واکنش وزارت خارجه به آتش زدن دیوار کنسولگری ایران در کربلا

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اتفاقات صورت گرفته در حمله به سرکنسولگری ایران در عراق گفت: متاسفانه شب گذشته عده‌ای تعرضی را به سرکنسولگری ما در کربلا داشتند که از همان ابتدا با مراجع ذیربط در عراق توسط سرکنسولگری و سفارت‌مان در بغداد ارتباط گرفته شد و توسط نیروهای امنیتی عراق با خاطیان برخوردهایی شد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک خود را محکوم می‌کند و امیدوار است دولت عراق در حفاظت و صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران در عراق عمل کند. همچنین شب گذشته نامه‌ای از سوی وزارت امور خارجه به سفارت عراق در ایران داده است و از آنها خواستیم که به وظایف خودشان عمل کنند.

وی در خصوص گزارش تازه منتشر شده درباره نحوه ترور شهید سلیمانی گفت: این گزارش‌ها بر ما پوشیده نیست، راستی آزمایی آن هم در مراجع خودش یا انجام شده یا در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضع ما هم همان هست که اعلام کردیم و تمامی کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم، در هر کشوری که بوده باشند، در این ترور ناجوانمردانه و بزدلانه مشارکت داشته‌اند قطعاً مسئولیت کیفری و جزایی متوجه آنهاست و ما با آنها در مسیرهای خودش برخوردهای لازم را در مراجع ذیربط در دستور کار داریم.

آمریکا آنچه ما الزام‌آور و ضروری می‌دانیم را قبول کرده است

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین اظهارداشت: گفتگوها در وین وارد فاز نگارش در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها شده است. با دقایق و جزئیات مختلفی روبرو است، این جزئیات اجازه نمی‌دهد در فضای عمومی آن را اعلام کنیم.

وی ادامه داد: گفتگوها در حال جریان است. ایالات متحده در چارچوب تعهدات خود بخش عمده آنچه باید انجام دهد و ما ضروری و الزام آور می‌دانیم را قبول کرده است. گزارش‌ها در تهران بررسی می‌شود و هر روز مواضع به اطلاع تیم مذاکره کننده می‌رسد و آنها کارها را پیگیری می‌کنند.

خطیب‌زاده تأکید کرد: انتظار داریم دستورالعمل هایی که در تهران صادر می‌شود، دوستان به عنوان چارچوب تیم مذاکراتی در وین توجه کنند.

حکم اسدالله اسدی فاقد مشروعیت است

با بیان اینکه بازداشت اسدی غیرقانونی و نقض کنوانسیون ۱۹۶۱ مبنی بر مصونیت‌های دیپلماتیک بود، گفت: کل فرآیند قضایی در این خصوص فاقد مشروعیت است و حکم صادره دادگاه نیز مشروعیتی ندارد و همه کشورهایی که در این حوزه دخیل بودند را مسئول می‌دانیم. اسدی باید هرچه زودتر از حقوق دیپلماتیک برخوردار شود.

وی حکم اسدالله اسدی را فاقد مشروعیت دانست و گفت: اسدی و وکیل وی به خاطر اینکه این حکم فاقد مشروعیت بوده است، اعتراضی نسبت به آن نداشتند. فکر می‌کنیم دولت بلژیک مواضع دولت ایران در این خصوص را به صورت شفاف می داند.

قانون مجلس الزام‌آور است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات عراقچی در خصوص احتمال تمدید بازرسی‌های آژانس از اماکن هسته‌ای گفت: آنچه که آقای عراقچی در این مصاحبه گفته‌اند این است که قانون مجلس الزام آور است و توافقی هم که بین ایران و آژانس بوده برای ۲۱ می است و یک تاریخ قطعی است.

