنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران خاطرنشان کرد: مسکو، مواضع رسمی ایران در مورد برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران (برجام) و در مورد ادامه همکاری با این کشور را مبنا قرار می دهد.

زاخارووا تصریح کرد: در مجموع، ما همواره اظهارات مقامهای ایران را مبنا و ملاک عمل قرار می دهیم. 

 وی  با بیان اینکه روسیه بیشترین حمایت را از توافق هسته ای ایران (برجام) کرده است خاطرنشان کرد که ایران بطور رسمی بارها از مسکو بخاطر موضع این کشور در برنامه هسته ای ایران قدردانی کرده و خواستار ادامه همکاری با روسیه شده است. 

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآوری کرد: ظریف روز ۲۶ ژانویه گفت که از روسیه بخاطر مواضع بسیار سازنده و اصولی قدردانی می کند و تهران به همکاری با مسکو برای حفظ و احیای برجام ادامه می دهد.

زاخارووا ادامه داد: رئیس جمهوری ایران روز ۱۳ ماه آوریل گفت که ایران تلاش های روسیه برای نجات و احیای برجام را عالی ارزیابی می کند.

وی افزود: رئیس پارلمان ایران نیز روز هفتم ماه فوریه گفت که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران همواره بر ماهیت راهبردی روابط ایران و روسیه تاکید دارد.

زاخارووا خاطرنشان کرد که قالیباف نخستین سفر خارجی خود را به مسکو انجام داد که نشانه اولویت روسیه در سیاست خارجی ایران است. 

وی افزود: واقعیت نشان می دهد که بدون کمک تعیین کننده فدراسیون روسیه، در کوتاه مدت نمی شد تمام سوال ها و مسائل انباشته شده ازسوی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران را حل کرد و شفافیت و ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای این کشور را تضمین کرد.

زاخارووا گفت: بدون این اقدامات، برجام در سال ۲۰۱۵ امضا نمی شد و حتما در سال ۲۰۱۸ پس از خروج ترامپ از این توافق در سال ۲۰۱۸ فسخ می شد. 

به گفته زاخارووا، تعبیر این نشست رسانه ای (سخنان ظریف) در بحبوحه مذاکرات وین بین کشورهای عضو برجام و آمریکا فقط به این تلاش ها ضربه می زند و این نیز یک واقعیت است. 

وی افزود: روسیه به تلاش های خود برای احیای برجام ادامه می دهد تا نظام منع گسترش سلاح هسته ای تحکیم یابد و اقتصاد ایران از منافع آن برخوردار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.