اندازه شکاف دلار آزاد و سنا نصف اندازه شکاف یورو است

قیمت متوسط دلار متشکل از هفته دوم تا هفتم سال جدید حدود ۱۴ درصد افت کرد و قیمت یورو متشکل در این مدت حدود ۱۰ درصد پایین آمد. اندازه شکاف بین نرخ بازار آزاد و سامانه سنا در هفته چهارم برای دلار حدود ۳  درصد بود که در هفته اخیر به حدود ۰.۶ درصد کاهش یافت. اندازه این شکاف برای یورو از ۴.۶ درصد به ۱.۲ درصد رسید.

روند قیمتی دلار و یورو متشکل در شش هفته گذشته

قیمت متوسط وزنی دلار و یورو متشکل در طول شش هفته گذشته به طور پیوسته روند کاهشی را دنبال کرد. قیمت دلار متشکل از ۲۴ هزار و ۸۲۰ تومان در هفته دوم به ۲۱ هزار و ۳۹۲ تومان در هفته هفتم کاهش یافت. یعنی قیمت دلار متشکل در طول این مدت ۳ هزار و ۴۲۸ تومان معادل حدود ۱۴ درصد افت کرد. قیمت یورو از ۲۹ هزار و ۱۴ تومان در هفته دوم به ۲۶ هزار و ۵۶ تومان در هفته هفتم کاهش یافت، یعنی قیمت یورو در طول این مدت ۲ هزار و ۹۵۸ تومان معادل حدود ۱۰ درصد افت کرد.

حجم مبادلات دربازار متشکل

حجم عرضه دلار در بازار متشکل از هفته دوم تا پنجم سال ۱۴۰۰ روند افزایشی را دنبال کرد و از ۱۰ میلیون و ۵۶۳ هزار در هفته دوم به ۳۳ میلیون و ۴۷۹ هزار در هفته پنجم افزایش یافت، اما از آن پس کاهشی شد و در هفته هفتم به ۱۵ میلیون و ۶۸۷ هزار کاهش یافت. عرضه یورو رفتاری نوسانی داشت اما در طول ۶ هفته اخیر، هفته آخر کمترین عرضه یورو متشکل را در بر داشت. عرضه یورو در این هفته ۸۲۲ هزار و ۴۰۰ بود.

در اکوایران ببینید:بازگشت صف دلار سهمیه‌ای به بازار ارز

روند قیمتی دلار در بازار آزاد و سامانه سنا

متوسط قیمت دلار در بازار آزاد، سامانه سنا و بازار متشکل در طول 4 هفته اخیر روند کاهشی را دنبال کرد. دلار بازار آزاد از 24 هزار و 910 تومان در هفته چهارم به 21 هزار و 726 تومان در هفته هفتم کاهش یافت. دلار سنا از 24 هزار و 185 تومان در هفته چهارم به 21 هزار و 597 تومان در هفته هفتم کاهش یافت. شکاف بین نرخ آزاد و سنا در هفته چهارم 725 تومان معادل حدود 3 درصد بود. اندازه این شکاف در هفته هفتم به 129 تومان معادل حدود 0.6 درصد کاهش یافت. بنا بر این همگرایی قیمت‌ها در بازار آزاد و سامانه سنا قابل توجه بود.

روند قیمتی یورو در بازار آزاد و سامانه سنا

متوسط قیمت یورو در بازار آزاد، سامانه سنا و بازار متشکل ارزی در طول 4 هفته اخیر به طور پیوسته روند کاهشی را دنبال کرد. قیمت یورو در سامانه سنا از 28 هزار و 425 تومان در هفته چهارم به 26 هزار و 241 تومان در هفته هفتم کاهش یافت. دلار بازار آزاد نیز از 29 هزار و 729 تومان در هفته دوم به 26 هزار و 548 تومان در هفته هفتم افت کرد. اندازه شکاف بین نرخ بازار آزاد و سامانه سنا در هفته چهارم 1304 تومان، معادل 4.6 درصد بود. اندازه این شکاف در هفته هفتم به 307 تومان معادل حدود 1.2 درصد کاهش یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.