آمریکا به سمت تقابل نظامی با چین پیش می رود؟

این اظهارات بلینکن پس از آن مطرح می شود که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اخیر در نخستین سخنرانی خود در کنگره تاکید کرده بود که ایالات متحده به دنبال درگیری با پکن نیست.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین اظهار داشت که به همتای چینی خود گفته است که از رقابت با پکن برای کسب قدرت غالب جهان استقبال می‌کند.

بلینکن  که برای حضور در نشست وزرای خارجه گروه هفت در لندن سفر کرده است، گفت: تنها یک کشور در جهان وجود دارد که از لحاظ نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک قابلیت و ظرفیت به چالش کشاند مبانی نظم بین الملل را دارد و ما در برابر هر کسی که خواسته باشد چالشی در برابر این نظم و قوانین باشد در مقابل وی ایستاده و از این موضوع دفاع خواهیم کرد.

وزیر امورخارجه آمریکا درمورد وضعیت کنونی چین ادعا کرد: آنچه که طی سال های اخیر شاهد آن بوده ایم که چین در داخل سرکوبگرانه تر و در خارج هرچه خصمانه تر شده است.

هدف چین تبدیل شدن به یک کشور غالب است

بلینکن در پاسخ به این پرسش که هدف چین چیست گفت: تصور می کنم که با گذشت زمان، چین بر این باور است که قادر بوده و اینکه باید به یک کشور غالب در جهان بدل شود.

تقابل نظامی به نفع پکن – واشنگتن نیست

درادامه این مصاحبه وزیرامورخارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا به سمت یک تقابل و رویارویی نظامی با چین پیش می رود، گفت: این مساله کاملا در تضاد منافع هردو طرف چین و آمریکا است که بخواهد به آن نقطه برسد و یا حتی بخواهد در چنین مسیری قرار گیرد.

 

مصاحبه شبکه سی.بی.اس نیوز با آنتونی بلیکن وزیرامورخارجه آمریکا

نتیجه ۲۰سال جنگ در افغانستان؛ بلینکن:آمریکا جلوی طالبان در آمد

بلینکن در پاسخ به سوالی درخصوص تصمیم دولت بایدن برای خروج از افغانستان و تبعات این خروج گفت: ما خود را برای هر سناریویی آماده کرده ایم و با چشمانی باز مراقب وضعیت هستیم، اما بدانید که آمریکا به مدت ۲۰ سال در افغانستان بوده و برخی اوقات فراموش می کنیم به چه علتی در روز نخست اصلا به آنجا رفتیم (حمله کردیم)، به این خاطر که باکسانی که در یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به ما حمله کردند،  مبارزه کنیم و ما این کار را کردیم.

وزیر امورخارجه آمریکا افزود این بدان معنی نیست که با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ما این کشور را رها و ترک کرده ایم، نه اینگونه نیست، چراکه سفارت آمریکا در افغانستان خواهد ماند و واشنگتن دورا دور نگاهش متوجه افغانستان خواهد بود.

زندان گوانتانامو باید بسته شود

بلینکن در پاسخ به این پرسش که دولت بایدن زندان گوانتانامو را خواهد بست گفت: بر این باوریم که زندان گوانتانامو باید بسته شود ، قطعا این هدف ما است، اما این مساله است که طی ماه های آتی بر آن متمرکز خواهیم شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.