ثبت رکورد انقباضی ترین هفته بانکها

عملیات بازار باز به منظور کنترل نرخ بهره بین بانکها و تراز نقدینگی در این نهادهای مالی صورت می گیرد. بانک مرکزی در این بازار با خرید اوراق بدهی دولتی به بانکها نقدینگی تزریق می کند. این تزریق در عملیات هفته های بازار باز از نوع ریپو است. عملیات در بازار باز بر اساس وضعیت روند بازار بین بانکی صورت گیرد اگر در این بازار کمبود باشد بانک مرکزی اقدام به خرید اوراق خواهد کرد اما اگر در بازار بین بانکی مازاد منابع باشد این بانک اقدام به فروش اوراق خواهد کرد.

در این نوع معاملات با هر فروشی که بانکها در اوراق بدهی دولتی ثبت می‌کنند باید در سررسیدی ۱۴ روزه این مبلغ را با نرخ سود معین به بانک مرکزی باز پرداخت کنند. این عمل را می توان در معنای قبض پول گرفت. ما به التفاوت این دورقم نقش بسزایی در کنترل نرخ بهره بین بانکی داشته و از این طریق بر ارزش پول و قدرت خرید جامعه اثر گذار خواهد بود.کف نرخ سود در این بازار تقریبا ۱۴ درصد و سقف آن ۲۲ درصد است.

یعنی بانکها در حالتی که برای حل مشکل کمبود نقدینیگی خود نیاز جدی تری دارند، از بانک مرکزی در سقف نرخ سود طلب پول کرده و باید در مدت کوتاهی آن را باز پرداخت نمایند. این عملیات را استقراض شبانه نیز می گویند.

در دالان کف و سقفی که برای نرخ سود وجود دارد هدف، رسیدن به نرخ سودی است که هدفگذاری بانک مرکزی است. از آن جا که نرخ بهره بین بانکی تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر قدرت خرید مردم داشته و در نهایت نرخ تورم را جابجا می کند بنابراین برای رسیدن به تورم هدف گذاری شده باید نرخ معینی را بانک مرکزی سیاستگذاری کرده باشد. این نرخ درهفته گذشته تقریبا ۱۹.۷۶ درصد بوده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «بانک مرکزی ترمز دستی را کشید/ تزریق صفر در بازار باز» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.