روحانی: اوایل خرداد ۸ میلیون دوز واکسن کرونا در اختیار قرار می‌گیرد

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: گرچه در استان‌ها افت و خیزهایی را در وضعیت کرونا می‌بینیم اما عمدتا در همه استان‌ها به پیک نهایی رسیدیم و این به معنای شیب نزولی پیک چهارم است.

روحانی گفت: تعداد فوتی‌های این موج همانند فوتی‌های موج سوم است که این مساله نشانه مهارت کادر درمان و مراعات مردم است.

اهم اظهارات رئیس جمهور به نقل از مهر و فارس بخوانید؛

*{ درباره اهمیت شب‌های قدر}: به‌رغم اهمیت فوق‌العاده شب‌های قدر که یک شب آن طبق فرموده قرآن کریم از هزار شب بالاتر است. همه علاقه داشتند در مجالس و محافل شبهای قدر شرکت کنند اما عده‌ای احتیاط کردند و با رعایت پروتکل‌ها در منازل خود ماندند و  از طریق صدا و سیما یا سایر رسانه‌های جمعی از فیوضات این شب‌ها بهره‌مند شدند امیدوارم خداوند از همه قبول کند و ما هم از آنها قدردانی می‌کنیم چون اصول بهداشتی را رعایت کردند.

* نوع ویروس انگلیسی متاسفانه موتاسیون یافته و بسیار خطرناک است.

* از زحمات  قرارگاه مقابله با بیماری کرونا در تهران، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، دانشگاه‌ها و روسای دانشگاههای علوم پزشکی، نیروهای مسلح و ناجا که همه دست به دست هم دادند و تلاش کردند، قدردانی می کنم.

* همچنین از  آنانی که بر کسب و کارها و ترددها نظارت کرده‌اند، تشکر می کنم. اگر همه دست به دست هم نداده بودیم و این رنگ بندی‌ها به خوبی در این چند هفته برای مناطق نارنجی و قرمز اجرا نشده بود امروز از پیک چهارم خارج نشده بودیم

*{ در مورد واکسیناسیون عمومی در کشور}: در روزهای آینده یک میلیون دوز دیگر واکسن در اختیار ما قرار می‌گیرد، اوایل خرداد نیز ۸ میلیون دوز دیگر بدست ما خواهد رسید و امیدواریم «کواکس» هم بتواند چند میلیون دوز در این فاصله در اختیار ما قرار دهد تا ما بتوانیم آن ۱۳، ۱۴ میلیون نفری که در اولویت اول ما هستند، در این دولت واکسینه شوند.

*{ با اشاره به خرید واکسن خارجی کرونا}: بهترین واکسن همان اولین واکسن است. هر واکسن مورد تاییدی که رسید آن واکسن را باید فوری بهره‌برداری کرد.

* اگر این کار انجام شود، آنگاه ما می توانیم بگوییم که مرگ را مهار کرده ایم. البته برای مهار زنجیره انتقال باید ۷۰ درصد جمعیت را واکسینه کنیم باید بتوانیم تا تیرماه از این مراحل را عبور کنیم تا بگوییم از نظر مرگ و میر این ویروس را مهار کردیم. ان‌شاالله دولت بعدی هم این کار را ادامه می‌دهد. 

* امیدواریم با کمک واکسن های داخلی که از تابستان وارد عمل می شوند، در شرایط بهتری قرار گیریم، البته واکسن پاستور که محصول مشترک با کوبا است، زودتر به دست مردم خواهد رسید و بقیه واکسن ها نیز به تدریج خواهند رسید و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

*{ با اشاره به انواع جهش‌یافته ویروس کرونا}: امروز در جامعه مطرح می‌شود که این ویروس نوع انگلیسی است و نوع بدتر آن، هندی، برزیلی و آفریقایی و... آمده است، نباید ذهن مردم را مشغوش کند.

*{ با اشاره به اینکه همه آنها یک ویروس هستند و درمان هم یکی است}: ممکن است این ویروس موتاسیون (جهش) پیدا کند و حتی ممکن است در کشور ما نیز جهش یابد اما باید در رعایت پروتکل‌ها، شستن دست‌ها، حذف سفرهای غیرضروری و... حساب شده‌تر عمل کرد. مسیر همان است و ما مسیر دیگری نداریم.  