خطیب‌زاده در ادامه گفت: طبیعی است با توجه به اینکه ما عجله‌ای برای به سرانجام رساندن این گفتگوها نداریم و ضمن اینکه اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شود. نمی‌خواهیم هیچ تاریخی مانع از این بشود که به طور دقیق دستورالعمل‌های تهران برای تیم مذاکره کننده عملی شود.

وی همچنین افزود: نکته‌ای که ایشان در آن مصاحبه گفته‌اند، یکی از انتخاب‌هایی است که می‌تواند بعد از تاریخ ۲۱می باشد و با هماهنگی دو طرف و همچنین با موافقت تهران، موضوع بازرسی از اماکن هسته‌ای تمدید شود. البته طبیعی است که تیم مذاکره کننده تصمیم‌گیر نیست و تصمیمات همه در تهران صورت می‌گیرد.

داغدار افغانستان هستیم

خطیب‌زاده در واکنش به حملات تروریستی اخیر در افغانستان گفت: در خصوص اتفاق ناگواری که در افغانستان اتفاق افتاد و دختران افغانستانی، معصومانه، مظلومانه و با زبان روزه در ماه مبارک رمضان قربانی این خشونت تکفیری‌ها شدند دل و جان آدم را به درد می آورد. ما داغدار افغانستان هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: متاسفانه وقایعی که طی یک سال گذشته اتفاق افتاده است و در چند هفته اخیر نیز تشدید شده است ما را ناراحت می‌کند. ما اتفاقات افغانستان را از نزدیک پیگیری می‌کنیم و نگران برخی از این اتفاقات هستیم.

وی همچنین افزود: ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان حمله وحشیانه به این مدرسه و همدردی با مردمان و دولت افغانستان، فکر می‌کنیم زمان آن رسیده است که از فضای برادری استفاده شود و در مقابل این تفکر افراطی و در مقابل این گروه های تکفیری و داعشی، همه متحد شوند و به صورت یکجا و یکپارچه عمل کنند.

خطیب‌زاده اضافه کرد: برای افغانستان، آینده‌ای آباد، آزاد و باثبات آرزومندیم که این، تنها و تنها از مسیر گفتگوهای اصیل بین گروه‌های مختلف افغانستانی و دولت افغانستان اتفاق می‌افتد. دولت جمهوری اسلامی ایران نیز همواره آماده بوده است که این گفتگوها را تسهیل کند و هر کمکی را که در روند اجرایی شدن این فرآیند اصیل بتواند کمک کند را فراهم کند. امیدواریم روزهای بهتری در افغانستان شاهد باشیم.

سفر ظریف به امارات در دستور کار است

وی همچنین افزود: سال‌های گذشته، گفتگوهای مختلفی به صورت حضوری و برخط داشته‌ایم. سفر دکتر ظریف در دستور است و وقتی که فضا مهیا شود ایشان این سفر را انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اخباری در خصوص دعوت پادشاه عربستان از امیر قطر برای سفر به این کشور با محوریت یمن، گفت:ما از هر ابتکاری در خصوص بحران یمن استفاده می‌کنیم. وضعیت یمن  بسیار تراژیک است. یک ملت در محاصره است و درگیر انواع بیماری‌های شده است. نیازمند آب و غذا موارد اولیه است.

وی همچنین افزود: قطعاً کشورهای اسلامی نباید به این وضعیت راضی باشند و باید دولت عربستان سعودی هر چه زودتر بپذیرد که، مسیر غلطی رفته است و باید به درد و رنج مردم یمن پایان دهد.  که این مسئله برای منطقه و مردم یمن، روند بهتر است.

خطیب زاده در واکنش به بیانیه گروه ۷ علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: بیانیه این کلوپ غربی جای تاسف دارد. جمهوری اسلامی ایران بارها حرمت هرگونه سلاح هسته ای و کشتار جمعی را اعلام کرده است. این بیانیه ها در فضایی که شکل گرفته که، به هیچ وجه کمک‌کننده نیست و نافی فضایی است که الان در وین وجود دارد.

