وزیران خارجه ترکیه و لیبی دیدار کردند

«نجلا المنقوش» وزیر خارجه لیبی  عصر دوشنبه به وقت تهران در «طرابلس» پایتخت لیبی نشست خبری با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود برگزار و بر اهمیت نقش ترکیه در آتش بس در لیبی تاکید کرد.

وزیر خارجه ترکیه نیز در پاسخ گفت که آنکارا بر بار دیگر حمایت خود را از دولت وحدت ملی و شورای ریاستی این کشورتاکید کرد. وزیر خارجه لیبی در ادامه با استقبال از توسعه همکاری با ترکیه ابراز امیدواری کرد که همکاری با دولت ترکیه منجر به پایان حضور مزدوران و بیگانگان در لیبی منتهی شود.

وزیر خارجه ترکیه در این نشست خبری بر اهمیت محافظت از تمامیت ارضی لیبی تاکید و در ادامه به توافق دریایی با لیبی اشاره کرد.

هیات ترکیه‌ای را در این سفرعلاوه بر چاووش اغلو، «حلوصی آکار» وزیر دفاع و «یاسر گولر» رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه و برخی مقام‌های بلند پایه دیگر همراهی می‌کند.

ریاست جمهوری ترکیه چندی قبل طرح تمدید ۱۸ ماهه حضور نظامی در لیبی را  به پارلمان ترکیه ارسال کرد. در این طرح با تاکید بر خطراتی که تحولات کشور لیبی برای ترکیه و کل منطقه دارد، آمده است: «اگر حملات نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی و درگیری‌ها از سر گرفته شود روی منافع ترکیه هم در حوزه مدیترانه و هم شمال آفریقا تاثیر منفی خواهد گذاشت.»

برخی رسانه‌ها گزارش کردند که با وجود توافق آتش‌بس در لیبی، بیش از ۱۱ هزار مزدور خارجی تحت حمایت ترکیه در این کشور باقی مانده‌اند. بر اساس اسنادی افشا شده از سوی شبکه «اسکای نیوز عربی» ترکیه از ۱۲ هزار و ۸۳۵ مزدور اعزامی خود از سوریه به لیبی تنها، هزار و ۲۲۶ نفر را از این کشور خارج کرده است.

ترکیه متهم است که چندین هزار مزدور را در این کشور جنگ زده برای تقویت و پشتیبانی از دولت وفاق ملی (GNA) که از سوی  سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود، در مبارزه با ارتش ملی لیبی (LNA) به فرماندهی «ژنرال خلیفه حفتر»  در این کشور مستقر کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.