*{ در تشریح وظایف دولت برای مبارزه با این بیماری}: آنچه که دولت باید انجام دهد، تجهیز بیمارستان ها از جمله امکانات، تامین اکسیژن، امکانات تشخیصی، تجهیز اتاق های «آی سی یو» و تامین دارو است. این کاری است که دولت می‌خواهد انجام دهد و به عهده او است که انجام دهد.

*{ با اشاره به اینکه کار دیگردولت تامین واکسن است}: دولت موظف است این واکسن را با هر سختی بخرد و وارد کند. ما ۱۶ میلیون دوز واکسن از کوواکس خریداری کردیم و ۱۰ میلیون واکسن اخیرا وارد کشور شده که مجموع واکسن‌های خریداری شده، حدود ۳۰ میلیون دوز خواهد بود. این به غیر از واکسن‌های داخلی است. اما کشور نیازمند واکسن داخلی است. 

* ویروس کرونا نشان داد می‌تواند از اپیدمی خطرناک به پاندمی تبدیل شود. این ویروس نشان داد که زود از بین نمی‌رود و جهش می‌یابد.

* کشور باید به توانمندی‌های علمی و تجهیزات برای ساختن واکسن برسد، ۱۶ ماه است که با این ویروس مواجه شدیم و در این مدت ابتدا فکر نمی‌شد بعد هفت تا هشت ماه بشر بتواند به واکسنی برسد. 

* ممکن است این واکسن کامل نباشد و همه مراحل را طی نکرده باشد. تهیه واکسن در دنیا باید زمانی در حدود ۲ تا سه سال و حتی هفت تا هشت سال طی کند و در یک مورد، ۱۸ سال طول کشیده است. کار بزرگی انجام شد و برخی مقررات حذف شد. این واکسن مفید و موثر است و می‌تواند جلوی مرگ و میر را بگیرد. اساس واکسن این است که بدن را برای مبارزه بهتر با ویروس آماده می‌کند.

* واکسن یک ویروس کشته یا ناقص را وارد بدن می کند و بدن شروع به مبارزه با آن می کند. این توانمندی را بدن پیدا می کند که بتواند یک آنتی بادی را در بدن ایجاد کند. 

* از هر واکسنی که مورد تایید بهداشت جهانی قرار می‌گیرد استفاده می‌کنیم تا جامعه را در یک مسیر درست قرار دهد، البته کسی که واکسن می‌زند خود او یک نوع مصونیت پیدا می کند و باید مراقب باشد، چون احتمال دارد ناقل بیماری باشد، باید از اطرافیان خود مراقبت کند.

* در ایران و سایر کشورها، مرگ و میر عمدتا برای ۶۰ سال به بالا یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای است. بر این مبنا است که ما آنها را در اولویت قرار دادیم. بنابراین اولویت ما کم کردن مرگ و میر است اما برای جلوگیری از انتقال باید کار بیشتری انجام بگیرد. اگر بخواهیم زنجیره انتقال را بشکنیم واکسیناسیون باید توسعه پیدا کند و ۷۰ درصد مردم از این واکسن استفاده کنند تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

* امیدواریم تا پایان امسال واکسیناسیون در ایران انجام شود، بخشی از آن در این دولت و بخش دیگر در دولت آینده انجام می‌شود و به نقطه ای می‌رسیم که مورد نظر همه است.

*{ با اشاره به برگزاری انتخابات پیش رو نیز}: توصیه آخر من این است که مبارزه با کرونا و واکسیناسیون یک مسئله ملی، انسانی، اخلاقی است. خواهش می کنم  هیچ کس این داستان را دستمایه‌ای سیاسی برای مسایل حزبی و جناحی و یا برای انتخابات قرار ندهد.مخصوصاً اینکه شب های قدر گذشته است و همه توبه کردند. 

* همه باید دست به دست هم بدهیم تا زودتر از این ویروس خلاص شویم و خداوند توفیق دهد که انتخابات، باشکوه و با اخلاقی داشته باشیم که مورد نظر همه مردم است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.