سفر امیر قطر به عربستان

یک منبع دیپلماتیک در ریاض در این زمینه اعلام کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در محوطه فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز در جده به استقبال امیر قطر می‌رود.

بر اساس این گزارش، قرار است طرف سعودی و قطری اجلاس دوجانبه‌ای برگزار کرده و طی آن اوضاع منطقه خلیج فارس را با توجه به تحولات مذاکرات بین‌المللی با تهران درباره پرونده هسته‌ای ایران و نیز تلاش های دو طرف برای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی به فلسطینیان در مسجدالاقصی و منطقه «باب‌العامود» و محله شیخ جراح مورد بررسی قرار دهند.

اوضاع یمن و تحولات اخیر در روند صلح افغانستان نیز از جمله سایر موضوعاتی است که طرف قطری و سعودی در این اجلاس به آن می‌پردازند.

منابع گزارش دادند که دو طرف همچنین درباره روابط دوجانبه قطر و عربستان و راهکارهای توسعه روابط در همه زمینه‌ها گفتگو خواهند کرد.

عربستان به همراه امارات متحده عربی، بحرین و مصر در ژوئن 2017 به بهانه حمایت قطر از تروریسم، دوحه را تحت تحریم همه جانبه قرار داد.

این چهار کشور عربی از همان زمان با وارد کردن اتهامات فراوان به دوحه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را به صورت زمینی، دریایی و هوایی تحت محاصره قرار دادند. دوحه نیز با رد اتهامات وارده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آن‌ها را به تلاش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.

سرانجام در چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر «العلا» در عربستان که در ژانویه گذشته برگزار شد، طرف‌های تحریم کننده قطر با دوحه آشتی کردند بدون اینکه هیچ یک از شروط 13 گانه عربستان برای لغو تحریم‌های دوحه از جمله تعطیلی شبکه الجزیره، کاهش روابط با ایران و بستن پایگاه های ترکیه در قطر اجرایی شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.