توجه ویژه رسانه‌های بین‌المللی به مذاکرات وین

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با بیان اینکه موانع قابل توجهی باقی مانده است، نوشت: اما یک نشانه خوش بینانه از سوی دولت بایدن بروز یافت که احتمال بازگشت  به توافق وجود دارد.

روز پنجشنبه ، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در آستانه آنچه به گفته وی می‌تواند دور نهایی مذاکرات قبل از رسیدن به توافق ، باشد گفت که ایالات متحده و ایران می توانند طی چند هفته به طمطابقت با توافق هسته‌ای بازگردند.

این مقام ارشد در حضور خبرنگاران به شرط ناشناس ماندن گفت احتمال توافق قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران در اواسط ماه ژوئن را هر دو طرف ممکن و قابل دستیابی می دانند. وی این احتمال را نداد که در دور مذاکراتی که روز جمعه در وین آغاز می شود ، توافق انجام شود.

با این حال، این مقام رسمی هشدار داد که ایالات متحده و ایران همچنان در مورد میزان اقدام لازم هر یک از طرفها برای پیروی از مفاد توافق ۲۰۱۵ -لغو تحریم های اقتصادی واشنگتن در ازای اینکه تهران برنامه هسته‌ای خود را محدود کند- اختلاف نظر دارند.

این مقام رسمی به نقاط اختلاف خاصی در مذاکرات اشاره نکرد  و می گوید تا زمان حل آنها، نامشخص می‌مانند.

رسانه های دولتی ایران روز پنجشنبه گزارش دادند که یکی از اختلافات در این گفتگوها مربوط به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در ماه گذشته است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «تأیید مذاکرات تبادل زندانی/ واکنش ایران به پیشنهاد جامع رفع تحریم‌ها» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.