چند اتفاق مهم در آمارهای روزانه کرونا؛

کمر کرونا در ایران نشکست /وضعیت همچنان سیاه

کدخبر: ۴۰۹۳۶۶
درآمارهای روزانه کرونایی در روز جاری چند اتفاق مهم رقم خورد که درمهمترین آنها بهبودی های روزانه کرونایی به بیشترین حد خود درایران رسید. با این وجود کاهش نرخ بهبودی و روند صعودی مرگ ومیر همچنان بیانگر جولان وضعیت سیاه کرونایی در کشور است.
کمر کرونا در ایران نشکست /وضعیت همچنان سیاه

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی داده های روزانه وزارت بهداشت و درمان از وضعیت بیماران کرونایی در ایران منتشر حاوی نکات مهمی برای تحلیل و ارزیابی این بیماری در کشور است. با توجه به بالاتر رفتن آمار کرونا در ایران و ثبت رکوردهای مختلف آماری، می توان پیش بینی کرد که صدمات و آسیب های ناشی از شیوع این بیماری بیشتر از قبل شده و حتی جبران ناپذیر شود.

مطابق با این گزارش ها در روز جاری، شمار بهبودی های روزانه در ایران به رکورد بیشترین میزان خود در تقویم کرونایی ایران رسیده و از مرز 16 هزار نفر فراتر رفت. اما آیا این اتفاق می تواند نشاندهنده کاهش خطر بیماری کرونا در کشور باشد؟

رکورد بهبودی روزانه کرونا در ایران

در روز 11 اردیبهشت شمار مبتلایان روزانه در ایران به 17 هزار و 80 نفر رسیده که نسبت به روز قبل 11 درصد کاهش پیدا کرده است. مدتی است آمارهای ابتلای روزانه در ایران کمی رفتاری کاهشی به خود گرفته و در حدی پایین تر از 20 هزار نفر به ثبت می رسد. درهمین راستا در روز جاری پس از 25 روز باز هم شمار مبتلایان روزانه به مرز 17 هزارنفر تنزل پیدا کرد.

شمار تستهای روزانه نیز که در روز گذشته به رکورد 136 هزار نفر رسیده بود در روز جاری کاهش پیدا کرده و به کانال 130 هزار تست رسید. این آمارها گویای فروکش کردن تب شیوع درروز جاری است که البته نمی توان آن را دائمی دانست.

دربخش دیگری از آمارهای روزانه به وضعیت بهبودیافتگان کرونایی در ایران پرداخته می شود که نشان از وضعیت درمان مبتلایان به این بیماری در هر روز داشته و گویای تلاش بی وقفه کادر درمان است.

در همین خصوص شمار بهبودی های روزانه در روز جاری به 16 هزار و  743 نفر رسیده و بالاترین رکورد خود در تقویم کرونایی ایران را به ثبت رسانده است.  

این رکورد نمایانگر موفقیت نیروهای درمانی در بهبود حال بیماران در ایران بوده است. اما آنچه می تواند وضعیت خطر این بیماری در کشور را به شکل دقیقتری بررسی کند نرخ بهبودی ها در کشور است. این نرخ بر خلاف متغیر بهبودی روندی نزولی را ازخود در ایران برجای گذاشته است.

کرونا

روند نزولی نرخ بهبودی در ایران

نسبت مجموع بهبودی ها در هر روز به مجموع مبتلایان درهمان روز معرف نرخ بهبودی در کشور است.  در همین خصوص بنابر آمارهای وزارت بهداشت و درمان در 11 اردیبهشت، تا این موعد، 2 میلیون و 516 هزار و 157 نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده اند که 1 میلیون و 971 هزار و 64 نفر آنها بهبود پیدا کرده اند.

نسبت این دو متغیر به یکدیگر برابر با 78.3 درصد بوده که نسب به میانگین ثبت شده از این متغیر در میانه زمستان 7 واحد درصد کمتر است. نمودار این متغیر در روزهای اخیر نشاندهنده مسیر نزولی نرخ بهبودی درکشور بوده است. کمترین حد این نرخ در پاییز سال 99 رقم خورده که برابر با 69 درصد بوده است و اکنون در مسیر تنزل به سمت این رقم می باشد.

بنابراین کاهش میزان بهبودی های کرونایی به نسبت مبتلایان نشان می دهد با وجود تلاش کادر درمان و ثبت رکوردهای بهبودی اما هنوز این بیماری در موقعیت خطرناکی قرار داشته و سهم بهبودی ها از بیماران در حال کاهش است.

از سوی دیگر روند فوتی ها در کشور نیز می تواند تصویر دیگری را از پازل وضعیت کرونا در ایران ترسیم کند. این روند در روزهای اخیر مسیری صعودی داشته است.

کرونا

روند صعودی آمار هفت روزه فوتی های کرونا درایران

شمار جانباختگان بیماری کرونا در روز جاری بنابر امارهای وزارت بهداشت و درمان برابر با 332 تن بوده است. نوسانات فوتی های روزانه در کشور می تواند ناشی از اشتباهات آماری بوده و درنتیجه بیان شفافی از وضعیت کرونایی کشور را ارائه ندهد.

به همین دلیل می توان از روند هفت روزه فوتی ها استفاده کرده و تغییرات این بازه از شاخص آماری فوت را در ایران مقیاس دقیقتری از روند سیاهی کرونا دانست. درهمین رابطه در هفت روز منتهی به روز جاری درکشور 2 هزار و 970 نفر در ایران جان خود را از دست داده و در راستای ثبت قله دیگری از این متغیر در ایران قرار دارد. پیش از این افزایش شمار فوتی های روزانه سبب ثبت قله ای در فصل پاییز (30 آبان) شده بود که برابر با 3 هزار و 314 نفر بوده است.

مقایسه ها نشان میدهد که تنها 11.6 درصد تا قله ثبت شده در 30 آبان درایران فاصله است. 

در مجموع بررسی آماری متغیرهای مهم کرونایی درایران نشان از آن داشته است که با وجود افزایش آمار بهبودی ها و ثمر بخشی های پی در پی کادر درمان در طبابت بیماران اما خطر این ویروس نه تنها در موقعیت سیاهی قرار داشته بلکه همچنان روندی صعودی دارد و در پی ثبت قله های دیگری در این خصوص در ایران می باشد. شاخص های بیانگر این نکته روند صعودی در شمار هفت روزه فوتی ها و مسیر نزولی نرخ بهبودی درکشور است. 

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید