تردیدهای تورمی در بازار طلا

برخی از تحلیل‌گران معتقدند که فضای تورمی مورد انتظار فعالان بازار طلا ایجاد نمی‌شود، زیرا سمت عرضه اقتصاد به سرعت در حال تطبیق پیدا کردن با سمت تقاضاست و ضربه‌ای که پاندمی به سمت عرضه وارد کرد به سرعت از بین می‌رود.

تغییرات قیمت طلای جهانی

قیمت طلا در بازارهای جهانی معاملات روز جمعه را با قیمت حوالی ۱۷۶۵ دلار آغاز کرد و با دنبال کردن رفتار نوسانی کار خود را زیر مرز ۱۷۷۰ دلار و نزدیک به آن پایان داد.

برخی اعتقاد داشتند که با سیاست‌های انبساطی پولی و مالی دولت بایدن، سطح تورم افزایش پیدا می‌کند و قیمت طلا در فضای تورمی جدید رشد می‌کند. سرمایه‌گذاران بازار طلا، روی فضای تورمی و رشد قیمت فلز گران‌بها حساب باز کرده بودند. در نقطه مقابل برخی از تحلیل‌گران معتقدند چاپ و انتشار پول با توجه به فضای اقتصادی کنونی آمریکا با کاهش سرعت گردش پول همراه می‌شود و تورم مورد انتظار محقق نمی‌شود. علاوه بر این در دوره پاندمی سمت عرضه اقتصاد آسیب جدی دید، بسته‌های حمایتی بایدن افزایش تقاضا را به دنبال خواهد داشت، اما به محض اینکه سمت عرضه با افزایش تقاضا و قیمت‌ها، خود را هماهنگ کند، قیمت‌ها به حالت قبل باز می‌گردد و تورم ایجاد شده از بین می‌رود.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «خواب قیمت طلا در روز خوب بیت کوین و اتریوم» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.