رکورد آمارهای سیاه کرونایی در هفته نخست اردیبهشت1400

جهش خطر بیماری کرونا در ایران+ نمودار

کدخبر: ۴۰۹۱۵۲
اقتصادنیوز: آمارهای هفتگی کرونا در اردیبهشت نشان از ثبت رکوردهای سیاه کرونایی در ایران داشته است. وضعیت قرمز و سیاه آمار بیماران تحت درمان و جانباختگان لزوم پیشگیری از ابتلا را جدی تر از قبل بیان می کند.
جهش خطر بیماری کرونا در ایران+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، در روزهای اخیر روند بیماری کرونا موج جدیدی را آغاز کرده است. موج برخاسته از آمار ابتلای کرونایی در کشور اکنون به شاخه مرگ و میر رسیده و همچنان در حال رکورد زنی است. اما آمار هفتگی بیماری کرونا از وضعیت شاخص های این بیماری چه توصیفی را ارائه می دهند؟

روند آمارهای هفت روزه کرونایی در کشور با از بین بردن اثر نوسانات روزانه می تواند مسیر شفاف‌تری از این بیماری را در کشور نمایان سازد.

درهمین راستا با مجموع داده های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان در هر روز می توان مسیر هر کدام از آمارها را در موقعیت معلوم ترسیم و بررسی کرد.

ابتلا بالاتر از سال قبل

شمار مبتلایان در هفته نخست اردیبهشت ماه 1400 نسبت به هفته قبل خود 14.8 درصد کاهش داشته و به 140 هزار و 241 نفر رسید. 

روند مبتلایان هفتگی دراین مدت نشان از توقف نسبی ابتلای کرونا در ایران داشته است. بااین وجود هنوز هم میزان ثبت شده آمارابتلا در این هفته از تمام مقاطع هفت روزه سال گذشته بالاتر بوده است.

به عبارت دیگر هر چند روند ابتلای بیماری درحال کاهش است اما هنوز از آمارهای سال پیش خطرناک تر است.

روند شیوع این بیماری نیز که از طریق محاسبه روند نسبت ابتلا به تست هفتگی به دست می آید در هفته اخیر مانند ابتلا مسیری کاهشی داشته است. 

بنابر آمارهای وزارت بهداشت و درمان در این مقطع، 864 هزار و  122 تست از مراجعین مشکوک به ویروس کرونا اخذ شده که پاسخ 16.3 درصد از آنها مثبت بوده است. این رقم در هفته پیش 20.6 درصد بوده و تقریبا 4 واحد درصد تنزل پیدا کرده است. 

به معنای دیگر وضعیت شیوع نسبت به آنچه در هفته پیش ثبت شد کاهشی تر بوده بوده و بیشتر تحت کنترل درآمده است.

اما متغیر خطرناکی که دراین بازه از زمان همچنان روندی افزایشی را به ثبت رسانده شمار جانباختگان هفتگی این بیماری است. 

کرونا

رکورد مرگ و میر کرونا در ایران

میزان مرگ و میر درهفته نخست اردیبهشت نسبت به هفته قبل خود در ایران 10 درصد افزایش پیدا کرده و از مرز 3 هزار نفر عبور کرد.

مجموع جانباختگان در این هفته نشان از فوت 3هزار و 12 نفر در ایران داشته که در مقایسه با آنچه تا پیش از این به ثبت رسیده است رتبه سوم را رقم زده است. 

حد بالای مرگ و میر کرونایی در این دوره نشان از انتقال پیامدهای موج ابتلا به سوی آمارهای سیاه تر کرونایی را دارد.

رکورد بالاترین فوتی روزانه نیز در این هفته به ثبت رسید که معادل با 496 نفر بوده است.

آمار اعلام شده از میزان بستری های روزانه بیمارستانها نیز هر روز وخیم تر از روز قبل می شود.

کرونا

وضعیت وخیم بیماران در هفته نخست اردیبهشت

درهمین رابطه تعداد بستری های روزانه درهفته ای که گذشت همواره بالاتر از 3 هزار نفر گزارش شده  و در نهایت در انتهای این هفته شمار بیماران بدحال کرونایی در ایران نیز به 5 هزار و 400 نفر رسید.

درصورتی که مجموع فوتی ها و بهبود یافتگان در هر روز را از کل ابتلا تا همان روز کسر کنیم حاصل وضعیت بیماران تحت درمان خواهد بود.

روند این متغیر درایران نشان می دهد که در پایان هفته اخیر به بالاترین میزان خود از ابتدای شیوع کرونا در ایران تاکنون رسیده ایم.

اکنون در ایران 472 هزار و 579 نفر تحت مداوای این بیماری قرار گرفته اند که 4.8 درصد آن در هفته اخیر در بیمارستانها بستری شده اند.

در نهایت بالاتر رفتن بستری های روزانه بیماری باوجود کاهش امار ابتلا نشاندهنده افزایش خطر این بیماری در روزهای اخیر بوده و در نهایت سبب بالاتر رفتن آمار مرگ و میر کرونایی در کشور شده است. این اتفاقا دو نتیجه مهم را در بردارد.

نخست آنکه افراد جامعه باید بیش از پیش ازسرایت بیماری جلوگیری به عمل بیاورند چرا که این بیماری اکنون به مراحل سخت تری از درمان رسیده است.

دوم آنکه با توجه به موج جدید برخاسته از این بیماری و رشد آمار بستری و بیماران بدحال بیمارستانها نیازمند تجهیزات بیشتری نسبت به قبل خواهند بود.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید