عراق کاردار سفارت ترکیه را احضار کرد

بر اساس بیانیه رسمی وزارت خارجه عراق، «گوجلو کالاوات» کاردار سفارت ترکیه در بغداد فراخوانده شده و «نزار خیر الله» معاون وزیر امور خارجه یادداشت ناخرسندی شدید و محکومیت دولت عراق را به دلیل حضور وزیر دفاع ترکیه در داخل خاک عراق بدون هماهنگی و اخذ موافقت از دستگاه های ذیربط عراقی و دیدار با نیروهای ترکیه که به صورت غیر قانونی در خاک عراق حضور دارند، تسلیم وی کرد. 

در یادداشت اعتراض آمیز دستگاه دیپلماسی عراق همچنین اظهارات وزیر کشور ترکیه در خصوص نیت آنکارا برای ایجاد پایگاه نظامی دائمی در شمال عراق محکوم شده است. 

نزار خیر الله به کاردار سفارت ترکیه تاکید کرد که دولت عراق به طور قاطعانه با نقض مستمر حاکمیت ملی و حریم خاکی و هوایی عراق توسط نیروهای نظامی ترکیه مخالف است.

معاون وزیر امور خارجه عراق گفت که ادامه این روند ترکیه با اصول حسن همجواری و روابط دوستانه و قوانین و معاهده های بین المللی مرتبط انسجام ندارد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه عراق خاطرنشان ساخته است اقدامات نظامی یکجانبه هرگز نمی تواند راه حل مناسب برای حل و فصل چالش های امنیتی مشترک باشد.

عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق در ۲۳ آوریل گذشته (سوم اردیبهشت ماه گذشته) آغاز شده و  منابع عراقی می گویند که وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه گذشته با نقض حاکمیت ملی عراق بر اراضی اش، از نیروهای مسلح ترکیه در شمال عراق بازدید کرد.

خلوصی آکار روز گذشته دستاورد ۱۰ روز عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق را کشته شدن ۵۳ تن از جنگجوهای «پ.ک.ک» و ۷ تن از سربازان ترکیه اعلام کرد.

با وجود اعتراض رسمی عراق به حضور نظامی ترکیه در شمال کشور تاکنون آنکارا در خصوص توقف عملیات نظامی جاری در استان دهوک (شمال عراق) تصمیمی نگرفته است.

در همین ارتباط منابع خبری کردزبان عراق می گویند که ترکیه با هدف ایجاد نوار مرزی امن درصدد تکرار سناریو سوریه در شمال عراق است و وجود عناصر «پ.ک.ک» را بهانه قرار داده است.

عراق کاردار سفارت ترکیه را احضار کرد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.