اصلاحیه بی سروصدا علیه برجام در یک لایحه مهم

متیو پتی در Responsible Statecraft وابسته به اندیشکده «کوئینسی» نوشت: برخی از دموکرات‌های سنا نگرانند که اصلاحیه‌ای که بی سر و صدا به لایحه مربوط به چین اضافه شده یک «قرص سمی» پنهان علیه دیپلماسی با ایران باشد.

 در ادامه این مطلب آمده است: کمی قبل از اینکه لایحه «قانون رقابت استراتژیک» توسط کمیته روابط خارجی سنا دچار تغییر شود، باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و جیم ریش اصلاحیه ای را به این قانون الصاق کردند که شرایط گزارش دهی موافقت نامه‌های بین المللی به کنگره را بسیار بسط و گسترش می‌دهد.

براساس این اصلاحیه، وزارت امور خارجه موظف است ظرف پنج روز پس از تأیید مذاکره یا انعقاد یک توافق‌نامه بین المللی یا سند غیر الزام آور با تأثیرات مهم در سیاست خارجی آمریکا، به کنگره گزارشی مفصل ارائه دهد.

در حالی که این اصلاحیه توسط برخی از کارشناسان حقوقی مورد حمایت قرار گرفت، دو دستیار کنگره و یک فعال که خواست نامش فاش نشود، ابراز نگرانی کردند که این قانون می‌تواند بر مذاکرات در حال انجام در وین تأثیر بگذارد، جایی که دولت بایدن در حال مذاکره با پنج قدرت جهانی دیگر برای بازگرداندن ایران به برجام است.

یکی از دستیاران کنگره گفت: از نظر ما، لحن این اصلاحیه نگران کننده بود زیرا می توان آن را به عنوان نیاز به اطلاع کنگره برای هرگونه مذاکره در مورد توافق نامه بین المللی و نه فقط توافق با ایران تفسیر کرد. این می تواند به طور بالقوه تلاش هایی را که دیپلمات ها تمام وقت انجام می دهند تا بی سر و صدا مسائل را حل کنند از بین ببرد.

این شخص به صراحت هرچه تمام اظهار داشت که این اصلاحیه ‌می‌تواند به مخالفان مذاکرات وین در کنگره فرصتی برای کارشکنی در راستای عدم موفقیت آن دهد.

منندز و ریش هر دو مخالف برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ هستند که دولت بایدن به دنبال بازگشت به آن است.

منندز همچنین برای خنثی کردن رویکرد دیپلماتیک فعلی دولت بایدن تلاش فراوان کرده است. او با همکاری جمهوری خواهان سنا و ایپک در تلاش برای تحت فشار قرار دادن دولت بایدن جهت اتخاذ رویکرد جدی تر با ایران است.

دفتر منندز به درخواست برای اظهار نظر پیرامون این موضوع پاسخ نداد.

یکی از دستیاران کنگره مدعی شد که دموکرات‌ها همچنین از نحوه ارائه این متمم اصلاحی نگران بوده‌اند. منندز با استفاده از اختیارات خود به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی کمی قبل از شروع بحث و بررسی لایحه، آن را در متن اصلی وارد کرد.

دستیار دوم گفت: این اقدام از سوی منندز در آخرین لحظه و بدون مشورت و نظر  سایر اعضای دموکرات کمیته انجام شد. به نظر می‌رسد افراد از این موضوع آگاهی ندارند چرا که در یک عمل از پیش تعیین شده غافلگیر شده‌اند.

وزارت امور خارجه از اظهار نظر رسمی خودداری کرد، اما سناتور کریس مورفی مدعی شد که دولت بایدن نگران این قانون است.

وی در جریان جلسه تعیین نتایج ۲۱ آوریل گفت: من می‌دانم که وزارت امور خارجه نگرانی‌هایی در مورد زمان اولیه اعلام مذاکرات به کنگره دارد. گاهی اوقات دشوار است که بدانیم چه زمانی مذاکره آغاز می‌شود، بنابراین من امیدوارم که ما با وزارت امور خارجه کار کنیم تا مطمئن شویم که ما این بند از قانون را درست کنیم.

لایحه رقابت استراتژیک در کمیته روابط خارجی سنا تصویب شده است، اما هنوز تا تبدیل شدن به قانون فاصله زیادی دارد. هنوز مجلس سنا و مجلس نمایندگان فرصت های فراوان برای اصلاح متن این قانون پیش رو دارند.

پیش بینی می‌شود خود این لایحه با حمایت دو حزب و حمایت دولت تصویب شود، اما سرنوشت اصلاحیه منندز و ریش چندان مشخص نیست.

این فعال که خواست نامش فاش نشود گفت: منندز که با جمهوری خواهان کار می‌کرد، از موقعیت خود به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی استفاده کرد تا خودش را در قامت شخصیتی از حزب دموکرات جا زده بلکه در یکی از مهمترین خواسته‌های رئیس‌جمهور بایدن یعنی بازگشت به توافق هسته ای با ایران کارشکنی کند. اکنون دولت احساس می‌کند که مورد حمله قرار گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.