وی همچنین افزود:  فکر می‌کنم گروه ۷ فراموش کرده است، طرفی که از برجام خارج شد و طرفی که سعی کرد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را بی‌اعتبار بکند و همه را به خاطر اینکه به این قطعنامه پایبند هستند، تنبیه بکند شریک امروز و دیروز آنها، یعنی ایالات متحده است. کشورهای اروپایی نیز در بی اعتبار کردن حقوق بین الملل، ایالات متحده را در تروریسم اقتصادی بر ضد ملت ایران را همراهی مطلق کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در میانه فراگیری کرونا و با وقاحت کامل، ایالات متحده تلاش کرد که فشار حداکثری را بر ضد ملت ایران اعمال کنند. قطعاً این یادآوری برای آنها خوب است. فکر می کنم حافظه آنها آنقدر ضعیف نیست که، یکی دو سال قبل را فراموش کرده باشند.

خطیب زاده تاکید کرد: همین امروز نیز تحریم ها و تروریسم اقتصادی ایالات متحده پابرجا است و هنوز کشورهای اروپایی هیچ کدام از تعهدات خود در برجام و در رفع تحریم‌ها جهت انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها را اجرا نکرده اند.

برنامه دفاعی ایران منطبق بر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده است

وی همچنین افزود: در خصوص موضوعات دیگری که در این بیانیه پشت سر هم ردیف کردند، جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت ملی خودش با هیچ کشوری اهل مصالحه نیست، موشک های جمهوری اسلامی ایران و برنامه دفاعی ایران جزئی از سیستم دفاعی ایران هستند. اتفاقاً هیچ تخلفی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از طرف ایران وجود ندارد و اقدامات ایران کاملاً منطبق بر آن هست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: در حوزه‌های دیگر نیز که اشاره کردند، فقط به یک نکته اشاره کنم که بدترین رفتار، استفاده ابزاری از موضوع و مفهوم عالی مثل حقوق بشر است که متاسفانه کشورهای اروپایی و ایالات متحده استاد در سوء استفاده از این مفهوم برای مطامع کوتاه بینانه و برای مقاصد سیاسی خود هستند.

خطیب زاده تاکید کرد: آنچه که امروز در یمن، عراق، افغانستان و کشورهای آفریقایی در بسیاری دیگر از کشورها اتفاق می‌افتد نتیجه حقوق بشر ساختگی همین کشورها است که در قالب بمب، موشک و سلاح صادر کرده‌اند  و امروز به دروغ داعیه‌دار حقوق بشر شده اند. من آنها را به بازنگری صادقانه در رفتار و مواضع خود دعوت می‌کنم .

سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح جزئیات نشست وین نیز گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در گفتگو های فنی که در وین اتفاق می افتد کاملاً روشن است. و در چارچوب سیاست‌های عالی نظام، تیم مذاکره کننده با دقت دستورالعمل های تهران را اجرا می‌کند و گزارشات را به صورت روزانه به مراجع ذیربط ارسال می‌کند.

وی همچنین افزود:  شورای عالی امنیت ملی و که رئیس مجلس نیز عضوی از آن هستند در جزئیات گفتگوها قرار دارند لذا طبیعی است که رئیس مجلس شورای اسلامی نیز، همکاران خود را در خصوص این فرآیند مطلع ‌کنند.

خطیب زاده همچنین تصریح کرد: ضمن اینکه آقای دکتر ظریف نیز در جلسه دیروز کمیسیون شرکت داشتند و توضیحات لازم را به نمایندگان محترم مجلس ارائه دادند.

خطیب زاده در واکنش به سوالی در خصوص ادعای یکی از مقامات امریکایی مبنی بر چگونگی رفع تحریم ها نیز گفت: تهران تصمیم خود را در سال ۲۰۱۴گرفت و این تصمیم همچنان باقی است. در خصوص دوره جدید مذاکرات فنی نیز تهران خیلی سریع، شفاف و دقیق گفته است که اگر همه تحریم‌ها برداشته شود و انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها راستی‌آزمایی شود قطعاً جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود منطبق بر برجام نه بیشتر و نه کمتر عمل خواهد کرد.

