زیباکلام: از سال گذشته گفتم برجام 1400 موفق خواهد بود

فعال سیاسی اصلاح طلب در کلاپ هاوس گفت: ایران چقدر باید هزینه چاه ویل هسته ای را بدهد؟

صادق زیباکلام در کلاپ هاوس خبرآنلاین با عنوان «بررسی مذاکرات وین» که در حال برگزاری است گفت: جمعه دور بعدی مذاکرات وین است که نشان می دهد آرام جلو می رود. باید اول به این نکته بپردازیم که چرا هسته‌ای قاتق نان ما نشد و قاتل جان ما شد؟ ما از سال ۸۱ چقدر هزینه به چاه ویل هسته ای بریزیم؟ چون در ایران پاسخگویی ندارد، هر تصمیمی هم درست است و هم درست نیست. ولی بالاخره یک روزی باید جواب بدهند مملکتی که وضع واکسن و بهداشت و آموزشش به این گونه است،چرا باید این همه هزینه به چاه ویل هسته ای بریزد؟

درباره مذاکرات کوتاه مدت برجام فعلی، باید گفت من از سال گذشته گفتم برجام ۱۴۰۰ موفق خواهد بود چون هم آمریکایی ها تجربه پیدا کرده اند و هم خود ما، منتهی موفقیت برجام ۱۴۰۰ را به دو بخش تقسیم می کنم؛ بخش انتظارات جمهوری اسلامی ایران در بخش کوتاه مدت و همچنین انتظارات کوتاه مدت آمریکا و انتظارات بلندمدت دو طرف.

در کوتاه مدت انتظارات ما این است که حداقل به هر چه می توانیم به حسابها و دارایی های بلوکه شده ما که پس از فروش نفت حاصل شده، دست پیدا کنیم. عمده صادرات نفت ایران به چهارکشور ژاپن، چین، هند و کره جنوبی است و هر ۴ کشور یک ریال از بیم تحریم به ما نپرداخته اند. ما مقداری هم عراقی ها طلبکاریم و هر وقت می گوییم دلارها را بدهید، یک نگاه به آمریکا می کنند و یک لبخندی به ما می زنند که فعلا مقدور نیست. چینی ها، هندی ها، کره ای و ژاپنی ها همینطور .

امیدواریم دست کم ۳۰ میلیارد دلار پول نفت از کشورها طلبکاریم که در کوتاه مدت، هر چه می توانیم از این پولها را برگردانیم. امیدواری دوم  ما این است که بتوانیم صادرات یک میلیون بشکه در روز را داشته باشیم و این مستلزم این است که سیستم بانکی جهانی برای ما آزاد شود که بتوانیم پول نفتی که می فروشیم به دستمان بیاید. عمده ترین انتظارات ایران این است. این که یک سری افراد از تحریم خارج شود، سمبلیک است و نظام می خواهد از این به عنوان یک سمبل استفاده کند. اصل، رسیدن به بخشی از ۳۰ میلیارد دلار است و همچنین صادرات نفت داشته باشیم و بتوانیم از سیستم بانکی استفاده کنیم.

خواست آمریکایی ها این است که فعالیتهای هسته ای ما دوباره زیرنظر آژانس برود. مانند زمانی که در ۹۴ فعالیتهای ما زیر نظر آژانس رفت.

خواست بلندمدت ما چیزی نیست جز برداشتن بقیه تحریمها ولی آمریکاییها می خواهند مانند برجام ۹۴ که همه فعالیتهای هسته ای را مهار کرده بودند و نطنز و اراک تعطیل شده بود ،آمریکایی ها از این بابت توانسته بودند فعالیتهای هسته ای ایران را مهار کنند. بعد از خروج ترامپ از برجام، ما دوباره نسل جدید سانتریفیوژها را فعال کردیم و ادامه دادیم. هدف آمریکاییها مهار مجدد ما است و این که زیر کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی برویم و فعالیتمان مهار شود.این اتفاق خواهد افتاد و در کوتاه مدت، آژانس شروع به کنترل فعالیتهای هسته ای ما می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.