آغاز به کار منفی بازار سرمایه در ابتدای هفته

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید شرایط سیاسی در داخل و خارج به گونه‌ای است که بازار از خریدار خالی شده و همه چشم انتظار اخبار جدید هستند.

 بورس اوراق بهادار تهران امروز از آغاز معاملات روند کاهشی در پیش گرفت و شاخص کل بورس در پایان معاملات با کاهش ۱۳ هزا رو ۵۴۷ واحد به رقم یک میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۰۳ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۱۶۰۷ واحد به رقم ۴۲۵ هزار و ۶۶۴ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۷۷۸ هزار میلیارد تومان رسید.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص روند بازار سرمایه گفت: باید توجه داشت که همچنان متغیرهای کاهشی بازار فعال است و همچنان مشکلاتی مثل نرخ بهره بالا، کاهش نرخ دلار، قیمت‌گذاری دستوری و انتخابات ریاست جمهوری پابرجا است.

شمارش معکوس بورس برای چرخش / شاخص به کدام سو می‌رود؟

وی افزود: هرچند هفته گذشته بعد از اعلام برنامه ۷ به علاوه ۳ بازار مقداری رو به تعادل رفت. امروز هم البته منفی بازار خیلی شدید نبود و صف های فروش کم حجم بودند. فردا یک شنبه هم رهبری سخنرانی بسیار مهمی دارند و ممکن است در آن از مسائل اقتصادی و مذاکرات سیاسی از سوی ایشان اعلام شود. به نظرم دو روز پرخبر را خواهیم داشت. به همین خاطر بازار تا حدی از خریدار خالی شده و چشم‌ها به اخبار دوخته شده است. 

دارابی بیان کرد: اگر از روز دوشنبه اتفاق خاصی نیفتد و حمایت عملی در حوزه‌های مختلف انجام نشود، بازار دیگر گارد انتخاباتی میگیرد و مدیران شرکت‌های بزرگ، بیمه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی همه تحت تاثیر انتخابات قرار می‌گیرند و روند تصمیم‌گیری آن ها تا قبل از انتخابات متوقف می‌شود. از این جهت امیدواریم فردا و پس‌فردا با خبرهای خوب و اقدامات عملی همراه شود. 

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اکثر گزارش عملکرد شرکت‌ها در سال ۹۹ منتشر شده است و چند روز پیش هم گزارش فروردین ماه را داشتیم. این گزارش‌ها نشان می‌دهد که بازار جو خوبی به لحاظ عملکرد شرکت‌ها دارد.

وی افزود: گزارش‌هایی که دریافت کردیم نشان داد که عملکرد سال ۹۹ یا مطابق انتظار و یا بیش از انتظار بوده است؛ به خصوص در گروه‌های پایه‌ای مثل معدنی‌ها، پتروشیمی‌ها، فلزی‌ها، بانک‌ها و برخی از نمادهای دیگر.

دارابی گفت: ولی در کلیت بخاطر کمبود نقدینگی بازار روند بازار کاهشی است. اگر حمایتی از بازار صورت بگیرد می‌توانیم به راحتی از این فاز افت جدا شویم. چون به هر حال فصل مجامع هم در حال شروع شدن است و گزارش‌های اعلامی کم کم به سودهای تقسیمی خواهد رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.