آمریکا هنوز دل در گرو میراث شوم و مسموم دولت ترامپ دارد

وی همچنین افزود: این تصمیمی است که واشنگتن هنوز نگرفته است و هنوز دل در گرو میراث شوم و مسموم دولت قبلی ایالات متحده، دولت ترامپ دارد. دولت آقای بایدن باید این تصمیم را بگیرد که آیا می خواهد همچنان دل در گرو آن میراث شکست‌خورده فشار حداکثری داشته باشد و یا می‌خواهد به تعهدات خود در قطعنامه شورای امنیت برگردد .

خطیب زاده تاکید کرد: برای واشنگتن کار سختی نیست، باید قبول کند به حقوق بین الملل پایبند باشد، بازگشت ایالات متحده به برجام به خود امریکا بر می گردد و صددرصد آن بر اساس اراده و اقدام ایالات متحده خواهد بود. ما منتظر خواهیم ماند که این تصمیم و این اقدام را ببینیم و راستی‌آزمایی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص واکنش وزارت امور خارجه به ادعای یکی از رسانه های ترکیه ای در انتقال نیروی نظامی از سوریه به یمن توسط ایران گفت: ما در مورد گزارش های رسانه ای بی نام و نشان معمولا اظهار نظر نمی کنیم. در مورد یمن نیز من به شما با تاکید عرض می کنم، حضور ما، یک حضور دیپلماتیک برای رفع آلام مردم یمن است.

وی همچنین افزود: قطعا مسیر حل موضوع یمن یک مسیر سیاسی و دیپلماتیک است و راه حل نظامی ندارد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در خصوص انتشار تصاویری از تردد کامیون های ایرانی به منطقه قره باغ جمهوری اذربایجان گفت: مرجع همه ی اخبار در این حوزه، وزارت امور خارجه یا سفارت های ما در جمهوری اذربایجان و ارمنستان است.

خطیب زاده همچنین در تشریح آخرین موضع ایالات متحده برای رفع تحریم ها نیز گفت: ایالات متحده در چارچوب تعهداتش، بخش عمده ای از آنچه را باید انجام دهد و ما قطعا لازم و ضروری می دانیم را تا امروز پذیرفته است.

وی همچنین افزود: آن بخشی را  که قبول نکرده، ما اعلام کردیم همه مواردی که در لیست جمهوری اسلامی ایران است، تحریم هایی است که برای از بین بردن برجام و محروم ساختن ایران از مزایای این توافق بوده است. لذا فارغ از اینکه تحریم ها بخشی، گروهی یا هر عنوان دیگر باشد، نظر ما قطعی گفته شده و با جدیت آن را پیگیری می کنیم.

خطیب زاده در واکنش به گزارش منتشر شده در خصوص نقش برخی از سرویس های جاسوسی خارجی در عملیات ترور سردار شهید سلیمانی گفت: پیگیری های پرونده ترور شهید سلیمانی در قوه قضاییه، مجامع بین المللی و گفتگوهای دوجانبه سیاسی، حقوقی و امنیتی با دولت عراق در حال پیگیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: بسیاری از این گزارش ها (از جمله گزارش منتشر شده روز گذشته یاهو نیوز) بر ما پوشیده نیست. راستی آزمایی آن ها در مراجع مربوط به خودش، یا انجام شده یا در حال انجام است.

وی همچنین گفت: موضع ما همان است که قبلا گفته شده. تمامی کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم در این ترور ناجوانمردانه و بزدلانه شرکت داشتند قطعا مسئولیت کیفری و قضایی دارند و مراجع ذی ربط پرونده آن ها را در دست دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.